授業の 目標 Course Objectives
|
|
人間の発達と学習の過程に対して、社会文化歴史的アプローチの立場から学ぶ。
|
In this course, using a sociocultural-historical approach, students study human development and learning processes.
|
|
|
授業の 内容 Course Contents
|
|
授業は(1)受講者全員が読む学習と発達に関わる共通課題論文の議論と(2)受講者の関心に併せて自由に設定される研究検討、データセッションから構成される。共通課題論文は事前に提示されるので受講者はそれを予め読み、議論を通して不明点の確認と理解の深化をはかる。研究検討では受講者が関心を持つ論文を紹介したり、受講者が現在取り組んでいる調査研究について報告し、議論を行う。 文献は講義内で進行に合わせ適宜指示する。総括レポートを提出し、理解の確認を行う。 海外研究者を含むゲストを交えた研究検討も随時行う。
|
This course includes (1) discussion of academic papers, which all students read, concerning common issues related to study and development and (2) consideration of research set freely according to student interests, constructed from data sessions. Academic papers with common issues are read by students in advance as directed, and students are expected to check points on which they are unclear and to deepen their understanding through discussion. Students introduce topics of interest for research consideration, give reports regarding their ongoing investigative research, and conduct discussions.
|
|
|
授業計画 Course Schedule
|
|
| |
1.
|
イントロダクション
|
|
2.
|
論文検討あるいは研究検討
|
|
3.
|
論文検討あるいは研究検討
|
|
4.
|
論文検討あるいは研究検討
|
|
5.
|
論文検討あるいは研究検討
|
|
6.
|
論文検討あるいは研究検討
|
|
7.
|
論文検討あるいは研究検討
|
|
8.
|
論文検討あるいは研究検討
|
|
9.
|
論文検討あるいは研究検討
|
|
10.
|
論文検討あるいは研究検討
|
|
11.
|
論文検討あるいは研究検討
|
|
12.
|
論文検討あるいは研究検討
|
|
13.
|
論文検討あるいは研究検討
|
|
14.
|
論文検討あるいは研究検討
|
|
|
|
授業時間外 (予習・復習 等)の学習 Study Required Outside of Class
|
|
事前に検討論文の講読と研究報告準備が必要である。 履修前あるいは早期に参考文献に目を通しておいてほしい。 また、授業後には授業内容を各自が総括したレポートの提出が求められる。
|
|
|
成績評価 方法・基準 Evaluation
|
|
|
|
|
種類(Kind) |
|
割合(%) |
|
基準(Criteria) |
|
平常点(In-class Points) |
100
%
|
最終レポート(Final Report)(35%)
、研究報告(30%)
、論文検討活動(35%)
|
|
|
|
テキスト Textbooks
|
|
|
|
参考文献 Readings
|
|
|
|
その他 (HP等) Others (e.g. HP)
|
|
|
|
注意事項 Notice
|
|
|