シラバス参照

開講年度(Academic Year) 2020 
科目コード/科目名
(Course Code / Course Title)
VD302/コミュニティ政策研究2
(Studies in community development and social policy 2) 
テーマ/サブタイトル等
(Theme / Subtitle)
・社会開発の意義
・市民社会の構成要素および社会開発を推進するうえでの役割 
The significance of social development.
The components of civil society and the role it plays in promoting social development. 
担当者 (Instructor) 鈴木 弥生(SUZUKI YAYOI) 
時間割 (Class Schedule) 春学期 (Spring Semester) 木曜日(Thu) 5時限(Period 5)  
単位 (Credit) 2単位(2 Credits) 
科目ナンバリング
(Course Number)
CMH5110 
使用言語
(Language)
日本語
(Japanese) 
備考 (Notes)  
テキスト用コード (Text Code) VD302 



授業の
目標
Course
Objectives
先進諸国や国際機関による援助や大規模開発を見直すなかで台頭してきた「社会開発の意義」について,文献講読やディスカッションを通して論点を整理する。市民社会の構成要素,そして,社会開発を推進するうえでの「市民社会の役割」について理解を深める。 
Economic growth-oriented aid and development led by developed countries and international organizations has caused numerous social and environmental issues on a global scale. While the development model has its place, society needs to adopt measures to move away from the current economic growth-oriented paradigm and move toward social development theory that considered a people-centered approach and promote well-being.
In this class, you will study issues related to "the significance of social development" that have emerged from critical review of large-scale development and aid by developed countries and international organizations through the previous studies and discussion. You will also learn about the components of civil society, and the role it plays in promoting social development.  
授業の
内容
Course
Contents
途上国の開発は,OECD加盟の先進諸国や国際開発機関による近代的技術の導入と巨額の資金によって諸産業の近代化を図り,経済成長の達成をめざして進められてきた。そうした援助や大規模開発は,現地で生活する貧困層にどのような影響を及ぼしているのであろうか。その影響を分析するなかで認識されるようになった「社会開発の意義」そして「市民社会の役割」について,文献講読を通して論点を整理する。各自の準備に基づき,演習では活発な議論を展開したい。 
Developed countries among the OECD (Organization for Economic Co-operation and Development) and international organizations have allowed economic growth in developing countries by modernizing industries and introducing modern technologies. What are the influences of aid and large-scale development on the poor living in rural areas? You will examine issues through previous studies on "the significance of social development" and "the role of civil society" that have come to be recognized as having large impacts. In this class, you are expected to prepare thoroughly, actively participate and to take part in discussion. 
授業計画
Course
Schedule
1. イントロダクション:演習の進め方についての確認
第1回目については,必ず参加するようにしてください
Introduction of class and outline (You are expected to attend the first class)  
2. 研究の背景、理論、先行研究、用語の定義
Background of the study, Theory.Previous study. Definition of terms.
What is known about the background of social issues? : Based on your review of relevant previous study. 
3. 研究課題
What is your theme?
What makes you interested in this subject?  
4. 研究方法論
Study methodology
How to write the methods section of a research paper. 
5. 学生による報告とディスカッション
Presentation and participation in class discussion.  
6. 学生による報告とディスカッション
Presentation and participation in class discussion.  
7. 学生による報告とディスカッション
Presentation and participation in class discussion.  
8. 基礎文献の輪読および学生による報告
Reading a text book in turn and presentation.  
9. 途上国における社会開発の意義: 近代化論と内発的発展論 (テキスト、 序章と第1~4章参照)
The significance of social development in developing countries
Endogenous development versus modernization (Refer to Introduction, Chapter 1, 2, 3 and 4)  
10. 途上国における社会開発の意義(テキスト、序章と第4章参照)
英語の文献およびDVD(日本語での解説あり)を通して理解を深める
The significance of social development in developing countries (Refer to Introduction and Chapter 4)
Refer to previous study and audio-visual aids in English. 
11. 市民社会を構成する現地NGOsの役割(テキスト、序章と第4章参照)
:コミュニティを基盤として活動する現地NGOs
The role of local non-governmental Organizations(NGOs) as a component of civil society: Community-based approach of local NGOs (Refer to Chapter 4) 
12. 市民社会を構成する現地NGOsの役割(テキスト、第4章参照)
:コミュニティを基盤として活動する現地NGOsとしてのBRAC
The role of local NGOs as a component of civil society: Community based approach of BRAC (Building Resources Across Community) as Local NGOs (Refer to Chapter 4) 
13. 途上国における市民社会の役割(テキスト第4章参照)
The role of civil society in development countries (Refer to Chapter 4)  
14. レポート講評,演習まとめ
Review and Feedback  
授業時間外
(予習・復習
等)の学習
Study
Required
Outside
of Class
問題意識に基づいて課題を設定するためには,研究活動の始めとして,社会問題に関する文献や資料をなるべく多く収集し,先行研究を分析する必要がある。
本演習では,各学生の問題意識に基づいた先行研究の分析,参加学生による報告,活発な議論をとりいれる。そのため,事前の準備を要する。また,基礎文献の輪読(必要に応じて,外国語文献・論文を紹介する)を通して活発な議論を展開したい。
In order for you to set a theme for research raise an awareness of social issues, it is necessary to collect as much literature and materials on social issues from around the world as possible at the beginning of your research activities and to analyze previous studies.
In this course, you will analyse social issues based on each study, presentations, and class discussion. Therefore, preparation before the class and participation in the class discussion are both requirements. In addition, I would like to encourage lively discussion based on the reading of basic literature and articles. 
成績評価
方法・基準
Evaluation
種類(Kind) 割合(%) 基準(Criteria)
平常点(In-class Points) 100  %
最終レポート(Final Report)(40%) 、報告内容 (Presentation) (40%) 、事前準備をしたうえでの演習への参加,議論 (Preparation for the class and Participation in Class Discussion) (20%)
テキスト
Textbooks
No 著者名
(Author/Editor)
書籍名
(Title)
出版社
(Publisher)
出版年
(Date)
ISBN/ISSN
1. 鈴木弥生  『バングラデシュ農村にみる外国援助と社会開発』   日本評論社  2016   
その他(Others)
この文献は、立教大学図書館(新座キャンパスと池袋キャンパス)にし所蔵されています。そこで閲覧することもできます。購入必須ではありません。
参考文献
Readings
No 著者名
(Author/Editor)
書籍名
(Title)
出版社
(Publisher)
出版年
(Date)
ISBN/ISSN
1. 鈴木弥生  「バングラデシュのコミラモデルーー先進国がもちこむ農村開発の虚実」 西川潤編著『社会科学を再構築する:地域平和と内発的発展』 第5章所収   明石書店  2007   
2. 西川潤  『2030年未来への選択』   日系プレミアムシリーズ  2018   
3. 西川潤  『グローバル化を超えて』   日本経済新聞出版社  2011   
4. 鈴木弥生  「ニューヨーク市におけるバングラデシュ出身の移民労働者」『まなびあい』第10号、160-179頁.   立教大学コミュニティ福祉学会  2018   
5. Yayoi Suzuki, Kazuhiko Sato and Zane Ritchie   A Study of the Living Conditions of Bangladeshi Migrants in New York City, Journal of the Institute of Community and Human Services, Vol.5, pp.69-89.   Institute of Community and Human Services, Rikkyo University, Japan  2017   
6. Yayoi Suzuki and Zane Ritchie   A Study of the Living Conditions of Bangladeshi Women Migrants in New York City, Journal of the Institute of Community and Human Services, Vol.7, pp.35-56.   Institute of Community and Human Services, Rikkyo University, Japan  2019   
7. Yayoi Suzuki and Ritchie Zane   A study on the relevance of poverty to international labour migration : the present situation of Bangladeshi migrants to the United States, Vol.4, pp. 97-114.   Institute of Community and Human Services, Rikkyo University, Japan  2018   
その他(Others)
西川潤編著『社会科学を再構築する』(明石書店 2007年)。その他、適宜紹介。
その他
(HP等)
Others
(e.g. HP)
受講前に質問がありましたら、電子メールで遠慮なく連絡してください。
Should you have any questions before the class, please let me know via email.  
注意事項
Notice
 


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