シラバス参照

開講年度(Academic Year) 2021 
科目コード/科目名
(Course Code / Course Title)
自動登録/基礎演習 2d
(Preliminary Seminars 2d) 
テーマ/サブタイトル等
(Theme / Subtitle)
アメリカの子供たちの愛唱詩を読む 
担当者 (Instructor) 澤入 要仁(SAWAIRI YOJI) 
時間割 (Class Schedule) 秋学期 (Fall Semester) 月曜日(Mon) 3時限(Period 3) 6210(Room)
単位 (Credit) 2単位(2 Credits) 
科目ナンバリング
(Course Number)
EAL2310 
使用言語
(Language)
日本語
(Japanese) 
備考 (Notes)  
テキスト用コード (Text Code) AM034 



授業の
目標
Course
Objectives
 アメリカの子供たちに愛唱されてきた詩を歴史的にたどることにより、頭で詩を理解するのではなく、心で詩を味わい、その魅力をみずから体感することを目指します。さらに、その体験を通して、カリキュラムマップに示された「より高度な読解力」を養うとともに、「文学上の議論」やすぐれた「レポートを作成」できるようになります。  
This course deas with the history of American children’s poetry, and helps students enjoy poems by heart, not just understand them in their mind. By experiencing this dynamism, students will develop foundational language and literary debate skills outlined in the Curriculum Map as well as foster good practices for writing academic reports. 
授業の
内容
Course
Contents
 文学研究や文学教育では、しばしば難解な詩が好まれてきました。深遠なテクストの方が議論すべき点が多いからです。けれどもまずは平易で素朴な作品の特徴と魅力を正確に理解できなければ、難解な詩にチャレンジすることはできません。
 そこで本演習では、多くのアメリカ人がへいぜい口ずさんできた詩をとりあげ、その伝統を共有するとともに、取りたてて言うことがないように見えるテクストを分析する技術を修得します。
 本演習は、あらかじめ定められた担当者が、資料をまとめたハンドアウトに基づいて発表することによって進められます。担当でない参加者も議論に加わることが求められます。
 
In order to fully understand esoteric poems as often required in academic studies, students have to learn fundamental skills by starting to analyze such straightforward works as read widely among youth. Using American children’s poetry also encourages participants to take part in the collective memory of many American people.
 Students will produce handouts based on assigned works and present to the class. Those not presenting are expecting to join in the discussion regarding the works.
 
授業計画
Course
Schedule
1. Introduction: 英詩を楽しむ方法 
2. 英詩の基本
Walt Whitman, “O Captain! My Captain!” 
3. Clement Clarke Moore, “A Visit from St. Nicholas.”  
4. Eliza Lee Follen, “The Good Moolly Cow."
Sarah Josepha Hale, “Mary’s Lamb.” 
5. Henry Wadsworth Longfellow, “The Children’s Hour.”
—, “There Was a Little Girl.” 
6. Emily Dickinson, “The morns are meeker than they were.”
—, “A narrow Fellow in the Grass.” 
7. Ralph Waldo Emerson, “Fable.”
Eugene Field, “Little Boy Blue.”
Amos Russel Wells, “The Ambitious Ant.” 
8. Ernest Lawrence Thayer, “Casey at the Bat."
Gelett Burgess, “The Purple Cow.” 
9. Oliver Herford, “The Crocodile.”
Robert Frost, “Stopping by Woods on a Snowy Evening.” 
10. Carl Sandburg, “Fog.”
—, “Soup.”
Vachel Lindsay, “The Moon’s the North Wind’s Cooky.”
Elizabeth Madox Roberts, “Milking Time.” 
11. Sara Teasdale, “The Falling Star.”
T. S. Eliot, “Macavity: The Mystery Cat.” 
12. Rachel Field, “Something Told the Wild Geese.”
Ogden Nash, “The Termite.”
Dr. Seuss, “Too Many Daves.” 
13. Phyllis McGinley, “Triolet Against Sisters.”
Theodore Roethke, “The Cow.”
Margaret Wise Brown, “Secret Song.” 
14. Shel Silverstein, “Jimmy Jet and His TV Set.”
Jack Prelutsky, “The Pancake Collector.” 
授業時間外
(予習・復習
等)の学習
Study
Required
Outside
of Class
 準備学習の指示は、履修登録完了後にオンラインでおこないます。 
成績評価
方法・基準
Evaluation
種類(Kind) 割合(%) 基準(Criteria)
平常点(In-class Points) 100  %
発表・応答(60%) 、最終レポート(Final Report)(40%)
テキスト
Textbooks
プリントを配付します。
参考文献
Readings
No 著者名
(Author/Editor)
書籍名
(Title)
出版社
(Publisher)
出版年
(Date)
ISBN/ISSN
1. Donald Hall, ed.  The Oxford Book of Children's Verse in America   Oxford UP  1985  0195067614 
2. Donald Hall, ed.  The Oxford Illustrated Book of American Children's Poems   Oxford UP  1999  019514578X 
その他(Others)
その他
(HP等)
Others
(e.g. HP)
注意事項
Notice
 


PAGE TOP