シラバス参照

開講年度(Academic Year) 2021 
科目コード/科目名
(Course Code / Course Title)
その他/2年次演習2
(Seminar2(2nd year)) 
テーマ/サブタイトル等
(Theme / Subtitle)
経営戦略論:ビジネス・モデル・デザイン 
担当者 (Instructor) デイヴィス,S(DAVIS,SCOTT T.)
レヘトネン ミーッカユハニ(LEHTONEN, MIIKKA JUHANI) 
時間割 (Class Schedule) 秋学期 (Fall Semester) 火曜日(Tue) 5時限(Period 5) A303(Room)
単位 (Credit) 2単位(2 Credits) 
科目ナンバリング
(Course Number)
GBU2010 
使用言語
(Language)
日本語
(Japanese) 
備考 (Notes) コンセントレーション:マネジメント領域 
テキスト用コード (Text Code) BT361 



授業の
目標
Course
Objectives
マネージメントには「アート:芸術 (Aesthetic and Empathetic Sensitivity) 」に求められる高度な感受性と表現力、「サイエンス:自然科学 (Scientific Observation and Experimentation)」に求められる客観性と分析能力、そして専門分野としての経営学の「技術:ノウハウ (Applied Knowledge and Skills)」の3つの要素が必要であると言われます。
本演習は、学生がビジネスを独自の視点から分析・計画・提案するために必要な「診る」、「考える」、そして「語る」力を養成することを目的としています。診る力は、ビジネスの実態を可視化するための手法(タイムライン分析,マッピング,構造分析など)、考える力は、戦略を考えるための3つ発想法(論理的思考,クリティカル思考,システムズ思考)、そして計画する力は、経営戦略を策定・再構築(リフレーミング)するためのプロセス(シナリオ計画,3Pモデル,モデル再構築など) です。 
Management requires three skills — Art: The sensitivity and expressive power required for “aesthetic and empathetic sensitivity,” Science: the objective and analytical ability required for “scientific observation and experimentation,” and Know-how: the specialized area of business management dealing with “applied knowledge and skills.”
The purpose of this seminar is to foster the ability to "perceive," "think," and "convey.” These are skills which are necessary to analyze, plan and propose a business from a unique perspective. The ability to “perceive” is the means of visualizing the actual state of a business (timeline analysis, mapping, structure analysis, etc.). The ability to “think” means being able to use these three thinking styles: logical thinking, critical thinking, and systems thinking. Finally, the ability to “convey” is the process (scenario planning, 3P Model, model rebuilding) of formulating and restructuring (reframing) the business strategy. 
授業の
内容
Course
Contents
本演習では、多様なビジネス評価モデルや分析フレームワークを用いて、ケース分析、ワークショップ、企業研究などを通じて、参加者全員で経営問題を分析し、解決策を提案する。 
In this seminar, all participants will analyze management problems and propose solutions based on case analysis, workshops, corporate research, etc. using various business evaluation models and analysis frameworks.
The course schedule shown below is tentative and may be changed at the discretion of the instructor as the course progresses. 
授業計画
Course
Schedule
1. クリティカル思考 1:ゼミ参加者による発表、討議 
2. クリティカル思考 2:ゼミ参加者による発表、討議 
3. クリティカル思考 3:ゼミ参加者による発表、討議 
4. システムズ思考 1:ゼミ参加者による発表、討議 
5. システムズ思考 2:ゼミ参加者による発表、討議 
6. システムズ思考 3:ゼミ参加者による発表、討議 
7. テーマ3:計画する力:経営戦略を策定・再構築(リフレーミング)するためのプロセス 
8. シナリオ計画1:ゼミ参加者による発表、討議 
9. シナリオ計画2:ゼミ参加者による発表、討議 
10. シナリオ計画3:ゼミ参加者による発表、討議 
11. 3Pモデル 1:ゼミ参加者による発表、討議 
12. 3Pモデル 2:ゼミ参加者による発表、討議 
13. モデル再構築 1:ゼミ参加者による発表、討議 
14. モデル再構築 2:ゼミ参加者による発表、討議 
授業時間外
(予習・復習
等)の学習
Study
Required
Outside
of Class
各自の研究テーマに応じて、適宜指示します。 
成績評価
方法・基準
Evaluation
種類(Kind) 割合(%) 基準(Criteria)
平常点(In-class Points) 100  %
授業期間内の発表・レポート(50%) 、ディスカッション(50%)
備考(Notes)
 
テキスト
Textbooks
各自の研究テーマに応じて、適宜指示します。
参考文献
Readings
適宜指示します。
その他
(HP等)
Others
(e.g. HP)
ゼミのホームページ: https://d-zemi.jp

Students enrolled in this course will be expected to actively participate in team work in cooperation with other students enrolled in this (and in some cases from other) seminar classes, and to act in an ethical and responsible manner. Academic misconduct will not be tolerated. Absences will negatively impact grades. 
注意事項
Notice
 


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