シラバス参照

開講年度(Academic Year) 2021 
科目コード/科目名
(Course Code / Course Title)
その他/3年次演習1
(Seminar1(3rd year)) 
テーマ/サブタイトル等
(Theme / Subtitle)
マーケティング・リーダーシップ
マーケティングの理論的,実践的理解 
担当者 (Instructor) 有馬 賢治(ARIMA KENJI) 
時間割 (Class Schedule) 春学期 (Spring Semester) 木曜日(Thu) 4時限(Period 4) X202(Room)
単位 (Credit) 2単位(2 Credits) 
科目ナンバリング
(Course Number)
BUS3010 
使用言語
(Language)
日本語
(Japanese) 
備考 (Notes) コンセントレーション:マーケティング領域 
テキスト用コード (Text Code) BT402 



授業の
目標
Course
Objectives
マーケティングを通じて社会現象を理解し,考える力,分析する力,ビジネス・センスを身につける。 
In this course, students will acquire critical thinking skills, analytical skills, and business sense through learning about social phenomena in marketing.  
授業の
内容
Course
Contents
マーケティングに関する知識・センスを養うために,一年間月単位でトピックを決めて研究を進める。また,グループワークから社会性を身に付ける過程を通じて,個人の実力を養っていく。ゼミは,2年生,3年生が合同で行い,互いの長所,短所を指摘しながら自己研鑚を進める。
 レポート課題,輪読,ディベート,プレゼンテーションの準備を併行して行い,マルチタスクをこなせる人材を育成する。また,グループワークを先輩・同輩・後輩と行う機会を通じて,メンタルタフネス,コミュニケーション能力,リーダーシップに関わる基礎力と応用力を身につけていく。 
In order to cultivate students’ knowledge and sense of marketing, a topic will be chosen on a monthly basis throughout the year which students will conduct research on. Furthermore, through the process of cultivating students’ social skills through the group work portion of the seminar, students will also uncover their own individual strengths as well. By identifying each other’s strengths and weaknesses, each student will advance their self-development both individually and as a group in this seminar held jointly for both second and third-year students.
 Students will be trained to effectively multi-task as they work on reports, readings, and debates, and prepare presentations. In addition, students will acquire practical business skills, as well as basic skills related to mental toughness, communication, and leadership through opportunities to perform group work with your seniors, peers, and juniors.  
授業計画
Course
Schedule
1. 方法論的著作の輪読-1, ディベート-1 
2. 方法論的著作の輪読-2, ディベート-2 
3. 方法論的著作の輪読-3, ディベート-3 
4. 方法論的著作の輪読-4, ディベート-4 
5. 企業研究中間発表 
6. ヒット商品分析-1 
7. ヒット商品分析-2 
8. マーケティング著作の輪読-1, ディベート-5 
9. マーケティング著作の輪読-2, ディベート-6 
10. フィールドワーク 
11. ケーススタディ-1 
12. ケーススタディ-2 
13. 学年対抗ディベート 
14. 企業研究報告会 
授業時間外
(予習・復習
等)の学習
Study
Required
Outside
of Class
毎回の課題,輪読などでの学習範囲の予習を確実に行うこと。 
成績評価
方法・基準
Evaluation
種類(Kind) 割合(%) 基準(Criteria)
平常点(In-class Points) 100  %
プレゼンテーション(40%) 、授業期間内の複数レポート(40%) 、発言の回数及び内容(20%)
テキスト
Textbooks
随時授業中に提示する。
参考文献
Readings
No 著者名
(Author/Editor)
書籍名
(Title)
出版社
(Publisher)
出版年
(Date)
ISBN/ISSN
1. 有馬賢治  『マーケティング・ブレンド』   白桃書房  2006  ISBN4-561-66155-7 
2. 有馬賢治  『マーケティング・オン・ビジネス』   新世社  2015  ISBN978-4-88384-234-6 
その他(Others)
その他
(HP等)
Others
(e.g. HP)
有馬ゼミホームページ
http://www.arima-seminar.com/

参考Webサイト
http://biz-journal.jp/series/kenji-arima-marketing-kihon/
http://biz-journal.jp/series/kenji-arima-marketing/ 
注意事項
Notice
 


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