シラバス参照

開講年度(Academic Year) 2021 
科目コード/科目名
(Course Code / Course Title)
その他/卒論演習1
(Seminar on Thesis Writing 1) 
テーマ/サブタイトル等
(Theme / Subtitle)
企業経営の理論と実態に関する総合的多面的理解 -理論応用能力および論文作成能力の習得- 
担当者 (Instructor) 秋野 晶二(AKINO SHOJI) 
時間割 (Class Schedule) 春学期 (Spring Semester) 月曜日(Mon) 5時限(Period 5) 9205(Room)
単位 (Credit) 2単位(2 Credits) 
科目ナンバリング
(Course Number)
BUS4810 
使用言語
(Language)
日本語
(Japanese) 
備考 (Notes) コンセントレーション:マネジメント領域,アカウンティング&ファイナンス領域 
テキスト用コード (Text Code) BT501 



授業の
目標
Course
Objectives
 問題発見,資料収集・分析,論理構成,文書作成といった能力を多面的な観点から総合して論文を作成し,自分のオリジナルな考え方を創りだす能力を身につける。 
In this course, students will gain skills for writing papers such as problem discovery, resource collection/analysis, constructing theories, and document creation, which take many different points of view into account, and use these skills to create their own ideas.  
授業の
内容
Course
Contents
 本ゼミナールでは,経営学部での4年間の集大成として論文を作成する。
 そのために,まずこれまで学んできた理論や事実に関連する文献を多数収集したうえで,これらを検討し直すことから始め,その上で,自らの観点から新しいテーマを見つけ出す。テーマは経営学および周辺の関連する学問分野のものであれば自由に設定することができる。
 まずは関心のある対象に関連する文献・資料を収集・読解することでテーマを明確にし,仮説を設定する。そのうえで,論文の構成を作成し,各構成に応じて必要となる文献・資料をさらに収集・読解し,必要に応じて自ら新しく資料を作成するなどして,これに分析・検討を加えながら論文を作成していく。
  この論文作成を通して,自らの考えを創出し,それを論理的に証明し,説得的な文章を構成・作成できる能力を培うだけではなく、様々な見解を評価する能力も養うことが目的である。
 このような論文作成の過程を経験することで,様々な専門論文や書籍をはじめとする文献を読解し、学ぶことができるので,多面的な観点から一つの事実をとらえ,それぞれの考え方や立場を理解することができるようになる。また,そのような考え方がどのように創り出されてくるのかも理解できるようになる。そのことによって自らの立場を明らかにし,何が本当に重要で新しい考え方なのかを見分ける能力や,いかなる課題に対しても適切に分析する能力を養うことができる。
 本講義を受講するに当たっては,経営学に関連する理論文献,学術文献などの諸文献を収集し,読解する能力,基本的な財務諸表等の数値データを読解し,分析する能力が必要である。
 本ゼミナールは,各週の報告担当者を決めたうえで,4年生全員参加のもと,報告と質疑応答によって進める。他の学生の卒論の報告を聞き,質疑応答、議論しながら報告を行う。このことを通じて他のテーマに関する知識を得るとともに,思考形成のプロセスを学ぶことができる。春学期には参加者各自は3~4度の論文の中間報告を行いながら,そこで受けた指摘に基づいて論文を作成していく。春学期の論文報告の成果をまとめて夏合宿にて報告する。また2年生のゼミにも参加し、経営戦略論の読解とともに、2年生に対する学習支援を行うことで、基礎知識の定着と指導力を学ぶ。
 なお卒論の参考として、http://www.rikkyo.ne.jp/web/z5000006/soturon/2020/index.htmlも参照。 
 This seminar will focus on writing papers and will sum up students’ four years in the college of business.
 To that end, first students will gather many literature articles related to the theoretical and practical lessons they have learned, reevaluate these concepts, then determine a new theme based on their own viewpoint. The theme can be anything as long as it is somewhat within the academic field of business management.
 First, students will collect and read literature/documents that interest them, and determine their themes. Next, they will set a hypothesis. Following this, they will create the structure of the paper, and gather/read the necessary literature/documents needed for their structure. Students will create their own new documents as needed, and write their papers while analyzing/investigating these things.
  Through writing these papers, students will create their own ideas, prove them theoretically; the goal of this is not only cultivate their ability to persuasively structure/write documents, but also foster their ability to evaluate various opinions.
 By going through this document writing process, students will understand diverse and specialized texts and literature, which will help them learn, and derive a single fact from diverse opinions. Students will then be able to understand multiple concepts and positions on issues. Students will also come to understand how these concepts came to be formed. By doing this, they will be able to clarify their position on issues, and cultivate their ability to distinguish what is important and if things represent new concepts. Also, students will improve their ability to appropriately analyze all issues in the field.
 In this course, students will collect various papers such as theoretical literature and academic papers relating to business management. Reading comprehension skills, the ability to read and understand numerical data such as basic financial statements, and analysis skills are needed.
 In this seminar, every week students will decide on someone to provide a progress report, and then fourth year participants will host a progress report/question and answer period. Students will listen to other students’ progress reports, participate in question and answer periods, and engage in discussion while also giving their own reports on their graduation thesis. This will allow students to gain knowledge of other themes, and learn more about the thinking process. In the spring semester, participants will each give progress reports 3-4 times, and write their papers based on the suggests given to them at those times. The results of the spring semester paper reports will be summarized in a report at the summer training camp. Also, students will also participate in the second year seminar and read about management strategy while providing learning assistance to second year students in order to reinforce their basic knowledge and learn how to instruct others.
 Please refer to the following link for details on the graduation thesis: www.rikkyo.ne.jp/web/z5000006/soturon/2020/index.html  
授業計画
Course
Schedule
1. 卒論中間報告(1巡目) 
2. 卒論中間報告(1巡目) 
3. 卒論中間報告(1巡目) 
4. 卒論中間報告(1巡目) 
5. 卒論中間報告(2巡目) 
6. 卒論中間報告(2巡目) 
7. 卒論中間報告(2巡目) 
8. 卒論中間報告(2巡目) 
9. 卒論中間報告(3巡目) 
10. 卒論中間報告(3巡目) 
11. 卒論中間報告(3巡目) 
12. 卒論中間報告(3巡目) 
13. 第一回卒論中間報告再報告 
14. 第二回卒論中間報告再報告 
授業時間外
(予習・復習
等)の学習
Study
Required
Outside
of Class
各自の卒論にテーマに合わせて,論文の報告・作成の準備を行う。 
成績評価
方法・基準
Evaluation
種類(Kind) 割合(%) 基準(Criteria)
平常点(In-class Points) 100  %
毎回の参加度・論文の内容・報告(95%) 、参加度(5%)
テキスト
Textbooks
なし
参考文献
Readings
No 著者名
(Author/Editor)
書籍名
(Title)
出版社
(Publisher)
出版年
(Date)
ISBN/ISSN
1. 秋野晶二他編著  『グローバル化とイノベーションの経営学』   税務経理協会  2018年  978-4419065621 
その他(Others)
各自の卒論のテーマに合わせて多数の専門文献を読解する。
その他
(HP等)
Others
(e.g. HP)
http://www.rikkyo.ne.jp/web/z5000006/akinoHP~2020/index.html 
注意事項
Notice
 


PAGE TOP