シラバス参照

開講年度(Academic Year) 2021 
科目コード/科目名
(Course Code / Course Title)
HM225/心理学演習C1
(Seminar on Psychology C1) 
テーマ/サブタイトル等
(Theme / Subtitle)
担当者 (Instructor) 浅野 倫子(ASANO MICHIKO) 
時間割 (Class Schedule) 春学期 (Spring Semester) 水曜日(Wed) 1時限(Period 1) N242(Room)
単位 (Credit) 2単位(2 Credits) 
科目ナンバリング
(Course Number)
PSY3920 
使用言語
(Language)
日本語
(Japanese) 
備考 (Notes)  
テキスト用コード (Text Code) HM225 



授業の
目標
Course
Objectives
認知心理学の、特に言語の認知処理や多感覚情報の結びつけ、注意、物体や情景の認知を中心とした領域の研究について、講義、文献の講読や実験の実施を通して学ぶ。当該領域にどのような研究があるかを知り、それらの基本的な理論や研究手法に触れること、文献の読み方を学ぶこと、基本的な実験を計画し、実施する能力を身につけることを目標とする。 
Learning about cognitive psychology, especially cognitive processing of language, combining information coming from multiple sources, attention, recognition of objects or scenes through lectures, further reading of literature and practical experiments. The goals are learning what other studies have already been conducted in the mentioned fields, their fundamental theories and research methods, learning proper ways of reading literature, and acquiring practical skills for planning and conducting basic experiments. 
授業の
内容
Course
Contents
最初のほうの授業回では、言語の認知処理や多感覚情報の結びつけ、注意、物体や情景の認知を中心とした領域の研究について概説する。その後の授業回では、受講者全員で関連分野についての基礎的な文献を講読し、その中からいくつか実験を取り上げ、自分たちで再現(追試)をしてみる。そして最後の授業回では、受講者各自が興味を持った研究についての関連論文を探す(基本的に英語の実験論文。この論文を夏休み中に読み、その内容について秋学期の「心理学演習C2」で発表する)。文献講読や実験結果の報告の際は、発表担当者を決めてプレゼンテーションをする。文献の読み方やプレゼンテーションのしかたなども指導する。なお、第2回目と3回目の授業の「担当教員との個別面談」は、受講者の興味や関心などを把握するために行う。また、受講者の人数によっては、各内容にかける授業回数を調整したり、順番を入れ替えたりする可能性がある。 
The first classes give an outline on the fields that concentrate on cognitive processing of language, combining information coming from multiple sources, attention, recognition of objects or scenes. During the remaining classes all students read basic literature about related fields, choose several examples of experiments and try to replicate them themselves. During the final class, the students search papers about research on their personal topics of interest (those are mainly research papers in English. During the summer holidays they read these papers, and present reports during "Seminar on Psychology C2" class, which takes place in fall semester). For reading of literature and presenting reports on experiment results, students will be assigned roles as presenters. They receive guidance about proper ways to read literature and give a presentation. Then, during 2nd and 3rd classes, the individual interviews with professors in charge are conducted in order to grasp the interests and concerns of the participants. Also, depending on the number of participants, it is possible to adjust the amount of classes and order of each topic. 
授業計画
Course
Schedule
1. ガイダンス 
2. 担当教員との個別面談(1) 
3. 担当教員との個別面談(2) 
4. 言語の認知処理や多感覚情報の結びつけについての基礎的講義 
5. 注意や物体・情景認知についての基礎的講義 
6. 当該領域の基礎的文献の講読(1) 
7. 当該領域の基礎的文献の講読(2) 
8. 先行研究の実験を再現する: 実験計画や刺激の把握 
9. 先行研究の実験を再現する: 実験準備(1) 
10. 先行研究の実験を再現する: 実験準備(2) 
11. 先行研究の実験を再現する: データ収集 
12. 先行研究の実験を再現する: データ解析とプレゼンテーションの準備 
13. 先行研究の実験を再現する: 追試結果についてのプレゼンテーション 
14. 関連論文を探す 
授業時間外
(予習・復習
等)の学習
Study
Required
Outside
of Class
文献講読の回は、受講者全員が事前に文献をよく読んでくること。発表担当の内容については、プレゼンテーションの準備も行う必要がある。また、ゼミで行われる実験に実験参加者や実験補助者として積極的に協力し、心理学実験の経験や知識を増やすことを強く期待する。 
成績評価
方法・基準
Evaluation
種類(Kind) 割合(%) 基準(Criteria)
平常点(In-class Points) 100  %
文献講読のプレゼンテーションと発表資料の提出(35%) 、先行研究の追試結果についてのプレゼンテーションと発表資料の提出(35%) 、出席と積極的な授業参加(30%)
テキスト
Textbooks
なし
参考文献
Readings
授業内で適宜紹介する。
その他
(HP等)
Others
(e.g. HP)
注意事項
Notice
 


PAGE TOP