シラバス参照

開講年度(Academic Year) 2021 
科目コード/科目名
(Course Code / Course Title)
自動登録/専門演習G2
(Advanced Research Seminar G2) 
テーマ/サブタイトル等
(Theme / Subtitle)
担当者 (Instructor) 日高 優(HIDAKA YU) 
時間割 (Class Schedule) 秋学期 (Fall Semester) 金曜日(Fri) 4時限(Period 4) N844(Room)
単位 (Credit) 2単位(2 Credits) 
科目ナンバリング
(Course Number)
BEC3320 
使用言語
(Language)
日本語
(Japanese) 
備考 (Notes)  
テキスト用コード (Text Code) HN344 



授業の
目標
Course
Objectives
〈映像身体学〉とは、映像と身体という問題系を通して、ひとりひとりが自らの問いをたてて回答していくための学びであり、思考の領域です。そのような〈映像身体学〉に向かうための、学問的基礎と展開の方法とを学びます。 
The theory of image and embodiment is a field of thought and a discipline in which everyone asks and answers questions on the problematic topics of image and body. In order to approach this theory of image and embodiment, students learn the academic basics and development methods. 
授業の
内容
Course
Contents
具体的な映像を取り上げ、カメラが生み出す機械映像と人間の身体との連関について議論し学んでいきます。最終的には、この連関を学ぶことにどのような意義があり、それを各人がどのように展開していけるのかを思考できるところに到達することを目指しています。授業はまず、この連関の基礎的理解を深めるための文献講読をおこない、次いで、学生自身が対象(主に映像作品とする)を自由に選んで発表をおこなってもらい、みなで議論をして進めていきます。担当者は、写真を中心とする映像作品によって問題提起をおこないますので、写真について積極的に学んでください。なお、学生の発表は、写真を中心に、映画、テレビ、インターネット動画など各人が自由に映像を選び、自ら問いを提起しておこなってもらいます。 
With specific images as examples, students learn and discuss the connection between human body and machine vision, the perception by the machine. In the end, students should become able to think of the meaning of studying this connection and the way to develop it. First of all, students read the literature needed to promote basic understanding of this connection, and then, they freely choose their medium for presentation (mainly visual works) and the whole class will engage in discussions. People in charge pose questions about visual works, mainly photos, thus actively learning about photography. The students pose their own questions about images they choose, mainly photos but including movies, TV, videos in the Internet, and present those. 
授業計画
Course
Schedule
1. イントロダクション 
2. 文献講読――身体の知覚、機械の知覚について 
3. 文献講読――映像身体学の目的と意義 
4. 映像身体学研究事例 
5. 学生発表 
6. 学生発表 
7. 学生発表 
8. 学生発表 
9. 学生発表 
10. 学生発表 
11. 学生発表 
12. 学生発表 
13. 学生発表 
14. まとめ――映像身体学の意義 
授業時間外
(予習・復習
等)の学習
Study
Required
Outside
of Class
各自の探究したいテーマを一層深化させておくこと。授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。 
成績評価
方法・基準
Evaluation
種類(Kind) 割合(%) 基準(Criteria)
平常点(In-class Points) 100  %
最終レポート(Final Report)(40%) 、口頭発表(30%) 、授業に取り組む姿勢(30%)
テキスト
Textbooks
プリントを配布する。
参考文献
Readings
授業時に適宜、紹介する。
その他
(HP等)
Others
(e.g. HP)
注意事項
Notice
 


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