シラバス参照

開講年度(Academic Year) 2021 
科目コード/科目名
(Course Code / Course Title)
UM205/社会心理学特殊研究
(Advanced Studies in Social Psychology) 
テーマ/サブタイトル等
(Theme / Subtitle)
担当者 (Instructor) 石黒 格(ISHIGURO ITARU) 
時間割 (Class Schedule) 春学期 (Spring Semester) 月曜日(Mon) 3時限(Period 3) オンライン
単位 (Credit) 2単位(2 Credits) 
科目ナンバリング
(Course Number)
PSY5320 
使用言語
(Language)
日本語
(Japanese) 
備考 (Notes)  
テキスト用コード (Text Code) UM205 



授業の
目標
Course
Objectives
 学生の研究関心に合わせた英字文献を講読し、各自の研究の推進に貢献する。 
In this course, students will read English articles following their research interests to make progress in their research. 
授業の
内容
Course
Contents
 現代人の社会関係に関わる文献、特にソーシャル・メディアとの関係に関わる文献を提案しますが、履修者各自が、自らの研究関心に合わせて文献を持ち寄ることを推奨します。一人で読むのは難解だと感じる文献を、誰かと一緒に読むというかたちで利用してかまいません。 
Instructor suggests articles and books regarding social relationships, and the impacts of social media on the social relationships. However, students will be strongly recommended to suggest other articles that they consider important for their research.  
授業計画
Course
Schedule
1. Putting the “We” Into Well-being: Using Collectivism-Themed Measures of Well-Being Attenuates Well-being’s Association With Individualism. 
2. Seeing everyone else's highlight reels. 
3. Longitudinal Associations Between Parent-Child Relationships in Middle Childhood and Child-Perceived Loneliness. 
4. Exploring the links between dispositions, romantic relationships, support networks and community inclusion in men and women  
5. Mate Selection Preferences: Gender Differences Examined in a National Sample 
6. The effect of social networking websites on positive self-views: An experimental investigation. 
7. Social comparison on Facebook: Motivation, affective consequences, self-esteem, and Facebook fatigue 
8. Longitudinal analyses of the effects of age, marriage, and parenthood on social contacts and support 
9. Twitter versus Facebook: Exploring the role of narcissism in the motives and usage of different social media platforms 
10. 学生提案文献 
11. 学生提案文献 
12. 学生提案文献 
13. 学生提案文献 
14. 学生提案文献 
授業時間外
(予習・復習
等)の学習
Study
Required
Outside
of Class
 各自で文献の探索と講読を行う。単に1つの文献を見つけて発表するのではなく、複数の文献を読んだ上で、特に面白い、あるいは重要なものを発表するのが望ましい。 
成績評価
方法・基準
Evaluation
種類(Kind) 割合(%) 基準(Criteria)
平常点(In-class Points) 100  %
発表(60%) 、議論への貢献(40%)
テキスト
Textbooks
なし
参考文献
Readings
その他
(HP等)
Others
(e.g. HP)
注意事項
Notice
 


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