シラバス参照

開講年度(Academic Year) 2021 
科目コード/科目名
(Course Code / Course Title)
UM312/認知・言語心理学特殊演習
(Advanced Seminar on Cognitive and Linguistic Psychology) 
テーマ/サブタイトル等
(Theme / Subtitle)
担当者 (Instructor) 浅野 倫子(ASANO MICHIKO) 
時間割 (Class Schedule) 秋学期 (Fall Semester) 火曜日(Tue) 2時限(Period 2) オンライン
単位 (Credit) 2単位(2 Credits) 
科目ナンバリング
(Course Number)
PSY5320 
使用言語
(Language)
日本語
(Japanese) 
備考 (Notes)  
テキスト用コード (Text Code) UM312 



授業の
目標
Course
Objectives
認知心理学の、特に言語の認知処理や多感覚情報の結びつけ、注意、物体や情景の認知を中心とした領域の最近の研究の知見に触れ、領域全体の研究の動向を把握し、その中における受講者自身の研究の位置づけを考える。また、成果を世の中に発表するための技術と能力を養う。 
Students will examine recent cognitive psychology research and strive to grasp trends within the field as a whole. Within cognitive psychology, the class will be concerned mainly with the cognitive processing of language, the integration of sensory input from multiple modalities, attention, and the recognition of objects and scenes. Students will consider how their own research fits into the field as a whole. Moreover, students will acquire the competence and skills required to present their research in a variety of contexts. 
授業の
内容
Course
Contents
認知心理学の、特に言語の認知処理や多感覚情報の結びつけ、注意、物体や情景の認知を中心とした領域(特に自分自身の研究に近い領域)の最近の研究の内容や動向について、論文調査や学会参加を通じて知る。また、自分自身の研究と、当該領域の最近の知見との関係を考える。具体的には、受講者全員に対して論文の内容を紹介したり、学会に参加した場合は学会で得た最新の知見について報告したり、自分自身の研究内容について、当該領域の最近の知見と絡めた形でプレゼンテーションをしたりして、その内容について受講者全員で議論する。また、必要に応じて担当教員と個別に面談を行う。これらを通じて、国内外の学会や査読誌で研究成果を発表できるよう、自分自身の研究を磨く。 
Students will learn about recent research and trends in cognitive psychology (especially those related to their own research) by surveying the literature and participating in research conferences. Within cognitive psychology, the class will be concerned mainly with the cognitive processing of language, the integration of sensory input from multiple modalities, attention, and the recognition of objects and scenes. In addition, students will consider how their own research relates to recent developments in their specialty field. In particular, students will present journal article summaries to the class, report on recent developments evident at conferences they attended, and present their own research. Each presentation should examine how the material relates to recent developments in the field, and each will be followed by class discussion and debate. One-on-one meetings with the faculty member in charge will be arranged as necessary. Through the above, each student’s research will be refined and prepared for presentation at domestic and international conferences and for publication in a refereed journal. 
授業計画
Course
Schedule
1. ガイダンス 
2. 発表・討論(1) 
3. 発表・討論(2) 
4. 発表・討論(3) 
5. 発表・討論(4) 
6. 発表・討論(5) 
7. 発表・討論(6) 
8. 発表・討論(7) 
9. 発表・討論(8) 
10. 発表・討論(9) 
11. 発表・討論(10) 
12. 発表・討論(11) 
13. 発表・討論(12) 
14. 発表・討論(13) 
授業時間外
(予習・復習
等)の学習
Study
Required
Outside
of Class
自分自身の研究に関連する研究や知識についての情報収集を常に欠かさないこと。また、状況が許す限りは、積極的に学会参加をすること。 
成績評価
方法・基準
Evaluation
種類(Kind) 割合(%) 基準(Criteria)
平常点(In-class Points) 100  %
発表(60%) 、出席と議論への積極的な参加(40%)
テキスト
Textbooks
なし
参考文献
Readings
授業中に適宜紹介する。
その他
(HP等)
Others
(e.g. HP)
注意事項
Notice
 


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