キリスト教学講義 14/Lectures on Christian Studies 14 Lectures on Christian Studies 14
長下部 穣 OSAKABE YUTAKA
科目情報Course Code etc
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AA368/AA368AA368 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
宗教心理学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Theme・Subtitle |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月1・X106/Mon.1・X106 Mon.1・X106 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CHS2803 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AA368 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Course Objectives
The purposes of this course are: (1) to understand contemporary religious thoughts on various social problems, (2) to analyse structures of these thoughts, and (3) to examine critically the roles and limitations of religion.
Course Contents
While some defend "secularisation theory" on the basis of a decline in church attendance, others counter this hypothesis by claiming that religion is still deeply rooted in people’s moral and political lives. Moreover, some contemporary social theorists, who previously thought religion does more harm than good for liberalism, have reconsidered their position. They now believe that religion contributes to a retrieval of our sense of citizenship and provides cultural resources for social diagnosis. However, other studies also indicate some challenges of religious social engagement because faith-based ethics often create friction and dilemmas when religious adherents attempt to communicate their theological ideals in the public sphere. While examining some of the many examples of this reality, this course explores how religious groups and individuals engage in various major problems of today’s society: crime, war, environment, local and international development, and minority rights. Through this course, students gain basic knowledge in contemporary religious thought as well as social theories of religion, learn to analyze social problems sociologically, and critically examine the potentials and limitations of the role of religion in the modern age.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
授業の目標 / Course Objectives
本講義は、①様々な現代社会問題に対する宗教や宗教をめぐる社会の応答の内容を理解し、②それらの構造を分析し、③現代社会における宗教、あるいは宗教的信念の役割と限界について、またそれらの複雑性について批判的に論じることができるようになることである。
The purposes of this course are: (1) to understand contemporary religious thoughts on various social problems, (2) to analyse structures of these thoughts, and (3) to examine critically the roles and limitations of religion.
授業の内容 / Course Contents
ある者は、教会離れの現象を基に「世俗化論」を支持するが、一方で、宗教はいまだに人々の道徳的・政治的生活に深く根ざしていると主張している。さらに、以前は宗教は自由民主主義にとって百害あって一理なしと論じていた何人かの現代社会理論家は、彼らの立場を再検討している。彼らは、現代において、宗教は市民として感覚を取り戻したり、社会問題を分析するための文化的資源を提供できると信じるに至ったのである。しかしながら、いくつかの研究は、宗教者は様々な困難に遭遇すると指摘する。なぜなら、公共圏で宗教者が自らの神学的理想をコミュニケーションする際、信仰を基にした倫理はたびたび摩擦やジレンマ を生み出すからである。この現実の多様な例証を概観しながら、本講義は、宗教グループや宗教者(主にキリスト者)が今日の社会の様々な問題ーすなわち、犯罪、戦争、環境、国際開発、そして少数者の権利ー、にどう向き合っているかを探求する。本講義を通して、 受講生は現代の宗教者の思考方法や内容の例、および、それらについての社会理論を理解し、現代宗教の可能性と限界を批判的に論じることができるようになる。
While some defend "secularisation theory" on the basis of a decline in church attendance, others counter this hypothesis by claiming that religion is still deeply rooted in people’s moral and political lives. Moreover, some contemporary social theorists, who previously thought religion does more harm than good for liberalism, have reconsidered their position. They now believe that religion contributes to a retrieval of our sense of citizenship and provides cultural resources for social diagnosis. However, other studies also indicate some challenges of religious social engagement because faith-based ethics often create friction and dilemmas when religious adherents attempt to communicate their theological ideals in the public sphere. While examining some of the many examples of this reality, this course explores how religious groups and individuals engage in various major problems of today’s society: crime, war, environment, local and international development, and minority rights. Through this course, students gain basic knowledge in contemporary religious thought as well as social theories of religion, learn to analyze social problems sociologically, and critically examine the potentials and limitations of the role of religion in the modern age.
授業計画 / Course Schedule
1
序:現代社会における宗教の役割再考
2
Faith in the City: 英国国教会の法と秩序
3
北米メノナイトと修復的正義運動
4
ロスト・イン・トランスレーション:刑事事件における「赦し」の問題
5
神の名による暴力:グランドゼロの宗教
6
キリスト教平和主義と正戦論の神学
7
戦争・原発・国家主義に対する日本のキリスト者の応答
8
宗教・開発・人道支援①:Faith-Based International NGO
9
宗教・開発・人道支援②:貧困問題に取り組むFaith Actors
10
宗教・開発・人道支援③:途上国において差別を助長する神学
11
サクラメントの守護者?:同性婚をめぐる教会の対立
12
無宗教の台頭:無神論者の信念と権利とは
13
結 現代社会において宗教の果たせる役割と限界
14
筆記試験
活用される授業方法 / Teaching Methods Used
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
授業の内容理解のため、ディスカッションなどのアクティブ・ラーニングを取り入れます。 |
授業時間外(予習・復習等)の学習 / Study Required Outside of Class
学生は、前週に講師が提示する課題の予習が求められる。
成績評価方法・基準 / Evaluation
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
リフレクションペーパー(複数回)(50%) |
備考 (Notes) | ||
テキスト / Textbooks
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各自が購入する必要のあるテキストはありません。 |
参考文献 / Readings
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 島薗進 他編 | 『宗教と公共空間ー見直される宗教の役割』 | 東京大学出版 | 2014 | 4130104101 |
2 | ホセ・カサノヴァ | 『近代世界の公共宗教』 | 筑摩書房 | 2021 | 9784480510662 |
3 | 石森大知 他編 | 『宗教と開発の人類学ーグローバル化するポストポスト世俗主義と開発言説』 | 春風社 | 2019 | 9784861106514 |