演習 G1/Seminars G1 Seminars G1
篠原 道法 SHINOHARA MICHINORI
科目情報Course Code etc
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC101/AC101AC101 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
古代地中海史セミナー1 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Theme・Subtitle |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3・9201/Thu.3・9201 Thu.3・9201 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS2510 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AC101 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Course Objectives
Learn how to write academic articles by reading English literature.
Course Contents
In the world of academia, there are rules to be observed by the researchers who are active in each field. The grounds for the assertions of each researcher must be clearly stated in annotations or in main text, and, from the initial setting of topic to the final conclusion, a researcher's own theory must be logically developed through the structuring of chapters and sections. In this Seminar, participants will take up English-language literature on topics of shared interest, and will learn such rules through reading academic papers.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
授業の目標 / Course Objectives
英語文献の講読を通じて、研究文献の「読み方」、「書き方」を知ることです。
Learn how to write academic articles by reading English literature.
授業の内容 / Course Contents
学問の世界には、その世界に参加する研究者たちが守っているルールがあります。それぞれが主張することの根拠は何かについて、註や本文の中で明示する必要があり、また、問題設定から結論に至るまで、章立てや節立てを通じて、論理的に自らの説を展開しなければなりません。本授業では、セミナー参加者が共通に興味を持てるテーマに関する英語文献を取り上げ、それを講読する過程で、そうした世界共通の学術上のルールについて学んでいきます。
In the world of academia, there are rules to be observed by the researchers who are active in each field. The grounds for the assertions of each researcher must be clearly stated in annotations or in main text, and, from the initial setting of topic to the final conclusion, a researcher's own theory must be logically developed through the structuring of chapters and sections. In this Seminar, participants will take up English-language literature on topics of shared interest, and will learn such rules through reading academic papers.
授業計画 / Course Schedule
1
授業の進め方の説明及び、外国語文献の選択
2
外国語文献講読1
3
外国語文献講読2
4
外国語文献講読3
5
外国語文献講読4
6
外国語文献講読5
7
外国語文献講読6
8
外国語文献講読7
9
外国語文献講読8
10
外国語文献講読9
11
外国語文献講読10
12
外国語文献講読11
13
外国語文献講読12
14
外国語文献講読13及び、夏季休業期間中の宿題についての説明
活用される授業方法 / Teaching Methods Used
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外(予習・復習等)の学習 / Study Required Outside of Class
1.春季休業期間中:高校の授業や大学入試対策等で使用した英文解釈の参考書を、最初から最後までやり直しておいてください。
2.春学期中:講読に際して分からない箇所があれば、逐一、上記参考書や辞書等で確認するようにしてください。また、講読した部分についての要点や不明点等をまとめたノート(媒体は紙面でも電子もOK)を作ることが望ましいです。
成績評価方法・基準 / Evaluation
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
プレゼンテーション(40%) 出席時の学習態度(60%) |
備考 (Notes) | ||
大病や忌引き等の特別な場合を除き、欠席が許容されるのは2回までです。欠席3回で単位を出しません。遅刻2回で欠席1回とカウントします。発表できない場合には欠席2回とカウントします。 |
テキスト / Textbooks
なし/None
参考文献 / Readings
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Simon Hornblower / Antony Spawforth (eds.) | Oxford Classical Dictionary | Oxford UP | 2012 | |
2 | Hubert Cancik et al. (eds.)) | Brill's New Pauly | Brill | 2002 | 9780199545568 |
履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course
高等学校卒業レベルの英文読解能力
学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare
電子媒体でまとめノートを作る場合には、PCやタブレット等のデバイス