教育とメディア/Education and Media Studies Education and Media Studies
大多和 直樹 OTAWA NAOKI
科目情報Course Code etc
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AE329/AE329AE329 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
教育社会と情報・メディア |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Theme・Subtitle |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2・8202/Fri.2・8202 Fri.2・8202 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU2700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2021年度まで「情報教育論」。重複履修不可。 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AE329 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Course Objectives
The objects of this class are as follows.
・We can explain what kind of influence the media including the ICT brings the society surrounding school education.
・We can explain school education and the media including a history
・We can explain the influence that digital media gives in the life of child/youth.
・We can explain relations of information society (consumer society) and the school society.
・We deepen a thought how you go out with AI.
Course Contents
The media study of education in this class is not the thing of the small range that how uses ICT by classes.
We treat it what kind of influence the media including the ICT brings the society surrounding school education and it how each one thinks about it.
The subjects of class contents are as follows.
・School education and the media
・Life of child/youth and digital media
・Information society (consumer society) and school society
・How do you go out with AI?
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
授業の目標 / Course Objectives
・ICTを含むメディアが学校教育やそれを取り巻く社会にどのような影響をもたらすのかについて説明できる
・学校教育とメディアについて歴史を含めて説明できる
・デジタルメディアが子ども/若者の生活世界に与える影響について説明できる。
・情報社会(消費社会)と学校社会の関係について説明できる
・AIとどう付き合うか、について考えを深める
The objects of this class are as follows.
・We can explain what kind of influence the media including the ICT brings the society surrounding school education.
・We can explain school education and the media including a history
・We can explain the influence that digital media gives in the life of child/youth.
・We can explain relations of information society (consumer society) and the school society.
・We deepen a thought how you go out with AI.
授業の内容 / Course Contents
本授業の情報教育論とは、ICTを授業等でどう利用するか、といった狭い範囲のものではない。
ICTを含むメディアが学校教育やそれを取り巻く社会にどのような影響をもたらすのか、そのことを一人一人がどのように考えていくのか、について扱っていく。
授業内容の柱は、以下の通り。
・学校教育とメディア
・子ども/若者の生活世界とデジタルメディア
・情報社会(消費社会)と学校社会
・AIとどう付き合うか
The media study of education in this class is not the thing of the small range that how uses ICT by classes.
We treat it what kind of influence the media including the ICT brings the society surrounding school education and it how each one thinks about it.
The subjects of class contents are as follows.
・School education and the media
・Life of child/youth and digital media
・Information society (consumer society) and school society
・How do you go out with AI?
授業計画 / Course Schedule
1
ガイダンス:教育社会と情報・メディアの見取り図
2
<学校教育とメディア>
(1)古いニューメディアとしての鉛筆とノート
3
(2)旧来の学校教育をICTがどう変えるのか[授業]
4
(3)旧来の学校教育をICTがどう変えるのか[学校システム]
5
(4)学校における情報政策を読む
6
(5)新しい学校教育で育てるべきものは何か
7
<子ども/若者の生活世界とデジタルメディア>
(1)デジタルネイティブの生活誌
8
(2)日本社会は映像メディアをどのように受容してきたか
9
(3)悪影響論を考える
10
<情報社会と学校社会>
(1)情報社会と学校社会の相容れない文化
11
(2)消費文化を考える
12
<AIとどう付き合うか>
(1)AIとは何か
13
(2)AI時代の人間の生き方を考える
14
まとめ:情報・メディアのインパクトをどう考えるのか
活用される授業方法 / Teaching Methods Used
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外(予習・復習等)の学習 / Study Required Outside of Class
事前に配付資料を読んでいることを前提に授業を進めることがある。
成績評価方法・基準 / Evaluation
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
リアクションペーパー含む授業参加(30%) |
備考 (Notes) | ||
テキスト / Textbooks
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは用いず、授業内で必要な情報をプリント等で提示する。 |
参考文献 / Readings
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考図書は用いず、授業内で必要な情報をプリント等で提示する。 |
履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course
講義形式をアクティブに受講するアクティブリスニングの力
学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare
その他 / Others
講義形式の授業は、受け身的に知識を受容する場ではありません。本授業では、直接的な知識内容だけでなく背景にある学問領域特有の考え方・ものの見方までも会得するようなマインドで受講するとともに、知識を自分でどのように用いることができるのか、頭をフル回転させながら受講する「アクティブ・リスニング」が求められます。