人文情報・メディア学特論1/Advanced Course in Digital Humanities and Media Studies 1 Advanced Course in Digital Humanities and Media Studies 1
吉田 寛 YOSHIDA HIROSHI
科目情報Course Code etc
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AL163/AL163AL163 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
人文情報とメディア |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Theme・Subtitle |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水1・5321/Wed.1・5321 Wed.1・5321 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ART1800 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
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テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AL163 |
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すべて閉じるHide All
Course Objectives
Understanding Digital Game
Course Contents
This course offers a general view of digital game studies, focusing on its history, theory and pivotal topics.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
授業の目標 / Course Objectives
デジタルゲームを理解する
Understanding Digital Game
授業の内容 / Course Contents
この授業は、歴史と理論、主要トピックを焦点を当てることで、デジタルゲーム研究の概観を提供します。
This course offers a general view of digital game studies, focusing on its history, theory and pivotal topics.
授業計画 / Course Schedule
1
ゲーム研究の歴史(1)前史 / History of Game Studies (1) Prehistory
2
ゲーム研究の歴史(2)ルドロジー / History of Game Studies (2) Ludology
3
ゲーム研究の歴史(3)現在 / History of Game Studies (3) Present
4
ルール / Rule
5
物語 / Story
6
インタラクティビティ / Interactivity
7
インターフェイス / Interface
8
遊び / Play
9
楽しさ / Fun
10
没入 / Immersion
11
メディア / Media
12
グラフィックス / Graphics
13
サウンドと音楽 / Sounds and Music
14
プラットフォーム / Platform
活用される授業方法 / Teaching Methods Used
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外(予習・復習等)の学習 / Study Required Outside of Class
その都度、授業中に指示する。
成績評価方法・基準 / Evaluation
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
テキスト / Textbooks
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 吉田寛 | 『デジタルゲーム研究』 | 東京大学出版会 | 2023 | 9784130101578 |