入門演習 B1d/Introductory Seminars B1d Introductory Seminars B1d
猪熊 恵子 INOKUMA KEIKO
科目情報Course Code etc
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM014/AM014AM014 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
イギリスの短編小説および詩を読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Theme・Subtitle |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2・1101/Fri.2・1101 Fri.2・1101 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL1313 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AM014 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Course Objectives
The first goal of this course is to read and analyse British short stories, considering their contexts and other aspects. The second goal is to explain one's own analysis in simple language to other students and to discuss it with them. Ultimately, through these discussions, all students are expected to relativize their own readings and analyses. In the process, they will hopefully gain new knowledge not only about the works but also about themselves.
Course Contents
Students are required to read a short British work prior to attending the class. Every week, several students present what they found interesting about the text and their own interpretations. Based on these presentations, in-class discussions will be held, with the instructor providing additional information and guiding the discussions as necessary. Students are expected to deepen their own thinking in the course of these discussions.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
授業の目標 / Course Objectives
授業の目標は以下の2つである。1)授業で指定されるイギリスの短編作品を精読し、そのコンテクストや作家の語彙の選択について考え、分析する。2)各学生が自らの読解や分析を他の履修者に分かりやすい言葉で説明し、みなで議論する。
最終的に、これらの議論を通じて、自らの読みや分析を相対化し、他者の読みや分析・解釈との関係性や違いについて考えられるようになってほしい。また、その過程で、読解対象の作品のみならず、読解主体としての自分に関わる新たな知見を得てほしい。
The first goal of this course is to read and analyse British short stories, considering their contexts and other aspects. The second goal is to explain one's own analysis in simple language to other students and to discuss it with them. Ultimately, through these discussions, all students are expected to relativize their own readings and analyses. In the process, they will hopefully gain new knowledge not only about the works but also about themselves.
授業の内容 / Course Contents
毎回の授業用に指定されたイギリス短編作品(散文または詩)を読んだうえで各授業に参加することが必須。授業ごとに数名の担当者を割り当て、各担当者は興味深いと思ったテクスト箇所や自分なりの解釈・読解について他の履修者に発表する。その発表にもとづいて授業内でディスカッションをおこない、適宜教員が情報を補足したり議論の方向性をまとめる等のガイドをおこなう。履修者は、こうした議論の中で自分の読解や考察をさらに深めることが期待される。
Students are required to read a short British work prior to attending the class. Every week, several students present what they found interesting about the text and their own interpretations. Based on these presentations, in-class discussions will be held, with the instructor providing additional information and guiding the discussions as necessary. Students are expected to deepen their own thinking in the course of these discussions.
授業計画 / Course Schedule
1
イントロダクション・各授業回担当者割り振りなど
2
William Shakespeare,“Sonnet no. 18”
3
Saki, “The Open Window”
4
文学作品を論じるということ。基本的なターム、議論の構築について (いくつかの文学作品を手掛かりに)
5
Virginia Woolf, “The Mark on the Wall” (1)
6
Virginia Woolf, “The Mark on the Wall” (2)
7
Katherine Mansfield, “Mr. and Mrs. Dove” (1)
8
Katherine Mansfield, “Mr. and Mrs. Dove” (2)
9
中間レポートの返却と講評、小テスト1
10
Roald Dahl, “Lamb to the Slaughter” (1)
11
Roald Dahl, “Lamb to the Slaughter” (2)
12
Kazuo Ishiguro, Klara and the Sun An excerpt (1)
13
Kazuo Ishiguro, Klara and the Sun An excerpt (2)
14
まとめ、小テスト2
活用される授業方法 / Teaching Methods Used
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外(予習・復習等)の学習 / Study Required Outside of Class
指定されたテキストは毎回全履修者が読み、分からない単語等を調べたうえで授業に参加することが必須である。また、Robert Louis StevensonのThe Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hydeについては、各履修者が授業外の時間で読んだうえでレポートを作成することが求められる。
成績評価方法・基準 / Evaluation
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
中間レポート(30%) 小テスト(20%) 授業内発表(20%) 毎回の授業内ディスカッションへの貢献度、参加度(30%) |
備考 (Notes) | ||
テキスト / Textbooks
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ロバート・ルイス・スティーブンソン | 『ジキル博士とハイド氏』 | 創元推理文庫 | 2001 | 10 4488590012 |
その他 (Others) | |||||
『ジキル博士とハイド氏』には多くの和訳版が存在するが、授業内での議論を円滑に進めるため、可能な限り指定の版を手に入れることが望ましい。 |
参考文献 / Readings
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業の進行に合わせて教員が適宜指示し、必要に応じてコピーを配布する |