入門演習 B1g/Introductory Seminars B1g Introductory Seminars B1g
笠原 一郎 KASAHARA ICHIRO
科目情報Course Code etc
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM017/AM017AM017 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
英米文学の入り口 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Theme・Subtitle |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3・1102/Wed.3・1102 Wed.3・1102 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL1313 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AM017 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Course Objectives
This course is intended to share insight into literary works by British and American writers. The emphasis lies on discussing each piece in terms of such aspects as theme, plot, character, form and historical/social context.
Course Contents
Most of the time, an appointed group of four to five students will do some research and prepare handouts, presenting summary and background information, pointing out notable elements, and raising questions to the class. The other participants are expected to make comments based on the presentation, or add new perspective(s).
In addition to in-class readings, students are assigned William Golding's Lord of the Flies and required to hand in a 2000-3000 character eassy in Japanese as the midterm report.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
授業の目標 / Course Objectives
この授業では英米の文学作品を深く読み解くための鍵を学んでいきます。主題、筋、登場人物、形式、社会的/政治的背景などの観点からの議論を柱として進めます。
This course is intended to share insight into literary works by British and American writers. The emphasis lies on discussing each piece in terms of such aspects as theme, plot, character, form and historical/social context.
授業の内容 / Course Contents
主要な文学ジャンルになじんでもらうため、中短編の小説、詩、戯曲を教材とします。作品の創作年代はロマン派の時代から現代に及びます。参加者はそれぞれのジャンルにふさわしい読み方の定石とされているものを学びます。
授業の主な手順は、割り当てられた4,5人のグループがその回の作品について下調べをしてハンドアウトを用意し、要約、重要な点の指摘、解釈のための質問などからなる発表をします。他の参加者はそのプレゼンテーションに即して、あるいは新たな視点を提示したりして意見を述べます。
授業とは別に、ウィリアム・ゴールディングの『蠅の王』を読み、2~3千字程度の中間レポートを日本語で書いてもらいます。
Most of the time, an appointed group of four to five students will do some research and prepare handouts, presenting summary and background information, pointing out notable elements, and raising questions to the class. The other participants are expected to make comments based on the presentation, or add new perspective(s).
In addition to in-class readings, students are assigned William Golding's Lord of the Flies and required to hand in a 2000-3000 character eassy in Japanese as the midterm report.
授業計画 / Course Schedule
1
イントロダクション-授業紹介
2
Oscar Wilde, "The Nightingale and the Rose"
3
James Joyce, "Araby"
4
Gary Soto, "Ode to Family Photographs"
Robert Hayden, "Those Winter Sundays"
5
Bernard Malamud, "A Summer's Reading"
6
Elizabeth Bishop, "In the Waiting Room" 中間レポート提出
7
Alfred Tennyson, "The Lady of Shallot"
8
課題図書の感想、議論
9
Muriel Spark, "You Should Have Seen the Mess"
10
Thornton Wilder, "The Happy Journey to Trenton and Camden" (1)
11
Thornton Wilder, "The Happy Journey to Trenton and Camden" (2)
12
Ronald Harwood, Taking Sides (Excerpt)
13
William Faulkner, "A Rose for Emily"
14
まとめ
活用される授業方法 / Teaching Methods Used
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外(予習・復習等)の学習 / Study Required Outside of Class
丹念に辞書を引いて予習をし、そのうえで理解できないところ、意味の通らないところを洗い出して授業に臨んでください。担当グループは事前に相談をして作品理解のためのレジュメを作成してきてください。それ以外の参加者も各自の意見や質問をもって授業に臨んでください。
成績評価方法・基準 / Evaluation
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
参加度(発表、発言、レスポンスペーパー)(40%) 最終テスト(Final Test)(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
テキスト / Textbooks
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ウィリアム・ゴールディング | 『蠅の王』 | 早川書房 | 2017 | 9784151200908 |