演習 F1/Seminars F1 Seminars F1
松本 秀士 MATSUMOTO HIDESHI
科目情報Course Code etc
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AU101/AU101AU101 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
『道徳経』を中心とする漢字語彙の分析を通して |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Theme・Subtitle |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5・6210/Tue.5・6210 Tue.5・6210 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PCW2810 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AU101 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Course Objectives
The goal of this course is to deepen the understanding of the original meaning of Chinese characters from the perspective of its traditional cultural background, and cultivate the ability to observe the core problems of the distortion and deterioration of word meaning caused by modern society.
Course Contents
・Laozi's Dao De Jing (道德经)is known as the classical Chinese philosophical book. Through the interpretation of this ancient book, we analyze the original meaning of Chinese characters from multiple perspectives. This analysis can detect the origin of Chinese character culture that formed Japanese.
・During the period of the spread of Western learning to the east, the background that the original quality of the Chinese character cultural circle was gradually invaded and deteriorated by modern Western thought needs to be further investigated, so we need to carefully analyze the variability in the meaning of Chinese characters that are widely used today.
・In each class, each student publishes the results of interpretation and analysis in turn, and also needs to prepare in advance to write the manuscript for publication.
・We do not ask students whether they have the experience of learning classical Chinese and modern Chinese, but students must try their best to look up dictionaries and so on to supplement their ability to understand these articles.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
授業の目標 / Course Objectives
漢字語彙の原義について、その伝統文化的背景から分析的に理解を深めながら、現代社会におけるその意味的変容に内在する本質的問題を考察する視点を養う。
The goal of this course is to deepen the understanding of the original meaning of Chinese characters from the perspective of its traditional cultural background, and cultivate the ability to observe the core problems of the distortion and deterioration of word meaning caused by modern society.
授業の内容 / Course Contents
・日本語を形成してきた要素としての漢字文化の源流に立ちかえる目的で、中国哲学の経典の一つとされる『道徳経』の講読を通して、漢字そのものの原義、およびその広がりを中国の古典籍、あるいは現代に継承する様々な伝統文化の面から探る。
・近代の漢字文化圏に劇的変化をもたらした西洋概念を念頭にしながら、現代で使用される漢字語彙についても、社会的背景に注意しながら、漢字の原義からどう逸脱しているかについて考察する。
・各回の授業においては、輪番として担当者を定め、漢字語彙についてのリサーチと分析を行い、レジュメを作成し、発表する。
適宜、中国語や漢文資料をあつかうが、受講生のこれらの学習歴は問わない。
・Laozi's Dao De Jing (道德经)is known as the classical Chinese philosophical book. Through the interpretation of this ancient book, we analyze the original meaning of Chinese characters from multiple perspectives. This analysis can detect the origin of Chinese character culture that formed Japanese.
・During the period of the spread of Western learning to the east, the background that the original quality of the Chinese character cultural circle was gradually invaded and deteriorated by modern Western thought needs to be further investigated, so we need to carefully analyze the variability in the meaning of Chinese characters that are widely used today.
・In each class, each student publishes the results of interpretation and analysis in turn, and also needs to prepare in advance to write the manuscript for publication.
・We do not ask students whether they have the experience of learning classical Chinese and modern Chinese, but students must try their best to look up dictionaries and so on to supplement their ability to understand these articles.
授業計画 / Course Schedule
1
イントロダクション(漢字語彙の分析について)
2
漢字と漢語の特性・構造・歴史的背景に関する概説
3
担当者による発表と討論
4
担当者による発表と討論
5
担当者による発表と討論
6
担当者による発表と討論
7
担当者による発表と討論
8
中間総括
9
担当者による発表と討論
10
担当者による発表と討論
11
担当者による発表と討論
12
担当者による発表と討論
13
担当者による発表と討論
14
総括
活用される授業方法 / Teaching Methods Used
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外(予習・復習等)の学習 / Study Required Outside of Class
予習: 各回の担当者は、一連の漢字語彙を選びながら、それぞれについて可能な限り分析し、レジュメを作成し、発表に備える。非担当者も、担当者の発表範囲の中で、重要と思われる漢字語彙を選び、可能な限り分析し、小レポートを作成して討論に備える。
復習: 学習した事項は各自まとめて、適宜追加の分析を加え、理解を深めた上で中間総括、および最終報告書に備える。
成績評価方法・基準 / Evaluation
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業における各回の発表(30%) 授業における発言・討論への参加度(30%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席がない場合は、成績評価の対象としない(ただし出席点は評価対象に含まない)。 |
テキスト / Textbooks
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
オリジナル資料を配布する。 |
参考文献 / Readings
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 池田知久全訳注 | 『老子』 | 講談社 | 2017 | 9784062924160 |
2 | 蜂屋邦夫訳註 | 『老子』 | 岩波文庫 | 2008 | 9784003320518 |
3 | 王力 | 『古代漢語』 | 中華書局 | 2018 | 9787101132434 |
4 | 高明撰 | 『帛書老子校注』 | 中華書局 | 1969 | 7101013430 |
その他 (Others) | |||||
授業時、必要に応じて追加で示す。 |