Back to List

Seminars F23

AIHARA HIROSHI

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Arts
Course Code AU123
Theme・Subtitle 自ら哲学する力をつける
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Theme・Subtitle
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number PCW3810
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

Show all

Hide All

Course Objectives

The goal of this course is to learn the basic concepts of Western philosophy and understand what kind of problems philosophy deals with. And we will focus on the Enlightenment thought and understand the flow of the history of philosophy. Through this course, students will be able to find philosophical problems hidden in everyday life and examine them on their own.

Course Contents

Read Voltaire’s work “Treatise on Tolerance” carefully and exchange opinions on the significance and possibility of tolerance. In this work, Voltaire challenges the wrongful conviction case involving Jean Calas, a Protestant. This wrongful conviction case is about Calas being arrested on suspicion of killing his own son and being executed despite pleading his innocence. Voltaire, faced with this case involving discrimination and prejudice against Protestants by Catholics, appealed to public opinion from a position of trusting reason and worked hard to restore Calas’ honor. In reading this work, we would like to consider "tolerance," the attitude of tolerating the position of others who think differently and believe in different religions. This is because discrimination and exclusion of others based on prejudice and superstition continues to this day in many different situations. As for the way of conducting the class, we would like to have two reporters explain the summary of the text every time. We would like to conduct the class in a way that leads to the students’ learning.

Japanese Items

授業計画 / Course Schedule

1

オリエンテーション:授業の進め方。テキストの説明。

2

報告と討議1(第一章 ジャン・カラス殺害のあらまし)

3

報告と討議2(第二章 ジャン・カラス処刑の結果/第三章 十六世紀における宗教改革の思想)

4

報告と討議3(第四章 寛容は危険なものか、また、寛容を重んずる民族は存在するか/第五章 寛容はいかなるばあいに許されるか/第六章 不寛容ははたして自然の法であり、人間の権利であるのか)

5

報告と討議4(第七章 不寛容は古代ギリシアの時代にもあったのか/第八章 ローマ人は寛容だったか)

6

報告と討議5(第九章 殉教者たち)

7

報告と討議6(第十章 偽の伝説や迫害の物語の危険性 第十一章 不寛容の弊害)

8

報告と討議7(第十二章 ユダヤ教では不寛容が神の掟だったのか、また、それはつねに実行されていたか)

9

報告と討議8(第十三章 ユダヤ人の極端なまでの寛容さ)

10

報告と討議9(第十四章 不寛容がイエス・キリストの教えだったのか/第十五章 不寛容をいさめる発言集/第十六章 死にかけている男と元気な男の対話)

11

報告と討議10(第十七章 聖堂参事会員からイエズス会士ル・テリエへの手紙、一七一四年五月六日付/第十八章 不寛容が人間の権利とされる希少なケース/第十九章 中国でのちょっとした言い争いの話)

12

報告と討議11(第二十章 民衆には迷信を信じさせておくのが有益か/第二十一章 徳は知にまさるべし/第二十二章 神にたいしても寛容でありたい)

13

報告と討議12(第二十三章 神への祈り/第二十四章 追記/第二十五章 続きと結語)

14

報告と討議13(新しく加えられた章 カラス一家を無罪とした最終判決について)、まとめの議論と振り返り

活用される授業方法 / Teaching Methods Used

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class

『寛容論』の指定箇所(文庫本で20ページ程度)を読んでくること。

成績評価方法・基準 / Evaluation

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 テキスト読解報告(30%)
議論参加度(20%)
リアクションペーパー(20%)
最終レポート(Final Report)(30%)
備考 (Notes)

テキスト / Textbooks

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 ヴォルテール 『寛容論』 光文社古典新訳文庫 2016 9784334753320

参考文献 / Readings

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 植田祐次 『ヴォルテールを学ぶ人のために』 世界思想社 2012 9784790715788
2 小林善彦 『「知」の革命家ヴォルテール 卑劣なやつを叩きつぶせ』 柘植書房新社 2008 9784806805892
3 福島清紀 『寛容とは何か 思想史的考察』 工作舎 2018 9784875024927
4 木崎喜代治 『信仰の運命 フランスプロテスタントの歴史』 岩波書店 1997 9784000233231

履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course

学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare

その他 / Others

注意事項 / Notice

使い方・help

見出し