文学講義 409/Lectures on Literature 409 Lectures on Literature 409
滝口 悠生 TAKIGUCHI YUSHO
科目情報Course Code etc
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AU309/AU309AU309 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
小説創作論1 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Theme・Subtitle |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3・X304/Wed.3・X304 Wed.3・X304 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PCW2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AU309 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Course Objectives
Be conscious about the text of the novel. This will make your reading more complex and rich.
Course Contents
How did the text of the novel come about?
It was written by a writer, but in the novel, it exists not as a "written word" but as a "narrative" of someone.
What kind of act is narrate? How is it possible? And what exactly are the narrated words like?
Thinking about these things will also help you write a novel, read a novel, and think about what a novel is.
In class, we will think about some topics of text (person, point of view, tense, etc.). We are also planning a simple workshop to actually write short sentences (not novels). Also, actually read the short story and think about the structure of the narrative of the work.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
授業の目標 / Course Objectives
小説の文章の様態について学び、意識的に注意深く小説を読んでみること。各自の読みをより複雑で豊かなものにすること。
Be conscious about the text of the novel. This will make your reading more complex and rich.
授業の内容 / Course Contents
本授業の講師(滝口)は、実作者として小説を書くうえでも、ひとの小説を読むうえでも、その言葉がどのように発生したか、を重視しています。
小説の言葉は書き手(小説家)によって書かれたものに他なりません。しかし、作品のなかにおいてそれは「書かれた言葉」ではなく、作中の何者かが「語る言葉」として存在しています。
小説を語る、とはどのような行為なのか。それはどのように可能なのか。そして語られた言葉はいったいどのような有り様をしているのか。それは文字なのか、音声なのか、そもそも誰に向かって語られているのか。
これらのことについて考えることは、自ずと、小説を書く、小説を読む、とはどのような行いであるか、小説とはなにか、を考えることにもなるはずです。
授業では、小説を書く/読むうえで手がかりとなるトピック(人称、視点、時制、表記法など)について具体的な例を挙げながら考えていきます。また、実際に短い文章(小説ではありません)を書く簡単なワークショップを予定しています。また、実際に短編作品を精読することで、作品の語りの構造について考え、読解を試みます。
How did the text of the novel come about?
It was written by a writer, but in the novel, it exists not as a "written word" but as a "narrative" of someone.
What kind of act is narrate? How is it possible? And what exactly are the narrated words like?
Thinking about these things will also help you write a novel, read a novel, and think about what a novel is.
In class, we will think about some topics of text (person, point of view, tense, etc.). We are also planning a simple workshop to actually write short sentences (not novels). Also, actually read the short story and think about the structure of the narrative of the work.
授業計画 / Course Schedule
1
小説の文章とは
2
書き手と語り手/作者と読み手
3
現代の散文と小説の成り立ち
4
落語について
5
地の文と会話文1
6
地の文と会話文2
7
人称について1
8
人称について2
9
日記について
10
手記について
11
短編小説を読む1
12
短編小説を読む2
13
短編小説を読む3
14
短編小説を読む4
活用される授業方法 / Teaching Methods Used
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外(予習・復習等)の学習 / Study Required Outside of Class
授業内で紹介した本、作品をできるだけ読むこと。
成績評価方法・基準 / Evaluation
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内で指示する提出物(2〜3回)(60%) リアクションペーパー(40%) |
備考 (Notes) | ||
テキスト / Textbooks
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で指示します。 |
参考文献 / Readings
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で指示します。 |
履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course
学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare
その他 / Others
授業計画は、進捗に応じて多少変動すると思います。授業で読む作品とワークショップの内容については、受講生の興味や人数など踏まえて決定します。