社会政策特論2/Special Lecture on Social Policies 2 Special Lecture on Social Policies 2
菅沼 隆 SUGANUMA TAKASHI
科目情報Course Code etc
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学研究科/Graduate School of EconomicsGraduate School of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
KA314/KA314KA314 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
イノベーティブ福祉国家としてのデンマークの社会経済構造分析 (Analysis on socio-economic structure of Denmark as an innovative welfare state) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Theme・Subtitle |
オンライン実施回は科目担当者に確認をすること |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木6・研究室/Thu.6・indiv.office Thu.6・indiv.office |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX5520 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
QA332社会政策特殊講義2と合同授業 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
KA314 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Course Objectives
The aim of the seminar is to understand the Danish innovation system, with a focus on companies, workplaces and the public sector, and the specifics of academic workplaces, employee-led innovation and public sector innovation.
Course Contents
The project deals with cutting-edge research trends in the Danish innovation system. Focusing on government policies, the research will study innovation in general, digital policies, and green policies.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
授業の目標 / Course Objectives
デンマークのイノベーションシステムについて、企業と職場と公共部門に注目して、学究型職場、従業員主導のイノベーション、公共部門のイノベーションの具体的な内容について理解することを目的とする。
The aim of the seminar is to understand the Danish innovation system, with a focus on companies, workplaces and the public sector, and the specifics of academic workplaces, employee-led innovation and public sector innovation.
授業の内容 / Course Contents
秋学期は、職場、企業、自治体、研究機関でどのようにイノベーティブな活動が行われているのか、を知る研究論文を読んでいく。デンマークのイノベーションシステムの最先端の研究動向を扱う。
The project deals with cutting-edge research trends in the Danish innovation system. Focusing on government policies, the research will study innovation in general, digital policies, and green policies.
授業計画 / Course Schedule
1
イントロダクション
2
Learning Factories, Learning Economy (学究企業、学究経済)
3
Learning Factories, Learning Economy (学究企業、学究経済)
4
Employee Driven Innovation(従業員主導のイノベーション)
5
Employee Driven Innovation(従業員主導のイノベーション)
6
Employee Driven Innovation(従業員主導のイノベーション)
7
Innovative Companies(イノベーティブな企業)
8
Innovative Companies(イノベーティブな企業)
9
Innovative Companies(イノベーティブな企業)
10
Innovative Companies(イノベーティブな企業)
11
Collaborative Innovation in the Public Sector(公共部門における共同的イノベーション)
12
Collaborative Innovation in the Public Sector(公共部門における共同的イノベーション)
13
Collaborative Innovation in the Public Sector(公共部門における共同的イノベーション)
14
まとめ
活用される授業方法 / Teaching Methods Used
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
ZoomとSlackを使用する。 |
授業時間外(予習・復習等)の学習 / Study Required Outside of Class
指定した論文を予め読み、関係情報を収集した上で、授業に参加していただく。
成績評価方法・基準 / Evaluation
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告とディスカッション(100%) |
備考 (Notes) | ||
テキスト / Textbooks
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Halvor Holtskog | Learning Factories | Palgrave Macmillan | 2018 | 9783319824567 |
2 | Jacob Torfing | Collaborative Innovation | Georgetown University Press | 2016 | 9781626163614 |
3 | Nicolai J. Foss | Innovating Orgnization & Management | Cambridge | 2012 | 9781107011052 |
4 | Peter Oeij, et.al. | Workplace Innovation | Springer | 2017 | 9783319858876 |
5 | Nora Rathzel, et.al | Trade Unions in th Green Economy | earthscan | 2013 | 9781849714648 |
その他 (Others) | |||||
上記はテキストの例である。日本語の論文を取り上げることもある。受講者の問題意識に基づいて選定する。 |
参考文献 / Readings
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Bent Greve | Den sociale og innovative velfaerdsstat | Hans Reitzel | 2015 | 9788741261065 |
2 | Mazzucato | The entrepreneurial state : debunking public vs. private sector myths | Anthem | 2013 | 9780857282521 |
3 | Augustin K. Fosu | Development success : historical accounts from more advanced countries | Oxford Univ. | 2013 | 9780199660704 |
4 | 豊泉周治 | 『幸福のための社会学-日本とデンマークの間』 | 星雲社 | 2021 | 9784434292644 |
5 | Francis Fukuyama | Political order and political decay : from the industrial revolution to the globalization of democracy | Farrar, Straus and Giroux | 2014 | 9780374227357 |
6 | Ove Kaj Pedersen | Konkurrencestaten | Hans Reitzel | 2011 | 9788741251561 |
7 | he Observatory of Public Sector Innovation in OECD Directorate for Public Governance | Public Sector Innovation Scan of Denmark | OECD | 2021 |
履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course
学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare
ZoomとSlackを使用するのでPCが必要である。