日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AA108/AA108AA108 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
生命倫理を考える1 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CHS3813 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
We will pick some problems concerning bioethics that are currently being raised in our lives and that students are interested in, consider where those problems exist, and look into what human dignity is. Additionally, we will look into the state of being alive and its meaning.
Today, as various technologies are being introduced into the medical field, problems relating to bioethics are becoming a serious issue that we cannot avoid. In this seminar, we will choose topics that students are interested in from among problems raised with regard to life, grasp the status of the problems, and consider the understanding of people that underlies the problems. Through this work, we will think about human dignity and look into our way of life.
1 | イントロダクション 授業目的や方法の説明 参加者が自身の問題意識を発表し、共有をはかる。 |
2 | グループ分け 演習でとりあげるテーマを選定する。 参加者が自身が取り組みたいテーマを選び、グループを組む。 |
3 | グループ発表準備1 グループごとに、発表テーマ・用いる資料・発表形式等の検討を行う。 |
4 | グループ発表準備2 グループごとに、発表内容の深化・全体ディスカッションに備えてのグループ討議を行う。 |
5 | グループ発表1 |
6 | グループ発表2 |
7 | グループ発表3 |
8 | グループ発表4 |
9 | 中間まとめ |
10 | グループ発表5 |
11 | グループ発表6 |
12 | グループ発表7 |
13 | これまでの考察のふりかえり |
14 | 全体総括 まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
参加者は、演習で取り組みたい問題について、事前に学びを進めておくこと。
また、自身の問いを整理し、明確にしておくことが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 発表内容(複数回)(50%) 討議への参加(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
今日わたしたちの生活の中で提起されている生命倫理をめぐる諸問題の中から、参加者の関心に応じていくつかをとりあげ、問題の在処を検討するとともに、「人間の尊厳とは」を考究する。併せて「わたしが生きている」という事態とその意味を問う。
We will pick some problems concerning bioethics that are currently being raised in our lives and that students are interested in, consider where those problems exist, and look into what human dignity is. Additionally, we will look into the state of being alive and its meaning.
今日、医療現場への科学技術の導入に伴い生命倫理をめぐる諸問題が、私たちにとって避けて通ることのできない重大な課題となっている。本演習では「いのち」をめぐって提起されている問題の中から、参加者が自身の関心に応じてテーマを選定し、問題の情況を把握すると共に、それらの問題の背景や根柢にある人間理解を検討する。この作業を通じて、人間の尊厳について考え、また自らの生き方を考究する。
Today, as various technologies are being introduced into the medical field, problems relating to bioethics are becoming a serious issue that we cannot avoid. In this seminar, we will choose topics that students are interested in from among problems raised with regard to life, grasp the status of the problems, and consider the understanding of people that underlies the problems. Through this work, we will think about human dignity and look into our way of life.
1 | イントロダクション 授業目的や方法の説明 参加者が自身の問題意識を発表し、共有をはかる。 |
2 | グループ分け 演習でとりあげるテーマを選定する。 参加者が自身が取り組みたいテーマを選び、グループを組む。 |
3 | グループ発表準備1 グループごとに、発表テーマ・用いる資料・発表形式等の検討を行う。 |
4 | グループ発表準備2 グループごとに、発表内容の深化・全体ディスカッションに備えてのグループ討議を行う。 |
5 | グループ発表1 |
6 | グループ発表2 |
7 | グループ発表3 |
8 | グループ発表4 |
9 | 中間まとめ |
10 | グループ発表5 |
11 | グループ発表6 |
12 | グループ発表7 |
13 | これまでの考察のふりかえり |
14 | 全体総括 まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
参加者は、演習で取り組みたい問題について、事前に学びを進めておくこと。
また、自身の問いを整理し、明確にしておくことが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 発表内容(複数回)(50%) 討議への参加(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None