日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AA112/AA112AA112 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
宗教と政治—グローバル社会の光と闇— |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CHS3813 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
As in the spring semester, we will discuss how religion influences politics in global society. Since the 2010s, exclusive nationalism has been on the rise in all parts of the world, mainly among people who have been exhausted by globalization. Religion is the root of such nationalism. However, this religion is not a traditional religion consisting of a doctrine, a founder, and a cult. Rather, they are the source of a particular ethnic identity. For example, Europe's far-right parties that advocate Judeo-Christian values, Russian Orthodoxy for President Putin, Christian evangelicalism for former President Trump, Hindu supremacy for Prime Minister Modi, and conservative Islamism for President Erdogan. Furthermore, even in Japan, where most people pride themselves on being "non-religious", in recent years there have been a number of groups that support the traditional Shinto worldview and have developed conservative political movements. In this seminar, we will clarify the new state of religion and politics in global society by reading a variety of papers.
In this seminar, participants will select papers close to their own research interests, prepare an abstract, and present it. The goal is to deepen the understanding of the relationship between religion and politics. At the same time, they will acquire the ability to read literature accurately and to conduct research necessary to write their own papers. In particular, students, in the fall semester, we will choose a case study of religion in a consumerist society based on our respective interests, and analyse and present it.
1 | 導入 |
2 | 論文1 |
3 | 論文2、研究発表資料報告(5本程度の論文と2冊の著作) |
4 | 論文3、研究発表資料報告(5本程度の論文と2冊の著作)予備日 |
5 | 論文4、研究発表作業 |
6 | 論文5、研究発表作業 |
7 | 論文6、研究発表作業 |
8 | 研究発表中間報告(一人5分、800字程度の要旨を準備すること) |
9 | 研究発表中間報告予備日 |
10 | 論文7、研究発表作業 |
11 | 研究発表 |
12 | 研究発表 |
13 | 研究発表 |
14 | 研究発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
演習参加者は、指定された文献を事前に読み、授業にのぞむ必要がある。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内報告(複数回)(60%) 研究発表・最終レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
春学期にひきつづき、グローバル社会において宗教が政治にどのような影響を及ぼしているのかについて議論する。2010年代以降、世界のあらゆるところで、グローバル化によって疲弊した層を中心に排他的なナショナリズムが勃興している。そうしたナショナリズムの根源には宗教がある。とはいえ、この宗教は、教義・教祖・教団からなる伝統的な宗教ではない。むしろ、特定の民族のアイデンティティの源泉となるようなものである。例をあげるとすれば、ユダヤ・キリスト教的な価値観を掲げる欧州の極右政党、プーチン大統領にとってのロシア正教、トランプ元大統領にとってのキリスト教福音主義、モーディー首相にとってのヒンドゥー至上主義、エルドアン大統領にとっての保守的なイスラム主義。また、大部分が「無宗教」を自負する日本においても、近年、伝統的な神道の世界観を支持し、保守的な政治運動を展開するグループも少なくない。本演習では、こうしたグローバル社会における新しい宗教と政治のあり方を多様な論文を読み解くことで明らかにしていく。
As in the spring semester, we will discuss how religion influences politics in global society. Since the 2010s, exclusive nationalism has been on the rise in all parts of the world, mainly among people who have been exhausted by globalization. Religion is the root of such nationalism. However, this religion is not a traditional religion consisting of a doctrine, a founder, and a cult. Rather, they are the source of a particular ethnic identity. For example, Europe's far-right parties that advocate Judeo-Christian values, Russian Orthodoxy for President Putin, Christian evangelicalism for former President Trump, Hindu supremacy for Prime Minister Modi, and conservative Islamism for President Erdogan. Furthermore, even in Japan, where most people pride themselves on being "non-religious", in recent years there have been a number of groups that support the traditional Shinto worldview and have developed conservative political movements. In this seminar, we will clarify the new state of religion and politics in global society by reading a variety of papers.
本演習では、参加者が自身の関心に近い論文を選び、要旨を作成し、発表する。宗教と政治の関係についての考察を深めると同時に、文献の正確な読解力ならびに参加者自身のレポートや論文執筆に必要な調査能力を身につけることも目標としたい。とりわけ、春学期は課題としてリフレクションペーパーを2回提出する。これは文献の理解を示すためであり、またそこから自らの問題を設定していくためである。秋学期はそれぞれの関心のもと、消費主義社会における宗教の事例をひとつ選び、学期末に一人15分の研究発表を行う。研究発表は完全原稿で行う。読むスピードにもよるが4000字から5000字程度の原稿を用意する。コメンテーターはそれに対して、5分の応答をする。コメンテーターは完全原稿を準備する必要はないが、ある程度練られたコメントをしなければならない。さらに他の学生からの質疑応答の時間をとる。コメントや質疑応答をもとに、原稿を修正し、授業内で指定された期限までに最終原稿を提出する。
In this seminar, participants will select papers close to their own research interests, prepare an abstract, and present it. The goal is to deepen the understanding of the relationship between religion and politics. At the same time, they will acquire the ability to read literature accurately and to conduct research necessary to write their own papers. In particular, students, in the fall semester, we will choose a case study of religion in a consumerist society based on our respective interests, and analyse and present it.
1 | 導入 |
2 | 論文1 |
3 | 論文2、研究発表資料報告(5本程度の論文と2冊の著作) |
4 | 論文3、研究発表資料報告(5本程度の論文と2冊の著作)予備日 |
5 | 論文4、研究発表作業 |
6 | 論文5、研究発表作業 |
7 | 論文6、研究発表作業 |
8 | 研究発表中間報告(一人5分、800字程度の要旨を準備すること) |
9 | 研究発表中間報告予備日 |
10 | 論文7、研究発表作業 |
11 | 研究発表 |
12 | 研究発表 |
13 | 研究発表 |
14 | 研究発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
演習参加者は、指定された文献を事前に読み、授業にのぞむ必要がある。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内報告(複数回)(60%) 研究発表・最終レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None