日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AA114/AA114AA114 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
イエス運動の社会学的考察 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CHS3813 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The participants will understand the historical Jesus Movement from the perspective of presenting a new vision against the backdrop of the social crisis of the time. Using Gerd Theissen's The Jesus Movement: A Social History of a Value Revolution as a text, we examine and discuss what kind of value transformation the Jesus Movement brought about, especially in themes such as economic crisis, political crisis, and ethical crisis. The aim is for participants to gain insight into the social significance of the person of Jesus and to deepen their understanding of the process by which Christianity was established. The New Testament will be used as a text, and discussions from a modern perspective are also welcomed.
After the introduction, the students will make a presentation on the assigned section of the text (G.Theissen, Die Jesusbewegung: Sozialgeschichte einer Revolution der Werte), followed by a discussion among all students.
1 | イントロダクション1 |
2 | イントロダクション2 |
3 | 1章「脱落者と放浪する霊能者たちの運動」1 |
4 | 1章「脱落者と放浪する霊能者たちの運動」2 |
5 | 1章「脱落者と放浪する霊能者たちの運動」3 |
6 | 1章「脱落者と放浪する霊能者たちの運動」4 |
7 | 2章「千年王国運動としてのイエス運動」1 |
8 | 2章「千年王国運動としてのイエス運動」2 |
9 | 2章「千年王国運動としてのイエス運動」3 |
10 | 4章「イエス運動の社会的ヴィジョン」1 |
11 | 4章「イエス運動の社会的ヴィジョン」2 |
12 | 4章「イエス運動の社会的ヴィジョン」3 |
13 | 3章「イエス運動発祥の場であるユダヤ社会の危機」 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
全員が事前にテキストの該当箇所を読んでくる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(50%) 出席および討論への参加度(50%) |
備考 (Notes) | ||
全体の2/3以上の出席が単位取得の最低条件 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ゲルト・タイセン | 『イエス運動 ある価値革命の社会史』 | 新教出版社 | 2010 | 9784400111481 |
その他 (Others) | |||||
新約聖書を各自用意。詳細は初回授業時に説明する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | G, Theissen, A. Merz | The Historical Jesus | SCM Press | 1998 | 9780334026969 |
2 | U. Schnelle | Die ersten 100 Jahre des Christentums | Vandenhoeck & Ruprecht | 2016 | 9783825246068 |
3 | E. レヴィナス | 『倫理と無限』 | 朝日出版社 | 1985 | 4255850216 |
4 | E. レヴィナス | 『貨幣の哲学』 | 法政大学出版局 | 2003 | 4588007793 |
その他 (Others) | |||||
その他文献は講義の中で適宜紹介する。 |
新約聖書(特に福音書)を一通り読んだことを前提とする。社会学の素養は特に必須ではない。
歴史的イエスの運動を当時の社会的危機を背景とした新たなヴィジョンの提示という観点から理解する。特に経済的危機、政治的危機、倫理的危機などのテーマにおいて、イエス運動がどのような価値転換であったかを、ゲルト・タイセン『イエス運動 ある価値革命の社会史』をテキストとして、考察、討議していく。参加者がイエスという人物の社会的意義について知見を得るとともに、キリスト教成立の過程についての理解を深めることを目指す。新約聖書をもテキストとし、さらに現代的視点からの討議も歓迎する。
The participants will understand the historical Jesus Movement from the perspective of presenting a new vision against the backdrop of the social crisis of the time. Using Gerd Theissen's The Jesus Movement: A Social History of a Value Revolution as a text, we examine and discuss what kind of value transformation the Jesus Movement brought about, especially in themes such as economic crisis, political crisis, and ethical crisis. The aim is for participants to gain insight into the social significance of the person of Jesus and to deepen their understanding of the process by which Christianity was established. The New Testament will be used as a text, and discussions from a modern perspective are also welcomed.
イントロダクションの後、履修者がテキスト(G. タイセン『イエス運動 -ある価値革命の社会史』廣石望訳)の担当箇所について発表を行い、その上で履修者全員による討論を行う。
After the introduction, the students will make a presentation on the assigned section of the text (G.Theissen, Die Jesusbewegung: Sozialgeschichte einer Revolution der Werte), followed by a discussion among all students.
1 | イントロダクション1 |
2 | イントロダクション2 |
3 | 1章「脱落者と放浪する霊能者たちの運動」1 |
4 | 1章「脱落者と放浪する霊能者たちの運動」2 |
5 | 1章「脱落者と放浪する霊能者たちの運動」3 |
6 | 1章「脱落者と放浪する霊能者たちの運動」4 |
7 | 2章「千年王国運動としてのイエス運動」1 |
8 | 2章「千年王国運動としてのイエス運動」2 |
9 | 2章「千年王国運動としてのイエス運動」3 |
10 | 4章「イエス運動の社会的ヴィジョン」1 |
11 | 4章「イエス運動の社会的ヴィジョン」2 |
12 | 4章「イエス運動の社会的ヴィジョン」3 |
13 | 3章「イエス運動発祥の場であるユダヤ社会の危機」 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
全員が事前にテキストの該当箇所を読んでくる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(50%) 出席および討論への参加度(50%) |
備考 (Notes) | ||
全体の2/3以上の出席が単位取得の最低条件 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | ゲルト・タイセン | 『イエス運動 ある価値革命の社会史』 | 新教出版社 | 2010 | 9784400111481 |
その他 (Others) | |||||
新約聖書を各自用意。詳細は初回授業時に説明する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | G, Theissen, A. Merz | The Historical Jesus | SCM Press | 1998 | 9780334026969 |
2 | U. Schnelle | Die ersten 100 Jahre des Christentums | Vandenhoeck & Ruprecht | 2016 | 9783825246068 |
3 | E. レヴィナス | 『倫理と無限』 | 朝日出版社 | 1985 | 4255850216 |
4 | E. レヴィナス | 『貨幣の哲学』 | 法政大学出版局 | 2003 | 4588007793 |
その他 (Others) | |||||
その他文献は講義の中で適宜紹介する。 |
新約聖書(特に福音書)を一通り読んだことを前提とする。社会学の素養は特に必須ではない。