日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AA118/AA118AA118 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
われわれの問題としての倫理/生命倫理 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CHS3813 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Face the ethical issues that arise in our lives today as our/your own problems. Think, speak, and discuss about them in your own words. In doing so, we will think deeply about the meaning of "I", "we", and "life".
Groups of like-minded members will be formed and make presentations on a topic that is considered an issue and in today's society. Then each member of the presenting group will join another group to discuss religious, cultural, ideological issues based on their own interests. Afterwards, each member of the presenting group will make a presentation on the discussions that took place.
You must make a presentation on your reflections in a final report based on the discussions.
I plan to be flexible about the course progression and negotiate with all participants.
1 | 導入(授業目的や方法などの説明)、簡単な自己紹介、テーマの選定(グループ分け) |
2 | グループ分け、発表準備 |
3 | 発表準備(グループごとに発表テーマ・用いる資料・発表形式等の検討を行う) |
4 | 発表準備(グループごとに発表内容の深化・全体ディスカッションに備えてのグループ討議を行う) |
5 | グループ発表 |
6 | ディスカッション |
7 | グループ発表 |
8 | ディスカッション |
9 | グループ発表 |
10 | ディスカッション |
11 | グループ発表 |
12 | ディスカッション |
13 | レポート内容についての発表 |
14 | 全体の振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
参加者は、演習で取り組みたい問題について、事前に学びを進めておくこと。
また、自身の問いを整理し、明確にしておくことが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 発表内容(複数回)(50%) 討議への参加(20%) |
備考 (Notes) | ||
発表を行わなかったり、期限内に最終レポートを提出しなかった場合は、成績評価の対象とはなりません。 |
なし/None
今日わたしたちの生活の中で生じている倫理的諸問題に対して、自分たちの問題として向き合い、自らの言葉で考え、語り、議論できるようになってもらいたい。また、そうした中で、「わたし」「われわれ」「いのち」の意味について考えを深めていく。
Face the ethical issues that arise in our lives today as our/your own problems. Think, speak, and discuss about them in your own words. In doing so, we will think deeply about the meaning of "I", "we", and "life".
関心を同じくするメンバーによってグループを作り、現代社会においてわれわれの問題として考えなければならないであろうテーマについて発表してもらう。その後、発表グループの各メンバーはそれぞれ別のグループに入り、そのテーマの宗教的・文化的・思想的な問題について各自の関心に基づいた提題を行って議論してもらう。その後、そこで行われた議論について改めて発表グループのメンバー各自に発表してもらう。
それらを踏まえて執筆した最終レポートで行った考察などを発表してもらうことも考えている。
なお、授業の進め方などに関しては、参加者と相談の上、柔軟に対応していく予定である。
Groups of like-minded members will be formed and make presentations on a topic that is considered an issue and in today's society. Then each member of the presenting group will join another group to discuss religious, cultural, ideological issues based on their own interests. Afterwards, each member of the presenting group will make a presentation on the discussions that took place.
You must make a presentation on your reflections in a final report based on the discussions.
I plan to be flexible about the course progression and negotiate with all participants.
1 | 導入(授業目的や方法などの説明)、簡単な自己紹介、テーマの選定(グループ分け) |
2 | グループ分け、発表準備 |
3 | 発表準備(グループごとに発表テーマ・用いる資料・発表形式等の検討を行う) |
4 | 発表準備(グループごとに発表内容の深化・全体ディスカッションに備えてのグループ討議を行う) |
5 | グループ発表 |
6 | ディスカッション |
7 | グループ発表 |
8 | ディスカッション |
9 | グループ発表 |
10 | ディスカッション |
11 | グループ発表 |
12 | ディスカッション |
13 | レポート内容についての発表 |
14 | 全体の振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
参加者は、演習で取り組みたい問題について、事前に学びを進めておくこと。
また、自身の問いを整理し、明確にしておくことが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 発表内容(複数回)(50%) 討議への参加(20%) |
備考 (Notes) | ||
発表を行わなかったり、期限内に最終レポートを提出しなかった場合は、成績評価の対象とはなりません。 |
なし/None