日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AA218/AA218AA218 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
中世ネーデルラント霊性思想史 History of Medieval Spirituality in the Low Countries |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201(池袋キャンパス)、N851(新座キャンパス)の利用可 |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土1/Sat.1 Sat.1 , 土2/Sat.2, Sat.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CHS2813 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
○○ |
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2020年度まで「ラテン語原典講読」 大学院科目NH303「キリスト教思想史演習」と併置 2025年度は隔週開講(2025.4.3追記) |
This course deals with the medieval Christian spirituality in the Low Countries. The spiritual tradition that flourished in the Middle Ages in this region (the present-day Flanders in northern Belgium and the Netherlands) inherited the Christian faith of the apostolic age, developed closely under the influence of the monasticism and the lives of the common folk, and subsequently had a great influence on the religiosity of modern Europeans. Despite its great significance in the history of European Christian thought, however, this tradition is little known in Japan compared to scholastic theology and other fields. This is probably due to the fact that this tradition is based on the devotion and sentiments of ordinary people: a different kind of “knowledge” as opposed to “academic knowledge” that can be conceptualized and communicated universally. This fact makes it, on the one hand, difficult to understand for us from other cultural backgrounds, yet, on the other hand, gives us a unique opportunity to encounter with the Christian culture at the level of “feeling”. This course aims thus (1) to introduce the medieval spirituality in the Low Countries; (2) to give an opportunity for students to deepen their approaches to Christianity based on their own interests and concerns; (3) to share skills in reading historical materials (ideally, rudimentary skills in reading the texts in original languages).
This course centers on the reading of selected texts from important authors in the medieval Low Countries. Japanese translation of the texts will be distributed. If there are requests, we will also read the texts in original languages (Latin and Dutch).
1 | ガイダンス (Introduction) |
2 | 古代から中世にかけてのヨーロッパにおけるキリスト教の発展 (Development of Christianity in Europe from the Antiquity until the Middle Ages) |
3 | 11,2世紀、修道院神学 (Monastic theology in the 11th and the 12th century) |
4 | 11,2世紀、修道院神学 (Monastic theology in the 11th and the 12th century) |
5 | 13世紀、女性の神秘思想(ベギンやシトー会修道院の女性たち) (Female mysticism in the 13th century (beguines and Cistercian nuns)) |
6 | 13世紀、女性の神秘思想(ベギンやシトー会修道院の女性たち) (Female mysticism in the 13th century (beguines and Cistercian nuns)) |
7 | 13世紀、女性の神秘思想(ベギンやシトー会修道院の女性たち) (Female mysticism in the 13th century (beguines and Cistercian nuns)) |
8 | 14世紀の盛期神秘思想(リュースブルクなど) (The golden age of mysticism in the 14th century (Ruusbroec, etc.)) |
9 | 14世紀の盛期神秘思想(リュースブルクなど) (The golden age of mysticism in the 14th century (Ruusbroec, etc.)) |
10 | 14世紀の盛期神秘思想(リュースブルクなど) (The golden age of mysticism in the 14th century (Ruusbroec, etc.)) |
11 | 15世紀デヴォーチオ・モデルナ(トマス・ア・ケンピスなど) (Devotio Moderna in the 15th century (Thomas à Kempis, etc.)) |
12 | 15世紀デヴォーチオ・モデルナ(トマス・ア・ケンピスなど) (Devotio Moderna in the 15th century (Thomas à Kempis, etc.)) |
13 | 16世紀、中世の霊性の復興 (Renaissance of medieval spirituality in the 16th century) |
14 | 16世紀、中世の霊性の復興 (Renaissance of medieval spirituality in the 16th century) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
オンラインですので主にパワーポイントを使って授業を進め、板書の使用は、耳慣れない言葉の確認などに限ります。基本的に講義形式の授業とし、ディスカッションや受講者からのプレゼンテーションなどはこちらからは予定していませんが、希望があれば応じます。また、授業中には自由に質問や意見をしてください。授業後の質問も教場で(オンライン上ですが)、もしくはメール等で随時受け付けます。 Mainly PowerPoint will be used during the class. The use of the board will be limited to checking unfamiliar words and phrases. We do not plan to hold discussions or presentations, unless there are requests. Students are free to ask questions and express their opinions during the class. Questions are welcome after class in the classroom (online) or by e-mail. |
授業前に講読するテクストを配布しますので、自分なりの疑問を持ちながら目を通しておいてください(各2時間)。
The texts used during the class will be distributed beforehand. Students are expected to read through them and to prepare questions (2 hours each).
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業中のやり取りやフィードバック(Classroom interactions and feedbacks)(60%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 国府田武 | 『ベギン運動とブラバントの霊性』 | 創文社 | 2001 | 4423460505 |
2 | ヨハン・ホイジンガ | 『中世の秋』 | 中央公論社 | 2018 | 4122066662 |
3 | ヨハネ・ウマンス | 『ルースブルックの神秘の書』 | 南窓社 | 1997 | 4816502033 |
4 | トマス・ア・ケンピス | 『キリストにならいて』 | 岩波書店 | 1965 | 9784003380413 |
5 | 上智大学中世思想研究所 | 『中世思想原典集成10・修道院神学』 | 平凡社 | 1997 | 4582734200 |
6 | 上智大学中世思想研究所 | 『中世思想原典集成15・女性の神秘家』 | 平凡社 | 2002 | 4582734251 |
7 | 田島照久・阿部善彦 | 『テオーシス―東方・西方教会における人間神化思想の伝統』 | 教友社 | 2018 | 9784907991401 |
その他 (Others) | |||||
授業に関連する内容の本で日本語のものを挙げました。各自の興味に応じて適宜参考にしてください。外国語文献は各自の関心に応じて授業で別途薦めます。 |
特に能力は求めませんが、霊性というものに(キリスト教のであれ、他の宗教のであれ、現代日本のそれであれ)、あるいは思想資料の読解に興味・関心を持っていること。中世ネーデルラントの思想や文化についての予備知識は問いません。
No particular ability is required, but an interest in spirituality (of Christianity, of other religions, or of contemporary Japan) or in the reading of historical materials is a must. Prior knowledge of medieval thought and culture in the Low Countries is not required.
特にありません。
None
担当教員の関心領域、研究業績については、所属機関(ルーヴェン・カトリック大学)のHP、あるいはresearchmapを見てください。
For information on the areas of interest and research of the lecturer, please refer to the website of his institution (Catholic University of Leuven, Belgium) or researchmap.
https://theo.kuleuven.be/en/research/researchers/00055284
https://researchmap.jp/satoshi_kikuchi
この授業では、中世ネーデルラントの霊性思想を扱います。現在のベルギー北部フランドル地域およびオランダにまたがるこの地域で中世に興隆した霊性思想は、使徒の時代のキリスト教信仰を独自に受け継ぎ、修道院の伝統や民衆の生活とも密接に発展を遂げ、その後は近代ヨーロッパ人の宗教性に大きな影響を与えました。しかし、ヨーロッパのキリスト教思想史の中で重要な意義を有しているにもかかわらず、スコラ神学などに比べると、その成果は日本ではほとんど知られていません。それは、そこで表現されているのが、概念化されて普遍的に伝達可能な〈学知〉とは異なり、民衆の信心や感情に基づく別の種類の〈知〉であって、他の文化圏から理解するのが難しいためもあるでしょう。しかしだからこそ、〈こころ〉のレベルでヨーロッパのキリスト教文化に触れる機会をわたしたちに与えてくれるとも言えます。この授業では受講者に、(1)中世ネーデルラントの霊性思想に触れる機会を持ち、(2)キリスト教の霊性(土地の風土や民衆の生活に根差した宗教性)に対するアプローチの仕方を、それぞれの興味、関心から省み、(3)加えて思想資料読解のスキルを(理想的には原文読解の初歩的スキルを)身につけていただくことを目標とします。
This course deals with the medieval Christian spirituality in the Low Countries. The spiritual tradition that flourished in the Middle Ages in this region (the present-day Flanders in northern Belgium and the Netherlands) inherited the Christian faith of the apostolic age, developed closely under the influence of the monasticism and the lives of the common folk, and subsequently had a great influence on the religiosity of modern Europeans. Despite its great significance in the history of European Christian thought, however, this tradition is little known in Japan compared to scholastic theology and other fields. This is probably due to the fact that this tradition is based on the devotion and sentiments of ordinary people: a different kind of “knowledge” as opposed to “academic knowledge” that can be conceptualized and communicated universally. This fact makes it, on the one hand, difficult to understand for us from other cultural backgrounds, yet, on the other hand, gives us a unique opportunity to encounter with the Christian culture at the level of “feeling”. This course aims thus (1) to introduce the medieval spirituality in the Low Countries; (2) to give an opportunity for students to deepen their approaches to Christianity based on their own interests and concerns; (3) to share skills in reading historical materials (ideally, rudimentary skills in reading the texts in original languages).
中世ネーデルラントの霊性史を時代順に追いながら、重要な思想家の作品をいくつか選んで講読します。原著の日本語訳を配布しますが、希望者がいる場合は原文(ラテン語、オランダ語)の読解もします。
This course centers on the reading of selected texts from important authors in the medieval Low Countries. Japanese translation of the texts will be distributed. If there are requests, we will also read the texts in original languages (Latin and Dutch).
1 | ガイダンス (Introduction) |
2 | 古代から中世にかけてのヨーロッパにおけるキリスト教の発展 (Development of Christianity in Europe from the Antiquity until the Middle Ages) |
3 | 11,2世紀、修道院神学 (Monastic theology in the 11th and the 12th century) |
4 | 11,2世紀、修道院神学 (Monastic theology in the 11th and the 12th century) |
5 | 13世紀、女性の神秘思想(ベギンやシトー会修道院の女性たち) (Female mysticism in the 13th century (beguines and Cistercian nuns)) |
6 | 13世紀、女性の神秘思想(ベギンやシトー会修道院の女性たち) (Female mysticism in the 13th century (beguines and Cistercian nuns)) |
7 | 13世紀、女性の神秘思想(ベギンやシトー会修道院の女性たち) (Female mysticism in the 13th century (beguines and Cistercian nuns)) |
8 | 14世紀の盛期神秘思想(リュースブルクなど) (The golden age of mysticism in the 14th century (Ruusbroec, etc.)) |
9 | 14世紀の盛期神秘思想(リュースブルクなど) (The golden age of mysticism in the 14th century (Ruusbroec, etc.)) |
10 | 14世紀の盛期神秘思想(リュースブルクなど) (The golden age of mysticism in the 14th century (Ruusbroec, etc.)) |
11 | 15世紀デヴォーチオ・モデルナ(トマス・ア・ケンピスなど) (Devotio Moderna in the 15th century (Thomas à Kempis, etc.)) |
12 | 15世紀デヴォーチオ・モデルナ(トマス・ア・ケンピスなど) (Devotio Moderna in the 15th century (Thomas à Kempis, etc.)) |
13 | 16世紀、中世の霊性の復興 (Renaissance of medieval spirituality in the 16th century) |
14 | 16世紀、中世の霊性の復興 (Renaissance of medieval spirituality in the 16th century) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
オンラインですので主にパワーポイントを使って授業を進め、板書の使用は、耳慣れない言葉の確認などに限ります。基本的に講義形式の授業とし、ディスカッションや受講者からのプレゼンテーションなどはこちらからは予定していませんが、希望があれば応じます。また、授業中には自由に質問や意見をしてください。授業後の質問も教場で(オンライン上ですが)、もしくはメール等で随時受け付けます。 Mainly PowerPoint will be used during the class. The use of the board will be limited to checking unfamiliar words and phrases. We do not plan to hold discussions or presentations, unless there are requests. Students are free to ask questions and express their opinions during the class. Questions are welcome after class in the classroom (online) or by e-mail. |
授業前に講読するテクストを配布しますので、自分なりの疑問を持ちながら目を通しておいてください(各2時間)。
The texts used during the class will be distributed beforehand. Students are expected to read through them and to prepare questions (2 hours each).
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業中のやり取りやフィードバック(Classroom interactions and feedbacks)(60%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 国府田武 | 『ベギン運動とブラバントの霊性』 | 創文社 | 2001 | 4423460505 |
2 | ヨハン・ホイジンガ | 『中世の秋』 | 中央公論社 | 2018 | 4122066662 |
3 | ヨハネ・ウマンス | 『ルースブルックの神秘の書』 | 南窓社 | 1997 | 4816502033 |
4 | トマス・ア・ケンピス | 『キリストにならいて』 | 岩波書店 | 1965 | 9784003380413 |
5 | 上智大学中世思想研究所 | 『中世思想原典集成10・修道院神学』 | 平凡社 | 1997 | 4582734200 |
6 | 上智大学中世思想研究所 | 『中世思想原典集成15・女性の神秘家』 | 平凡社 | 2002 | 4582734251 |
7 | 田島照久・阿部善彦 | 『テオーシス―東方・西方教会における人間神化思想の伝統』 | 教友社 | 2018 | 9784907991401 |
その他 (Others) | |||||
授業に関連する内容の本で日本語のものを挙げました。各自の興味に応じて適宜参考にしてください。外国語文献は各自の関心に応じて授業で別途薦めます。 |
特に能力は求めませんが、霊性というものに(キリスト教のであれ、他の宗教のであれ、現代日本のそれであれ)、あるいは思想資料の読解に興味・関心を持っていること。中世ネーデルラントの思想や文化についての予備知識は問いません。
No particular ability is required, but an interest in spirituality (of Christianity, of other religions, or of contemporary Japan) or in the reading of historical materials is a must. Prior knowledge of medieval thought and culture in the Low Countries is not required.
特にありません。
None
担当教員の関心領域、研究業績については、所属機関(ルーヴェン・カトリック大学)のHP、あるいはresearchmapを見てください。
For information on the areas of interest and research of the lecturer, please refer to the website of his institution (Catholic University of Leuven, Belgium) or researchmap.
https://theo.kuleuven.be/en/research/researchers/00055284
https://researchmap.jp/satoshi_kikuchi