日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AA352/AA352AA352 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
聖書2 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CHS1803 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The four gospels stand at the beginning of the New Testament, the second part of the Bible. They are religious stories about Jesus of Nazareth who is believed to be Christ. Each gospel has specific features, and behind it there were oral or written traditions. By analyzing the traditions and redactional works of the gospel writers according to some topics, the students will learn the historical figure of Jesus and its interpretative relation to the Christian faith in the making.
After some introductory, remarks we discuss about the topics like the historical existence of Jesus, the concept of "gospel," the birth of Jesus, his charisma, the concept of "Kingdom of God," his miracles, parables, ethics, the practice of his common meals and the last supper, his death and resurrection and the early Christian interpretations of his death.
1 | 導入 「宗教」とは何か? |
2 | 『聖書』とは何か? |
3 | 「イエス」は実在の人物か? |
4 | 「福音」と「福音書」の間 |
5 | イエスの誕生 |
6 | イエスのカリスマ |
7 | イエスの「神の王国」 |
8 | イエスの奇跡 |
9 | イエスの譬え |
10 | 「神の王国」の倫理 |
11 | イエスの「交わりの食卓」と最後の晩餐 |
12 | イエスの死 |
13 | イエスの復活 |
14 | イエスの「救いをもたらす死」 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
リアクションペーパーを用いた理解度の確認を行う。 |
『聖書』の該当箇所を予め読んでくる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
出席およびリアクションペーパーによる授業参加(40%) |
備考 (Notes) | ||
全体の2/3以上の出席およびリアクションが単位取得の最低条件 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 日本聖書協会 | 『聖書 聖書協会共同訳』 | 日本聖書協会 | 2022 | 9784820213598 |
その他 (Others) | |||||
『聖書』は旧約聖書と新約聖書がワンセットになっているものであれば、『聖書 新共同訳』や『新改訳2017』など他の翻訳でもかまわない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 廣石望 | 『新約聖書のイエス 福音書を読む(上)』 | NHK出版 | 2019 | 9784149110042 |
2 | 廣石望 | 『新約聖書のイエス 福音書を読む(下)』 | NHK出版 | 2019 | 9784149110059 |
3 | J. H. チャールズワース | 『これだけは知っておきたい史的イエス』 | 教文館 | 2012 | 9784764266988 |
4 | A.-J. レヴァイン他 | 『イエス研究史料集成』 | 教文館 | 2009 | 9784764273054 |
その他 (Others) | |||||
講義の中で、適宜指示する。 |
二次文献も利用しながら、歴史資料としての聖書を解釈する思考力。
レジュメや資料の配付などに「Canvas LMS」を使用する。
『聖書』の第二部『新約聖書』の冒頭には、合計4冊の「福音書」が収録されており、それらはキリストと信じられたナザレのイエスについての宗教的な物語である。それぞれの福音書には特徴があり、その背後には口伝ないし書伝による伝承がある。それらの伝承と福音書記者による編集を分析しつつ、イエスの史的な姿と、それを解釈することで生成しつつあるキリスト教信仰との関係について学ぶ。
The four gospels stand at the beginning of the New Testament, the second part of the Bible. They are religious stories about Jesus of Nazareth who is believed to be Christ. Each gospel has specific features, and behind it there were oral or written traditions. By analyzing the traditions and redactional works of the gospel writers according to some topics, the students will learn the historical figure of Jesus and its interpretative relation to the Christian faith in the making.
導入に続いて、およそ以下のトピックをとりあげる。イエスの史的な実在、「福音」の概念、イエスの誕生、彼のカリスマ、「神の王国」の概念、イエスの奇跡、譬え、倫理、共同の食事と最後の晩餐、イエスの死と復活、初期キリスト教におけるイエスの死の解釈。
After some introductory, remarks we discuss about the topics like the historical existence of Jesus, the concept of "gospel," the birth of Jesus, his charisma, the concept of "Kingdom of God," his miracles, parables, ethics, the practice of his common meals and the last supper, his death and resurrection and the early Christian interpretations of his death.
1 | 導入 「宗教」とは何か? |
2 | 『聖書』とは何か? |
3 | 「イエス」は実在の人物か? |
4 | 「福音」と「福音書」の間 |
5 | イエスの誕生 |
6 | イエスのカリスマ |
7 | イエスの「神の王国」 |
8 | イエスの奇跡 |
9 | イエスの譬え |
10 | 「神の王国」の倫理 |
11 | イエスの「交わりの食卓」と最後の晩餐 |
12 | イエスの死 |
13 | イエスの復活 |
14 | イエスの「救いをもたらす死」 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
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リアクションペーパーを用いた理解度の確認を行う。 |
『聖書』の該当箇所を予め読んでくる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
出席およびリアクションペーパーによる授業参加(40%) |
備考 (Notes) | ||
全体の2/3以上の出席およびリアクションが単位取得の最低条件 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 日本聖書協会 | 『聖書 聖書協会共同訳』 | 日本聖書協会 | 2022 | 9784820213598 |
その他 (Others) | |||||
『聖書』は旧約聖書と新約聖書がワンセットになっているものであれば、『聖書 新共同訳』や『新改訳2017』など他の翻訳でもかまわない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 廣石望 | 『新約聖書のイエス 福音書を読む(上)』 | NHK出版 | 2019 | 9784149110042 |
2 | 廣石望 | 『新約聖書のイエス 福音書を読む(下)』 | NHK出版 | 2019 | 9784149110059 |
3 | J. H. チャールズワース | 『これだけは知っておきたい史的イエス』 | 教文館 | 2012 | 9784764266988 |
4 | A.-J. レヴァイン他 | 『イエス研究史料集成』 | 教文館 | 2009 | 9784764273054 |
その他 (Others) | |||||
講義の中で、適宜指示する。 |
二次文献も利用しながら、歴史資料としての聖書を解釈する思考力。
レジュメや資料の配付などに「Canvas LMS」を使用する。