日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AA363/AA363AA363 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
神学思想1 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2/Mon.2 Mon.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CHS2803 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
We will ascertain what theological Christian ideas attempt to convey from the perspective of the "theology of field(/place)/nothingness" that was advocated in contemporary Japan through dialogues with Buddhism. We will take a look at leading figures including Seiichi Yagi, Masaya Odagaki, Isao Onodera, and Youji Inoue. Then, based on them, we will consider how we are.
We will ascertain what Christian ideas attempt to convey from the perspective of the "theology of field (/place)/nothingness" that was advocated in contemporary Japan. Then, based on them, we will consider the arguments of Seiichi Yagi, Masaya Odagaki, Isao Onodera, Youji Inoue, who advocated the "theology of field (/place)/nothingness," and also consider the concept of "self".
After the class, you will submit your opinions and questions in a reaction paper. Some of them may be shared in the class in an anonymous form. It is desirable that you participate actively, as the class will involve sharing submitted comments. Additionally, we will hold discussions between students with different views and answering questions and comments.
As necessary, the schedule and content of classes may be adjusted according to your interests from your comments suggested.
In order to deepen your understanding, we may use visual materials as supplementary course material.
Theological Ideas 1 basically offers an overview, but we some areas will be covered in Theological Ideas 2,too.
1 | 導入 |
2 | 「キリスト教」とわれわれ1 |
3 | 「キリスト教」とわれわれ2 |
4 | 「キリスト教」とわれわれ3 |
5 | 「キリスト教」とわれわれ4 |
6 | 「キリスト教」とわれわれ5 |
7 | 「無/場の神学」1 |
8 | 「無/場の神学」2 |
9 | 「場/無の神学」3 |
10 | 「場/無の神学」4 |
11 | 「場/無の神学」5 |
12 | 「場/無の神学」の展開の可能性1 |
13 | 「場/無の神学」の展開の可能性2 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
GoogleフォームやZOOMミーティングルームのチャット機能も用いる予定。 |
共有したコメントは必ず読んでおいて欲しい。また、授業時に紹介する参考文献のうち、興味のあるものを数冊読み、見解を深めてもらいたい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 毎回の課題コメント(40%) 授業への参加協力度(20%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席がない場合、最終レポートの提出がない場合は成績評価の対象としません。なお、授業内に設ける出席確認時間に行っていただく「出席のご登録」と授業後の「コメントの提出」の両方を以て「出席」と見做します(出席数も評価に影響します)。また、他の学生の学びを妨害するような行為や不正と見做されるような行為はご遠慮ください(酷い場合には、大幅な減点をします)。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜紹介します。 |
GoogleフォームやZOOMミーティングルームのチャット機能も用いる予定なので、PCやスマートフォン、タブレットなども持参いただけると助かります。
キリスト教が語ろうとしているところを、仏教との対話などを通して現代日本において提唱された「場/無の神学」(代表的人物として、八木誠一、小田垣雅也、小野寺功、井上洋治らが挙げられる)などの観点から捉えていき、そこから「われわれ」のあり様について考察していく。
We will ascertain what theological Christian ideas attempt to convey from the perspective of the "theology of field(/place)/nothingness" that was advocated in contemporary Japan through dialogues with Buddhism. We will take a look at leading figures including Seiichi Yagi, Masaya Odagaki, Isao Onodera, and Youji Inoue. Then, based on them, we will consider how we are.
キリスト教が語ろうとしているところを、現代日本において提唱された「場/無の神学」などの観点から捉えていく。その後、「場/無の神学」/無の神学」を提唱した八木誠一、小田垣雅也、小野寺功、井上洋治らによって論じられていることを検討するとともに、そこで語られている我々/われ-われ/〈われわれ〉のあり様について考察していく。
なお、毎授業後にコメントを提出してもらう。提出してもらったものの幾つかは、個人が特定されないようにした上で共有したいと思っている。授業は提出してもらったコメントの紹介や、コメント同士の議論、疑問への応答、コメントへの応答などをしつつ進めていくため、積極的な参加を望む。
また、進め方や扱う内容も、コメントから窺える受講者の興味などにより適宜調整する予定である。
理解を深めるために、補助教材として映像資料を用いることも考えている。
(「神学思想1」は基本的に概要を見ていくものであるが、「神学思想2」と重複する部分もあることをご承知願いたい。)
We will ascertain what Christian ideas attempt to convey from the perspective of the "theology of field (/place)/nothingness" that was advocated in contemporary Japan. Then, based on them, we will consider the arguments of Seiichi Yagi, Masaya Odagaki, Isao Onodera, Youji Inoue, who advocated the "theology of field (/place)/nothingness," and also consider the concept of "self".
After the class, you will submit your opinions and questions in a reaction paper. Some of them may be shared in the class in an anonymous form. It is desirable that you participate actively, as the class will involve sharing submitted comments. Additionally, we will hold discussions between students with different views and answering questions and comments.
As necessary, the schedule and content of classes may be adjusted according to your interests from your comments suggested.
In order to deepen your understanding, we may use visual materials as supplementary course material.
Theological Ideas 1 basically offers an overview, but we some areas will be covered in Theological Ideas 2,too.
1 | 導入 |
2 | 「キリスト教」とわれわれ1 |
3 | 「キリスト教」とわれわれ2 |
4 | 「キリスト教」とわれわれ3 |
5 | 「キリスト教」とわれわれ4 |
6 | 「キリスト教」とわれわれ5 |
7 | 「無/場の神学」1 |
8 | 「無/場の神学」2 |
9 | 「場/無の神学」3 |
10 | 「場/無の神学」4 |
11 | 「場/無の神学」5 |
12 | 「場/無の神学」の展開の可能性1 |
13 | 「場/無の神学」の展開の可能性2 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
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GoogleフォームやZOOMミーティングルームのチャット機能も用いる予定。 |
共有したコメントは必ず読んでおいて欲しい。また、授業時に紹介する参考文献のうち、興味のあるものを数冊読み、見解を深めてもらいたい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 毎回の課題コメント(40%) 授業への参加協力度(20%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席がない場合、最終レポートの提出がない場合は成績評価の対象としません。なお、授業内に設ける出席確認時間に行っていただく「出席のご登録」と授業後の「コメントの提出」の両方を以て「出席」と見做します(出席数も評価に影響します)。また、他の学生の学びを妨害するような行為や不正と見做されるような行為はご遠慮ください(酷い場合には、大幅な減点をします)。 |
その他 (Others) | |||||
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なし。 |
その他 (Others) | |||||
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授業時に適宜紹介します。 |
GoogleフォームやZOOMミーティングルームのチャット機能も用いる予定なので、PCやスマートフォン、タブレットなども持参いただけると助かります。