日本語 English
| 開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
| 科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
| 科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AA365/AA365AA365 |
| テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
キリスト教倫理学1 |
| 授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
| 授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
| 授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
| 校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
| 学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
| 曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
| 単位/ CreditsCredits |
22 |
| 科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CHS2803 |
| 使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
| 履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
| 配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
| 先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
| 他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
| 履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
| オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
| 学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
| 備考/ NotesNotes |
In this course, we will examine various issues related to ethics and bioethics found in present day society, while working through some Christian thoughts. We will identify, assess, and consider issues, ascertaining from where they arise while identifying their points of view on matters. This course aims to cultivate students’ attitude toward them.
The questions asked in ethics/bioethics are also questions that one's own self is called into question when talking about them. In this course, we will consider what the ideal states of "I/me" / "we/us" should be, through examining the issues discussed in Christian theology and philosophy of religion.
After the class, you will be asked to submit your comments. These comments will be anonymous, and the comments will be shared. This enables students to be exposed to differing viewpoints and helps them to widen their perspective. It is desirable that you participate actively, as the class will involve sharing submitted comments, in addition to discussions between students with different views, and answering questions and comments. The course will proceed by answering the questions and arguments. Topics and material covered will be adjusted based on the students’ interests and current world events.
Additionally, video materials will be used in order to cultivate a better understanding. (It is also planned for students to divide into groups and hold discussions.)
Note that there is some overlap with Torii's other classes in order to understand the content.
| 1 | 導入 |
| 2 | 「宗教」と我々と価値観・世界観1 |
| 3 | 「宗教」と我々と価値観・世界観2 |
| 4 | 「宗教」と我々と価値観・世界観3 |
| 5 | キリスト教と文化1 |
| 6 | キリスト教と文化2 |
| 7 | キリスト教と文化3 |
| 8 | 倫理/生命倫理への導入1 |
| 9 | 倫理/生命倫理への導入2 |
| 10 | 倫理的/生命倫理的問題とキリスト教1 |
| 11 | 倫理的/生命倫理的問題とキリスト教2 |
| 12 | 倫理的/生命倫理的問題とキリスト教3 |
| 13 | 倫理的/生命倫理的問題とキリスト教4 |
| 14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
共有するコメントは必ず読んでおいて欲しい。また、授業で触れたテーマで興味のあるものに関する文献や、授業時に紹介する参考文献で興味のあるものを数冊読んでみて、自分なりの見解を深めてもらいたい。
| 種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
|---|---|---|
| 平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回提出してもらうコメント+小レポート(最低2回提出)(40%) 授業への参加姿勢(20%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
| 備考 (Notes) | ||
| 2/3以上の出席がない場合は成績評価の対象としません。なお、授業内に設ける出席確認時間に行っていただく「出席のご登録」と授業後の「コメントの提出」の両方を以て「出席」と見做します(出席数も評価に関係します)。また、小レポートの提出2回も必須とします(小レポートについての詳細などは別にご案内します)。 ※他の受講者の学びを妨害するような行為や不正と見做されるような行為・報告はご遠慮ください(大幅な減点をします)。 | ||
なし/None
| その他 (Others) | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| 授業時に適宜紹介する。 |
積極的に他の受講者から学び取り、自身の考えを深める姿勢。
授業内での意見共有などにGoogleフォームやZOOMミーティングルームのチャット機能を用いることがあるので、PCやスマートフォン、タブレットなどを持参していただけると助かります。
授業への積極的なご参加とご協力、どうぞよろしくお願いいたします。
現代社会において見られる倫理/生命倫理的問題について、問題の確認やそれに対する批判・検討を行いながら、キリスト教思想を通しつつ、それがどこから語られているのか、それを語る自分自身はどのようにあるのか、ということに向き合う姿勢を養う。
In this course, we will examine various issues related to ethics and bioethics found in present day society, while working through some Christian thoughts. We will identify, assess, and consider issues, ascertaining from where they arise while identifying their points of view on matters. This course aims to cultivate students’ attitude toward them.
倫理/生命倫理において問われる問題は、それを語る自分自身が問われてくる問題でもある。本授業では、そういった問題について、キリスト教神学や宗教哲学などにおいて論じられているところを確認・検討しつつ、われわれがどのようなあり様をしているのかといったことを考究していく。
なお、授業後に毎回コメントを提出してもらうが、そのコメントペーパーは匿名化した上で皆と共有し、より多くの意見を知ることによって見識を広めてもらうつもりである。また、授業は提出してもらったコメントの紹介や、コメント同士の議論、疑問への応答、コメントへの応答などをしつつ進めていくため、積極的な参加を望む。授業の進行や扱うテーマも、受講者の関心や社会状況などに応じて適宜調整する予定である。
また、理解を深めるために、映像資料も用いるつもりである。(グループに分かれてディスカッションをしてもらうことも考えている。)
なお、内容理解のために、鳥居の他の授業と重複する部分があることをご承知願いたい。
The questions asked in ethics/bioethics are also questions that one's own self is called into question when talking about them. In this course, we will consider what the ideal states of "I/me" / "we/us" should be, through examining the issues discussed in Christian theology and philosophy of religion.
After the class, you will be asked to submit your comments. These comments will be anonymous, and the comments will be shared. This enables students to be exposed to differing viewpoints and helps them to widen their perspective. It is desirable that you participate actively, as the class will involve sharing submitted comments, in addition to discussions between students with different views, and answering questions and comments. The course will proceed by answering the questions and arguments. Topics and material covered will be adjusted based on the students’ interests and current world events.
Additionally, video materials will be used in order to cultivate a better understanding. (It is also planned for students to divide into groups and hold discussions.)
Note that there is some overlap with Torii's other classes in order to understand the content.
| 1 | 導入 |
| 2 | 「宗教」と我々と価値観・世界観1 |
| 3 | 「宗教」と我々と価値観・世界観2 |
| 4 | 「宗教」と我々と価値観・世界観3 |
| 5 | キリスト教と文化1 |
| 6 | キリスト教と文化2 |
| 7 | キリスト教と文化3 |
| 8 | 倫理/生命倫理への導入1 |
| 9 | 倫理/生命倫理への導入2 |
| 10 | 倫理的/生命倫理的問題とキリスト教1 |
| 11 | 倫理的/生命倫理的問題とキリスト教2 |
| 12 | 倫理的/生命倫理的問題とキリスト教3 |
| 13 | 倫理的/生命倫理的問題とキリスト教4 |
| 14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
共有するコメントは必ず読んでおいて欲しい。また、授業で触れたテーマで興味のあるものに関する文献や、授業時に紹介する参考文献で興味のあるものを数冊読んでみて、自分なりの見解を深めてもらいたい。
| 種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
|---|---|---|
| 平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回提出してもらうコメント+小レポート(最低2回提出)(40%) 授業への参加姿勢(20%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
| 備考 (Notes) | ||
| 2/3以上の出席がない場合は成績評価の対象としません。なお、授業内に設ける出席確認時間に行っていただく「出席のご登録」と授業後の「コメントの提出」の両方を以て「出席」と見做します(出席数も評価に関係します)。また、小レポートの提出2回も必須とします(小レポートについての詳細などは別にご案内します)。 ※他の受講者の学びを妨害するような行為や不正と見做されるような行為・報告はご遠慮ください(大幅な減点をします)。 | ||
なし/None
| その他 (Others) | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| 授業時に適宜紹介する。 |
積極的に他の受講者から学び取り、自身の考えを深める姿勢。
授業内での意見共有などにGoogleフォームやZOOMミーティングルームのチャット機能を用いることがあるので、PCやスマートフォン、タブレットなどを持参していただけると助かります。
授業への積極的なご参加とご協力、どうぞよろしくお願いいたします。