日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Arts
Course Code AA369
Theme・Subtitle 教育思想のなかのキリスト教
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CHS2803
Language Others
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes AE323「キリスト教と教育1」と同一科目。重複履修不可。
教育学科の学生はAE323「キリスト教と教育1」を登録すること。

【Course Objectives】

In this course, students will learn how Christianity has influenced Japanese educational thought since modernization, especially in postwar Japanese society, which is said to have become secularized. Furthermore, we will consider how Christian schools can make the most of their characteristics in today's society, where values are also becoming more diverse.

【Course Contents】

(1) Study the relationship between Western educational thought and Christianity.
(2) Examine how Christianity influenced Japanese education during the process of modernization that embraced Western culture and in the building of postwar society.
(3) In the postwar period, when public schools did not teach religion in the classroom, we will learn how Christian schools have made the most of their educational characteristics and consider how we can make the most of them in the future.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 欧米の教育思想とキリスト教(1)中世~ルネサンス期
3 欧米の教育思想とキリスト教(2)近代
4 日本の近代教育とキリスト教(1)明治期
5 日本の近代教育とキリスト教(2)大正期
6 日本の近代教育とキリスト教(3)ミッションスクール
 
7 戦後教育のなかの宗教
8 戦後教育改革とキリスト教
9 戦後教育とキリスト教
10 キリスト教学校の教育(1)宗教教育
11 キリスト教学校の教育(2)教育理念
12 キリスト教学校のいま
13 現代の教育課題とキリスト教の教育
14 総括

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
座席の近い学生と意見交換し、発表してもらうことがあります。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

事前に配布する資料を読み、要点や自分の考えをまとめておく。授業中に指定する事柄について下調べをしておく(各回約2時間)。授業後は指示された課題に取り組む(各回約2時間)。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 リアクションペーパー(40%)
授業中に指示する課題(20%)
最終レポート(Final Report)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
教科書は使用しません。必要に応じてCanvas LMSで資料を配布します。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 ジャック・マリタン 荒木慎一郎訳 『岐路に立つ教育』 九州大学出版会 2005 4873788625
2 江島尚俊 『戦時日本の大学と宗教』 法藏館 2017 9784831855466

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

Canvas LMSで配布する資料を参照できるPC等。

【その他 / Others】

第1回目の授業で授業の詳細について説明します。

【注意事項 / Notice】