日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AA369/AA369AA369 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
教育思想のなかのキリスト教 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CHS2803 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
AE323「キリスト教と教育1」と同一科目。重複履修不可。 教育学科の学生はAE323「キリスト教と教育1」を登録すること。 |
In this course, students will learn how Christianity has influenced Japanese educational thought since modernization, especially in postwar Japanese society, which is said to have become secularized. Furthermore, we will consider how Christian schools can make the most of their characteristics in today's society, where values are also becoming more diverse.
(1) Study the relationship between Western educational thought and Christianity.
(2) Examine how Christianity influenced Japanese education during the process of modernization that embraced Western culture and in the building of postwar society.
(3) In the postwar period, when public schools did not teach religion in the classroom, we will learn how Christian schools have made the most of their educational characteristics and consider how we can make the most of them in the future.
1 | イントロダクション |
2 | 欧米の教育思想とキリスト教(1)中世~ルネサンス期 |
3 | 欧米の教育思想とキリスト教(2)近代 |
4 | 日本の近代教育とキリスト教(1)明治期 |
5 | 日本の近代教育とキリスト教(2)大正期 |
6 | 日本の近代教育とキリスト教(3)ミッションスクール |
7 | 戦後教育のなかの宗教 |
8 | 戦後教育改革とキリスト教 |
9 | 戦後教育とキリスト教 |
10 | キリスト教学校の教育(1)宗教教育 |
11 | キリスト教学校の教育(2)教育理念 |
12 | キリスト教学校のいま |
13 | 現代の教育課題とキリスト教の教育 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
座席の近い学生と意見交換し、発表してもらうことがあります。 |
事前に配布する資料を読み、要点や自分の考えをまとめておく。授業中に指定する事柄について下調べをしておく(各回約2時間)。授業後は指示された課題に取り組む(各回約2時間)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(40%) 授業中に指示する課題(20%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
教科書は使用しません。必要に応じてCanvas LMSで資料を配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ジャック・マリタン 荒木慎一郎訳 | 『岐路に立つ教育』 | 九州大学出版会 | 2005 | 4873788625 |
2 | 江島尚俊 | 『戦時日本の大学と宗教』 | 法藏館 | 2017 | 9784831855466 |
Canvas LMSで配布する資料を参照できるPC等。
第1回目の授業で授業の詳細について説明します。
本講義では、キリスト教が、近代化以降の日本の教育思想、特に、世俗化されたといわれる戦後の日本社会で、教育にどのような影響を与えてきたかを学びます。さらに、価値観も多様化している現代社会で、キリスト教学校がその特性をどのように生かすことができるかを考えます。
In this course, students will learn how Christianity has influenced Japanese educational thought since modernization, especially in postwar Japanese society, which is said to have become secularized. Furthermore, we will consider how Christian schools can make the most of their characteristics in today's society, where values are also becoming more diverse.
(1) 欧米の教育思想とキリスト教の関係を学ぶ。
(2) 欧米の文化を受け入れた近代化の過程や戦後の社会を築くなかで、キリスト教が日本の教育にどのような影響を与えたかを検討する。
(3) 戦後、国公立学校が授業で宗教を扱わない状況下で、キリスト教学校がその教育の特質をどのようにいかしてきたかを学び、今後どのように生かしていくかを考える。
(1) Study the relationship between Western educational thought and Christianity.
(2) Examine how Christianity influenced Japanese education during the process of modernization that embraced Western culture and in the building of postwar society.
(3) In the postwar period, when public schools did not teach religion in the classroom, we will learn how Christian schools have made the most of their educational characteristics and consider how we can make the most of them in the future.
1 | イントロダクション |
2 | 欧米の教育思想とキリスト教(1)中世~ルネサンス期 |
3 | 欧米の教育思想とキリスト教(2)近代 |
4 | 日本の近代教育とキリスト教(1)明治期 |
5 | 日本の近代教育とキリスト教(2)大正期 |
6 | 日本の近代教育とキリスト教(3)ミッションスクール |
7 | 戦後教育のなかの宗教 |
8 | 戦後教育改革とキリスト教 |
9 | 戦後教育とキリスト教 |
10 | キリスト教学校の教育(1)宗教教育 |
11 | キリスト教学校の教育(2)教育理念 |
12 | キリスト教学校のいま |
13 | 現代の教育課題とキリスト教の教育 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
座席の近い学生と意見交換し、発表してもらうことがあります。 |
事前に配布する資料を読み、要点や自分の考えをまとめておく。授業中に指定する事柄について下調べをしておく(各回約2時間)。授業後は指示された課題に取り組む(各回約2時間)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(40%) 授業中に指示する課題(20%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
教科書は使用しません。必要に応じてCanvas LMSで資料を配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ジャック・マリタン 荒木慎一郎訳 | 『岐路に立つ教育』 | 九州大学出版会 | 2005 | 4873788625 |
2 | 江島尚俊 | 『戦時日本の大学と宗教』 | 法藏館 | 2017 | 9784831855466 |
Canvas LMSで配布する資料を参照できるPC等。
第1回目の授業で授業の詳細について説明します。