日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AA377/AA377AA377 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
キリスト教と音楽1 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CHS2803 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:100人/ Capacity:100) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course explores the history of music from Gregorian chants through the Renaissance using the original scores (manuscripts or early music printings) . Changes in music during this period are closely linked to the evolution of musical notation. The constraints and developments in notation both influenced musical expression and responded to musical demands. By examining a wealth of original scores, we will delve into the "essence of music" from each period, uncovering aspects lost in modern notation.
Following each lecture on the history of music, we will analyze specific pieces by examining both the original and modern notations and listening to recordings. This approach will enable us to explore the structure of the original scores and understand how musical styles are intertwined with the evolution of musical notation. An essential component of the course involves actively singing the pieces, enhancing our comprehension of historical musical practices. This hands-on method fosters a deeper appreciation and understanding of the music discussed in class.
1 | イントロダクション/Introduction |
2 | グレゴリオ聖歌とネウマ譜:ザンクト・ガレン式ネウマを読む Gregorian chant andneumatic notation: reading the St. Gallen neuma. |
3 | 初期多声音楽の響きを聴く。オルガヌムとリズム・モード記譜法 The sound of early polyphonic music. Organum and rhythmic modes and modal notation. |
4 | 中世の世俗音楽その①:トルバドール、トゥルヴェール、ミンネジンガー、ラウダ New developments in the 14th century① troubadour, trouver, minnesinger, lauda |
5 | 14世紀の新しい動き:アルス・ノヴァとトレチェント。新しい記譜法とは何か。/ New developments in the 14th century: Ars Nova and Trecento. What is this new notation? |
6 | ルネサンスの始まり:イギリスと大陸の融合、黒符計量記譜法から白符計量記譜法への転換。/The beginning of the Renaissance: the confluence of England and the continent, the shift from black mensural notation to white mensural notation. |
7 | 15世紀のブルゴーニュ楽派とフランドル楽派:シンプル化した記譜法と、新しい工夫。 The Burgundian School and the Flemish School of the 15th century: new innovations. |
8 | 15世紀から16世紀にかけての新しい動き:楽譜に込められた作曲家の具体的なメッセージとは何か。/New developments from the 15th to 16th centuries: What are the specific messages of the composers contained in the musical scores? |
9 | 16世紀の世俗曲その①イタリア・マドリガーレ。/Secular songs from the 16th century①:Italian madrigal。 |
10 | 16世紀の世俗曲その②フランス・シャンソンとイギリス・マドリガル。/Secular songs of the 16th century (2) French chansons and English madrigals. |
11 | 宗教改革とルター派教会のコラール、カルヴァン派の詩編歌集、そして英国国教会のアンセム。/The Reformation and Lutheran church chorales, the Calvinist psalmody, and the Anglican Church's anthems. |
12 | 対抗宗教改革:「パレストリーナ様式」とは何か。/Counter-Reformation: What is the Palestrina style? |
13 | 初期印刷楽譜の登場とパート・ブック/Early printed music and part books |
14 | まとめ/Summary |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前の学習としては、次週に取り上げる時代の特徴などを復習しておくこと。授業で学んだ事をもとに、授業で取り上げた曲を実際に少しでも歌ったり演奏したりしてみる。またナクソス等の音源を活用して、それらの曲を積極的に聴いてみる。復習に合計で4時間程度必要。/As a preliminary study, you should review the characteristics of the period that will be covered in the next week's lesson. Based on what you have learned in class, try singing or playing the songs that were covered in class, even if it's just a little. Also, make use of sound sources such as Naxos, and actively listen to these songs. A total of about 4 hours is required for review.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(複数回)(70%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 金澤正剛 | 『中世音楽の精神史』 | 河出文庫 | 2015 | 4062581264 |
2 | 今谷和徳 | 『中世・ルネサンスの社会と音楽』 | 音楽之友社 | 2006 | 4276110548 |
3 | J.ハーパー | 『中世キリスト教の典礼と音楽』 | 教文館 | 2010 | 9784764273139 |
4 | ウィリー・アーペル | 『ポリフォニー音楽の記譜法 : 1450〜1600年』 | 春秋社 | 1998 | 4393930118 |
5 | 皆川達夫 | 『ルネサンス古楽の記譜法』 | 日本キリスト教団出版局 | 2024 | 9784818411685 |
楽譜を初見で読める能力は不要であるが、楽譜を見慣れていると、授業内容を理解しやすい。授業中に、オリジナル譜を見ながら少しだけ歌うという試みも予定しているので(もちろん現代譜も配布する)、歌うことの好きな人は大歓迎である。
特にない
グレゴリオ聖歌からルネサンスの終わりまでの音楽史を、「楽譜」という媒体を通して見ていきます。この時代の音楽の変化は記譜法の変化と強く結びついており、楽譜の制約が音楽表現に影響を与えたり、逆に音楽的な要求の結果として記譜法が発展したりと、相互に関連しあってきました。現代譜に直された楽譜からでは見えない「各時代の音楽の本質」を、オリジナル楽譜をふんだんに使うことによって体感し、理解へとつなげていきます。実際に歌ってみることも目標です。
This course explores the history of music from Gregorian chants through the Renaissance using the original scores (manuscripts or early music printings) . Changes in music during this period are closely linked to the evolution of musical notation. The constraints and developments in notation both influenced musical expression and responded to musical demands. By examining a wealth of original scores, we will delve into the "essence of music" from each period, uncovering aspects lost in modern notation.
各回の音楽史の解説講義を行った後、具体的な音楽作品を複数曲取り上げ、実際のオリジナル楽譜とその現代譜を見ながら、音源を聴く。その際に、オリジナル楽譜の仕組みも学び、音楽のスタイルが記譜法とどのように結びついているのかを、歌いながら考察する。
Following each lecture on the history of music, we will analyze specific pieces by examining both the original and modern notations and listening to recordings. This approach will enable us to explore the structure of the original scores and understand how musical styles are intertwined with the evolution of musical notation. An essential component of the course involves actively singing the pieces, enhancing our comprehension of historical musical practices. This hands-on method fosters a deeper appreciation and understanding of the music discussed in class.
1 | イントロダクション/Introduction |
2 | グレゴリオ聖歌とネウマ譜:ザンクト・ガレン式ネウマを読む Gregorian chant andneumatic notation: reading the St. Gallen neuma. |
3 | 初期多声音楽の響きを聴く。オルガヌムとリズム・モード記譜法 The sound of early polyphonic music. Organum and rhythmic modes and modal notation. |
4 | 中世の世俗音楽その①:トルバドール、トゥルヴェール、ミンネジンガー、ラウダ New developments in the 14th century① troubadour, trouver, minnesinger, lauda |
5 | 14世紀の新しい動き:アルス・ノヴァとトレチェント。新しい記譜法とは何か。/ New developments in the 14th century: Ars Nova and Trecento. What is this new notation? |
6 | ルネサンスの始まり:イギリスと大陸の融合、黒符計量記譜法から白符計量記譜法への転換。/The beginning of the Renaissance: the confluence of England and the continent, the shift from black mensural notation to white mensural notation. |
7 | 15世紀のブルゴーニュ楽派とフランドル楽派:シンプル化した記譜法と、新しい工夫。 The Burgundian School and the Flemish School of the 15th century: new innovations. |
8 | 15世紀から16世紀にかけての新しい動き:楽譜に込められた作曲家の具体的なメッセージとは何か。/New developments from the 15th to 16th centuries: What are the specific messages of the composers contained in the musical scores? |
9 | 16世紀の世俗曲その①イタリア・マドリガーレ。/Secular songs from the 16th century①:Italian madrigal。 |
10 | 16世紀の世俗曲その②フランス・シャンソンとイギリス・マドリガル。/Secular songs of the 16th century (2) French chansons and English madrigals. |
11 | 宗教改革とルター派教会のコラール、カルヴァン派の詩編歌集、そして英国国教会のアンセム。/The Reformation and Lutheran church chorales, the Calvinist psalmody, and the Anglican Church's anthems. |
12 | 対抗宗教改革:「パレストリーナ様式」とは何か。/Counter-Reformation: What is the Palestrina style? |
13 | 初期印刷楽譜の登場とパート・ブック/Early printed music and part books |
14 | まとめ/Summary |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前の学習としては、次週に取り上げる時代の特徴などを復習しておくこと。授業で学んだ事をもとに、授業で取り上げた曲を実際に少しでも歌ったり演奏したりしてみる。またナクソス等の音源を活用して、それらの曲を積極的に聴いてみる。復習に合計で4時間程度必要。/As a preliminary study, you should review the characteristics of the period that will be covered in the next week's lesson. Based on what you have learned in class, try singing or playing the songs that were covered in class, even if it's just a little. Also, make use of sound sources such as Naxos, and actively listen to these songs. A total of about 4 hours is required for review.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(複数回)(70%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 金澤正剛 | 『中世音楽の精神史』 | 河出文庫 | 2015 | 4062581264 |
2 | 今谷和徳 | 『中世・ルネサンスの社会と音楽』 | 音楽之友社 | 2006 | 4276110548 |
3 | J.ハーパー | 『中世キリスト教の典礼と音楽』 | 教文館 | 2010 | 9784764273139 |
4 | ウィリー・アーペル | 『ポリフォニー音楽の記譜法 : 1450〜1600年』 | 春秋社 | 1998 | 4393930118 |
5 | 皆川達夫 | 『ルネサンス古楽の記譜法』 | 日本キリスト教団出版局 | 2024 | 9784818411685 |
楽譜を初見で読める能力は不要であるが、楽譜を見慣れていると、授業内容を理解しやすい。授業中に、オリジナル譜を見ながら少しだけ歌うという試みも予定しているので(もちろん現代譜も配布する)、歌うことの好きな人は大歓迎である。
特にない