日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AA380/AA380AA380 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
キリスト教美術史2 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CHS2803 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Iconography is an essential method for intellectually understanding not only Christian art but also Western art in general. Students will learn iconography and iconology in order to form the basis for researching into the works of art based on their own interests.
Iconography – literally "description of image (icon)" – is a method to study the content, allegory, and symbolism that images represent. The reason why this is an indispensable methodology for art history, along with style, is that the semantic usage of images, especially in the mythological and religious subjects, is closely related to composition, motif and attribute. Therefore, a typological investigation of iconography (composition and motifs) is essential in art historical research. In this class, we will focus not only on Christian iconography, but also on Greek mythological iconography, which is widely used in classical art, and consider the iconographical connections between Antiquity, the Middle Ages and Modern classical art after Renaissance. Based on the lecture, students make presentations on works of art they are interested in.
1 | 図像学概論Ⅰ |
2 | 図像学概論Ⅱ |
3 | 古典神話図像学Ⅰ(男性神) |
4 | 古典神話図像学Ⅱ(女性神) |
5 | 古典神話図像Ⅲ(ヘラクレス他) |
6 | キリスト教図像学Ⅰ(キリスト像) |
7 | キリスト教図像学Ⅱ(キリスト伝) |
8 | キリスト教図像学Ⅲ(マリア像) |
9 | キリスト教図像学Ⅳ(マリア伝) |
10 | キリスト教図像学Ⅴ(聖人図像) |
11 | キリスト教図像学Ⅵ(教義図像) |
12 | 演習発表 |
13 | 演習発表 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
講義と演習の混合形態 |
参考文献に加え、インターネット画像検索によって多種多様な図像表現に親しむこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加度(30%) 演習発表(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | E. パノフスキー | 『イコノロジー研究:ルネサンス美術における人文主義の諸テーマ』 | 美術出版社 | 1971 | |
2 | E. マール | 『ロマネスクの図像学』『ゴシックの図像学』『中世末期の図像学』(中世の図像体系1-6) | 国書刊行会 | 1996-2000 | |
3 | 柳宗玄/中森義宗編 | 『キリスト教美術図典』 | 吉川弘文館 | 1990 | |
4 | 西野嘉章 | 『ことばとかたち : キリスト教図像学へのいざない』 | 東京大学出版会 | 2023 | |
5 | T.H. カーペンター | 『図像で読み解くギリシア神話』 | 人文書院 | 2013 | |
6 | A. Grabar | Christian Iconography: A Study of Its Origins | Princeton University Press | 1980 | |
7 | H.Ch. Ackermann et al. (eds.) | Lexicon iconographicum mythologiae classicae (LIMC) | Artemis | 1981-2009 | |
その他 (Others) | |||||
図像学関連の文献は事典項目から方法論的著作まで多岐に及ぶため、講師が学生の関心に応じて個別文献を指示する。 |
芸術への関心と知的探究心
キリスト教美術のみならず、広く西洋芸術の知的理解に不可欠な図像学を学び、各々が自身の関心に基づき作品研究を行う基礎を形成する。
Iconography is an essential method for intellectually understanding not only Christian art but also Western art in general. Students will learn iconography and iconology in order to form the basis for researching into the works of art based on their own interests.
図像学iconographyとは、字義的には「像image/形相eiconに関する記述」であり、それを通じてイメージが表象する意味内容、寓意や象徴について研究する方法である。これが様式論とならんで美術史の重要な方法論である理由は、図像の意味内容が――とりわけ神話や宗教主題においては――、構図やモティーフと密接な関係にあるためである。したがって美術史研究の進め方としては、図像(構図とモティーフ)の類型学的調査が不可欠となる。この授業では、キリスト教図像学だけではなく、広く古典主義芸術に用いられるギリシア神話図像学を射程に入れ、古代と中世、ルネサンス以後の近代古典美術との図像学的連関も考察する。講義を踏まえ、履修生は自身が関心をもつ作品について発表を行う。
Iconography – literally "description of image (icon)" – is a method to study the content, allegory, and symbolism that images represent. The reason why this is an indispensable methodology for art history, along with style, is that the semantic usage of images, especially in the mythological and religious subjects, is closely related to composition, motif and attribute. Therefore, a typological investigation of iconography (composition and motifs) is essential in art historical research. In this class, we will focus not only on Christian iconography, but also on Greek mythological iconography, which is widely used in classical art, and consider the iconographical connections between Antiquity, the Middle Ages and Modern classical art after Renaissance. Based on the lecture, students make presentations on works of art they are interested in.
1 | 図像学概論Ⅰ |
2 | 図像学概論Ⅱ |
3 | 古典神話図像学Ⅰ(男性神) |
4 | 古典神話図像学Ⅱ(女性神) |
5 | 古典神話図像Ⅲ(ヘラクレス他) |
6 | キリスト教図像学Ⅰ(キリスト像) |
7 | キリスト教図像学Ⅱ(キリスト伝) |
8 | キリスト教図像学Ⅲ(マリア像) |
9 | キリスト教図像学Ⅳ(マリア伝) |
10 | キリスト教図像学Ⅴ(聖人図像) |
11 | キリスト教図像学Ⅵ(教義図像) |
12 | 演習発表 |
13 | 演習発表 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
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講義と演習の混合形態 |
参考文献に加え、インターネット画像検索によって多種多様な図像表現に親しむこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加度(30%) 演習発表(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | E. パノフスキー | 『イコノロジー研究:ルネサンス美術における人文主義の諸テーマ』 | 美術出版社 | 1971 | |
2 | E. マール | 『ロマネスクの図像学』『ゴシックの図像学』『中世末期の図像学』(中世の図像体系1-6) | 国書刊行会 | 1996-2000 | |
3 | 柳宗玄/中森義宗編 | 『キリスト教美術図典』 | 吉川弘文館 | 1990 | |
4 | 西野嘉章 | 『ことばとかたち : キリスト教図像学へのいざない』 | 東京大学出版会 | 2023 | |
5 | T.H. カーペンター | 『図像で読み解くギリシア神話』 | 人文書院 | 2013 | |
6 | A. Grabar | Christian Iconography: A Study of Its Origins | Princeton University Press | 1980 | |
7 | H.Ch. Ackermann et al. (eds.) | Lexicon iconographicum mythologiae classicae (LIMC) | Artemis | 1981-2009 | |
その他 (Others) | |||||
図像学関連の文献は事典項目から方法論的著作まで多岐に及ぶため、講師が学生の関心に応じて個別文献を指示する。 |
芸術への関心と知的探究心