日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AA382/AA382AA382 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
キリスト教音楽学2 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CHS2803 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
チャペル会館2F マグノリアルーム |
From the early days of his activities to his later years, J.S. Bach produced church music almost uninterrupted, and at the center of it was the cantata played during worship. We will select a representative work from among them and consider the contextual connection between the church calendar and the service around the cantata, which is also called a “musical sermon.”
In addition, we will deepen our consideration of how the tradition of Lutheran church music is utilized in the works, using the usage of chorale as a clue.
First, the work will be explained, and while listening to examples of performance, the relationship with the church calendar, analysis of the piece, and use of the chorale will be examined. In doing so, we deepen our understanding of the historical and contemporary significance of Bach's cantatas. We will collect as many questions as possible using reaction papers and GoogleClassroom, and try to reply and discuss further.
1 | 導入:バッハの教会カンタータ創作を概観する |
2 | 《いざ来ませ、異邦人の救い主》 BWV61 待降節 |
3 | 《歓呼せよ、喜び踊れ!》 BWV248,1 降誕節 |
4 | 《主よ、勝ち誇る敵が息巻く時》 BWV248,6 顕現節 |
5 | 《天の王よ、迎えまつらん》 BWV182 棕櫚の主日 |
6 | 《キリストは死の縄目につながれたり》 BWV4 復活節 |
7 | 《これほどまでに、神は世を愛された》 BWV68 聖霊降臨節 |
8 | 《心と口と行いと生活が》 BWV147 マリアのエリザベト訪問の祝日 |
9 | 《イエスよ、わが魂を》 BWV78 三位一体節後 第14主日 |
10 | 《われ喜びて十字架を担わん》 BWV56 三位一体節後 第19主日 |
11 | 《われらが神は堅き砦》 BWV80 宗教改革記念日 |
12 | 《目覚めよと呼ぶ声が聞こえ》 BWV140 三位一体節後 第27主日 |
13 | 《深き淵よりわれは呼ばわる》 BWV131 悔い改め? |
14 | 《神の時こそ最善の時》 BWV106 葬儀? |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内容の理解を容易にするためには、バッハとその作品についてある程度の予備知識を得ておくことが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業への参加度(30%) リアクションペーパ―による理解度評価(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない。授業内容に応じてプリント等を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 礒山雅、小林義武他 編 | 『バッハ事典』 | 東京書籍 | 1996 | |
2 | 角倉一朗 編 | 『バッハ事典』 | 音楽之友社 | 1993 | |
3 | ヴォルフ、コープマン | 『バッハ=カンタータの世界1~3』 | 東京書籍 | 2002 | |
4 | 樋口隆一 | 『バッハ カンタータ研究』 | 音楽之友社 | 1987 | |
5 | W.フェーリクス | 『バッハ』 | 講談社学術文庫 | 1999 | |
6 | 礒山雅 | 『バッハ=魂のエヴァンゲリスト』 | 講談社学術文庫 | 2010 | |
7 | 久保田慶一編 | 『バッハ キーワード事典』 | 春秋社 | 2012 | |
その他 (Others) | |||||
授業内でも適宜紹介する。 |
J.S.バッハの教会カンタータ ~ 教会暦の流れに沿って~:
J.S.バッハは活動の初期から晩年に至るまで、ほぼ途切れることなく教会音楽を生み出したが、その中心に位置するのが、礼拝の際に演奏されるカンタータであった。その中から代表的な作品を選び、「音楽における説教」にも例えられるカンタータの、礼拝との内容的関連について考察する。
また、コラールの用いられ方を手掛かりに、ルター派教会音楽の伝統がどのように作品に生かされているかについても考察を深める。
From the early days of his activities to his later years, J.S. Bach produced church music almost uninterrupted, and at the center of it was the cantata played during worship. We will select a representative work from among them and consider the contextual connection between the church calendar and the service around the cantata, which is also called a “musical sermon.”
In addition, we will deepen our consideration of how the tradition of Lutheran church music is utilized in the works, using the usage of chorale as a clue.
まず作品についての解説を行い、演奏例を聴きながら、教会暦との関連、楽曲の分析、コラールの用法などについて検討する。それにより、バッハのカンタータへの歴史的、および今日的意味について理解を深めたい。そこで生じた疑問等については、リアクションペーパーやGoogleClassroomなどを用いて、出来るだけ集積し、返答及び更なる議論を試みたい。
First, the work will be explained, and while listening to examples of performance, the relationship with the church calendar, analysis of the piece, and use of the chorale will be examined. In doing so, we deepen our understanding of the historical and contemporary significance of Bach's cantatas. We will collect as many questions as possible using reaction papers and GoogleClassroom, and try to reply and discuss further.
1 | 導入:バッハの教会カンタータ創作を概観する |
2 | 《いざ来ませ、異邦人の救い主》 BWV61 待降節 |
3 | 《歓呼せよ、喜び踊れ!》 BWV248,1 降誕節 |
4 | 《主よ、勝ち誇る敵が息巻く時》 BWV248,6 顕現節 |
5 | 《天の王よ、迎えまつらん》 BWV182 棕櫚の主日 |
6 | 《キリストは死の縄目につながれたり》 BWV4 復活節 |
7 | 《これほどまでに、神は世を愛された》 BWV68 聖霊降臨節 |
8 | 《心と口と行いと生活が》 BWV147 マリアのエリザベト訪問の祝日 |
9 | 《イエスよ、わが魂を》 BWV78 三位一体節後 第14主日 |
10 | 《われ喜びて十字架を担わん》 BWV56 三位一体節後 第19主日 |
11 | 《われらが神は堅き砦》 BWV80 宗教改革記念日 |
12 | 《目覚めよと呼ぶ声が聞こえ》 BWV140 三位一体節後 第27主日 |
13 | 《深き淵よりわれは呼ばわる》 BWV131 悔い改め? |
14 | 《神の時こそ最善の時》 BWV106 葬儀? |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内容の理解を容易にするためには、バッハとその作品についてある程度の予備知識を得ておくことが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業への参加度(30%) リアクションペーパ―による理解度評価(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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特に指定しない。授業内容に応じてプリント等を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 礒山雅、小林義武他 編 | 『バッハ事典』 | 東京書籍 | 1996 | |
2 | 角倉一朗 編 | 『バッハ事典』 | 音楽之友社 | 1993 | |
3 | ヴォルフ、コープマン | 『バッハ=カンタータの世界1~3』 | 東京書籍 | 2002 | |
4 | 樋口隆一 | 『バッハ カンタータ研究』 | 音楽之友社 | 1987 | |
5 | W.フェーリクス | 『バッハ』 | 講談社学術文庫 | 1999 | |
6 | 礒山雅 | 『バッハ=魂のエヴァンゲリスト』 | 講談社学術文庫 | 2010 | |
7 | 久保田慶一編 | 『バッハ キーワード事典』 | 春秋社 | 2012 | |
その他 (Others) | |||||
授業内でも適宜紹介する。 |