日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AA392/AA392AA392 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
日本宗教史 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CHS2803 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course aims for students to understand Japanese society through the lens of "religion." Certainly, Japanese people who belong to a particular religion are not the majority. However, they perform many forms of religious behavior in daily life. To understand this situation, students need to know the historical background. From this perspective, the course considers the relationship between modern Japanese society and religion.
To understand the relationship between modern Japanese society and religion, this course addresses the outline of the history of Japanese religion, and introduces the contemporary issues.
1 | ガイダンス:<宗教>を幅広い視点から捉えるために |
2 | 統計データから見る日本人の宗教行動 |
3 | 神道の形成 |
4 | 仏教の伝来と展開 |
5 | 神仏習合の諸相 |
6 | 近世社会と宗教 |
7 | 神仏分離と国家神道 |
8 | 民衆宗教 |
9 | 近現代の社会変動と宗教 |
10 | 戦後の宗教 |
11 | 現在の宗教状況(1):転換期を迎える「伝統宗教」 |
12 | 現在の宗教状況(2):葬儀・墓の変化とこれから |
13 | 現在の宗教状況(3):多文化共生社会と宗教 |
14 | 授業のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
新聞やテレビで、宗教に関する報道をよくチェックしてください。よく気を付けて見てみると、様々な文脈で宗教に関わるものが登場します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
出席率と授業中のコメント・リアクションペーパーの反応(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献や資料は授業中にその都度紹介します。レポートの参考にしてください。 |
この授業では宗教史という視点から、私達を取り巻く日本社会の成り立ちの理解を目指していきます。「日本人は宗教に関心が薄い」とよく言われます。確かに特定の教団に属している人は多数派ではありませんが、私達の日常生活には宗教的な行動は多くあります。このことを理解するには、歴史的な背景を知ることが肝心です。このような視点から、現代日本社会と宗教の関わりについて考えていきます。
This course aims for students to understand Japanese society through the lens of "religion." Certainly, Japanese people who belong to a particular religion are not the majority. However, they perform many forms of religious behavior in daily life. To understand this situation, students need to know the historical background. From this perspective, the course considers the relationship between modern Japanese society and religion.
日本社会と宗教の関わりについて、その歴史的背景や変遷を追いながら確認します。
今日的な課題についても、歴史的視点を踏まえながら具体的事例を示しつつ考えていきます。
To understand the relationship between modern Japanese society and religion, this course addresses the outline of the history of Japanese religion, and introduces the contemporary issues.
1 | ガイダンス:<宗教>を幅広い視点から捉えるために |
2 | 統計データから見る日本人の宗教行動 |
3 | 神道の形成 |
4 | 仏教の伝来と展開 |
5 | 神仏習合の諸相 |
6 | 近世社会と宗教 |
7 | 神仏分離と国家神道 |
8 | 民衆宗教 |
9 | 近現代の社会変動と宗教 |
10 | 戦後の宗教 |
11 | 現在の宗教状況(1):転換期を迎える「伝統宗教」 |
12 | 現在の宗教状況(2):葬儀・墓の変化とこれから |
13 | 現在の宗教状況(3):多文化共生社会と宗教 |
14 | 授業のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
新聞やテレビで、宗教に関する報道をよくチェックしてください。よく気を付けて見てみると、様々な文脈で宗教に関わるものが登場します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
出席率と授業中のコメント・リアクションペーパーの反応(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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参考文献や資料は授業中にその都度紹介します。レポートの参考にしてください。 |