日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Arts
Course Code AC120
Theme・Subtitle 歴史研究の方法と実践
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number HIS3510
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Students will cultivate methods of thinking used in history studies and will acquire and improve knowledge and skills needed to research history.

【Course Contents】

Students will enhance their ability to analyze history by using appropriate methods, including intensive reading of research literature, comprehension and interpretation of historical materials, and fieldwork.
Continuing from Seminars G19, participants will take charge of reports directed at their own thesis writing to deepen the themes of their individual research. Participants who are not tasked with reports will conduct Q&A concerning the content of the reports. In addition, students will strive to improve necessary skills based on the reports.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 地元学報告 1
夏季休業期間の課題として春学期の演習G19で指示された「フィールドワークに基づく自分の地元の魅力と課題」を報告し、討議する。
3 地元学報告 2
同前
4 地元学報告 3
同前
5 編別構成の報告 1
春学期の演習G19の夏季休業期間の課題「編別構成」を報告し、討議する。
6 編別構成の報告 2
同前
7 編別構成の報告 3
同前
8 史的な思考法を活かす 1
指示された論考を読み、思索したことを報告し討議する。
9 史的な思考法を活かす 2
同前
10 卒論予備論文をPowerPointを用いて報告する 1
11 卒論予備論文をPowerPointを用いて報告する 2
12 卒論予備論文をPowerPointを用いて報告する 3
13 博物館・資料館などの視察の成果報告 1
関心のある施設を訪ね、学んだこと、考えたことを報告し、討議する。
14 博物館・資料館などの視察の成果報告 2
同前

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

報告担当者は、報告や論文制作に必要であると考えられる研究文献や史料を集め、報告に臨むこと。また、報告担当以外の参加者は、報告担当者が事前に用意した文献が配布された場合には目を通しておき、報告の内容に対し質疑応答が行えるように準備しておくこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 出席を含む授業への参画度(50%)
報告の内容(複数回)(50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
なし

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

演習中にCanvas LMSのディスカッションで意見を出してもらうことがありますので、PCまたはタブレットを持参してください

【その他 / Others】

演習G19と連続しています。

【注意事項 / Notice】