日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC125/AC125AC125 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS2510 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The goal of this course is to read representative historical sources of ancient history and to acquire basic reading skills. Historical materials related to ancient history are mainly legal historical sources such as the History of the Six Kingdoms such as the Nihonshoki and the Continuation of the Syokunihongi, the Ritsuryo, the Engishiki, and the Sandaikyaku, but other literary works such as poetry collections such as the Manyōshū and Kaifusou and narratives such as the Nihonreiki are also important for understanding ancient history. Recently, gold stone inscriptions such as wooden tablets, ink calligraphy, earthenware, character tiles, and Tahu steles have also been treated as important historical materials. In this class, students will come into contact with a variety of historical materials in ancient history and understand what kind of study ancient history is. Then, in the second year, students first become familiar with Chinese historical sources, learn how to read historical documents and look up basic lexical expressions, understand the contents of the historical sources, and refer to personal name dictionaries and other research books on related matters to understand ancient history.
Deepen your understanding of ancient history by reading representative basic historical materials of Japan's ancient history. As for how to proceed with the reading of historical materials, a presenter is selected each time, and "writing," "modern translation," and "lexification" are performed related to the area of responsibility assigned in advance. The presenter uses the "Ritsuryō" and "Enki Shiki" to prepare and explain related historical materials as reference materials. In addition to the presenter, each person should prepare for the scope of each session by writing it down.
We would also like to visit historical sites and museums and hold seminar camps (scheduled to be held once or twice a year).
1 | ガイダンス |
2 | 基本的な文献・金石文などの史料の解説 |
3 | 史料・文献講読(1)磐井の乱:『日本書紀』継体天皇の即位と磐井の乱 |
4 | 史料・文献講読(2)仏教伝来:『続日本紀』欽明天皇十三年条 |
5 | 史料・文献講読(3)聖徳太子と推古朝の政治:冠位十二階・十七条憲法など |
6 | 史料・文献講読(4)法隆寺の諸問題:法隆寺金堂釈迦三尊像銘文など |
7 | 史料・文献講読(5)乙巳の変と蘇我氏:『日本書紀』皇極四年条 |
8 | 史料・文献講読(6)改新の詔:『日本書紀』大化二年正月条 |
9 | 史料・文献講読(7)白村江の戦いと大津宮:『日本書紀』斉明四年条 |
10 | 史料・文献講読(8)壬申の乱:『日本書紀』『藤氏家伝』『懐風藻』 |
11 | 史料・文献講読(9)飛鳥京から藤原京・平城京へ:『日本書紀』『続日本紀』 |
12 | 史料・文献講読(10)律令の成立:『日本書紀』『弘仁格式序』など |
13 | 史料・文献講読(11)庚午年籍と戸籍の成立:『日本書紀』『正倉院文書』 |
14 | 史料・文献講読(12)三世一身の法と墾田永年私財法:『続日本紀』など |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
参加者は自身の報告準備(報告は各学期少なくとも1回)に加えて,毎回予習してくることを前提とする。報告担当でなくとも質問などの授業参加姿勢は、平常点の対象とする。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告内容(50%) 参加姿勢(20%) レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
ゼミは毎回参加が原則である。単位取得には授業日数の2/3以上の出席が原則となる。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 歴史学研究会 | 『日本史史料』(1)古代 | 岩波書店 | 2005 | 4000261363 |
古代史の代表的な史料を読み、基本的な史料の読み力を身につけることを目標とする。古代史に関係する史料は、『日本書紀』『続日本紀』などの六国史から律令や『延喜式』『類聚三代格』などの法制史料が中心であるが、その他『万葉集』や『懐風藻』などの詩歌集、『日本霊異記』などの説話などの文学作品も古代史を知るためには重要である。最近では木簡や墨書土器・文字瓦、多胡碑などの金石文も重要な史料として扱われている。この授業では古代史の多様な史料に触れ、古代史がどのような学問であるかを理解する。その上で2年生の段階では、まず漢文の史料に慣れると共に史料の読み方や基本的な字句の調べ方を学び、その史料の内容を理解し関係する事項については、人名辞典やその他の研究書を参考にして、古代史を理解できるようにする。
The goal of this course is to read representative historical sources of ancient history and to acquire basic reading skills. Historical materials related to ancient history are mainly legal historical sources such as the History of the Six Kingdoms such as the Nihonshoki and the Continuation of the Syokunihongi, the Ritsuryo, the Engishiki, and the Sandaikyaku, but other literary works such as poetry collections such as the Manyōshū and Kaifusou and narratives such as the Nihonreiki are also important for understanding ancient history. Recently, gold stone inscriptions such as wooden tablets, ink calligraphy, earthenware, character tiles, and Tahu steles have also been treated as important historical materials. In this class, students will come into contact with a variety of historical materials in ancient history and understand what kind of study ancient history is. Then, in the second year, students first become familiar with Chinese historical sources, learn how to read historical documents and look up basic lexical expressions, understand the contents of the historical sources, and refer to personal name dictionaries and other research books on related matters to understand ancient history.
日本古代史の代表的な基本史料を読み、古代史についての理解を深める。史料講読の進め方は、毎回報告者を決め、事前に割り振った担当範囲に関する「書き下し」、「現代語訳」、「語釈」を行う。報告者は関連史料も参考資料として用意して解説を行う。報告者以外も毎回の範囲に関しては各自「書き下し」をおこなって予習してくること。
史跡・博物館の巡見やゼミ合宿(年1,2回の予定)なども行いたい。
Deepen your understanding of ancient history by reading representative basic historical materials of Japan's ancient history. As for how to proceed with the reading of historical materials, a presenter is selected each time, and "writing," "modern translation," and "lexification" are performed related to the area of responsibility assigned in advance. The presenter uses the "Ritsuryō" and "Enki Shiki" to prepare and explain related historical materials as reference materials. In addition to the presenter, each person should prepare for the scope of each session by writing it down.
We would also like to visit historical sites and museums and hold seminar camps (scheduled to be held once or twice a year).
1 | ガイダンス |
2 | 基本的な文献・金石文などの史料の解説 |
3 | 史料・文献講読(1)磐井の乱:『日本書紀』継体天皇の即位と磐井の乱 |
4 | 史料・文献講読(2)仏教伝来:『続日本紀』欽明天皇十三年条 |
5 | 史料・文献講読(3)聖徳太子と推古朝の政治:冠位十二階・十七条憲法など |
6 | 史料・文献講読(4)法隆寺の諸問題:法隆寺金堂釈迦三尊像銘文など |
7 | 史料・文献講読(5)乙巳の変と蘇我氏:『日本書紀』皇極四年条 |
8 | 史料・文献講読(6)改新の詔:『日本書紀』大化二年正月条 |
9 | 史料・文献講読(7)白村江の戦いと大津宮:『日本書紀』斉明四年条 |
10 | 史料・文献講読(8)壬申の乱:『日本書紀』『藤氏家伝』『懐風藻』 |
11 | 史料・文献講読(9)飛鳥京から藤原京・平城京へ:『日本書紀』『続日本紀』 |
12 | 史料・文献講読(10)律令の成立:『日本書紀』『弘仁格式序』など |
13 | 史料・文献講読(11)庚午年籍と戸籍の成立:『日本書紀』『正倉院文書』 |
14 | 史料・文献講読(12)三世一身の法と墾田永年私財法:『続日本紀』など |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
参加者は自身の報告準備(報告は各学期少なくとも1回)に加えて,毎回予習してくることを前提とする。報告担当でなくとも質問などの授業参加姿勢は、平常点の対象とする。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告内容(50%) 参加姿勢(20%) レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
ゼミは毎回参加が原則である。単位取得には授業日数の2/3以上の出席が原則となる。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 歴史学研究会 | 『日本史史料』(1)古代 | 岩波書店 | 2005 | 4000261363 |