日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC126/AC126AC126 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS2510 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The goal is to acquire basic reading skills of historical sources while reading the “Syokunihongi” in circles. In the second year, students first become familiar with Chinese historical sources, learn how to read historical documents and look up basic lexical texts, understand the contents of the historical sources, and refer to the "Ritsuryō," the Dictionary of Personal Names, and other research books on related matters to understand ancient political history.
Japan deepen your understanding of Japan ancient history by reading the “Syokunihongi”, which is the basic source of ancient history. As for how to proceed with the reading of historical materials, a presenter is selected each time, and "writing," "modern translation," and "lexification" are performed related to the area of responsibility assigned in advance. The presenter uses the "Ritsuryō" and "Engishiki" to prepare and explain related historical materials as reference materials. In addition to the presenter, each person should prepare for the scope of each session by writing it down
1 | ガイダンス |
2 | 史料講読の方法・『続日本紀』解説 |
3 | 史料・文献輪読(1)『続日本紀』天平元年正月~四月 |
4 | 史料・文献輪読(2)『続日本紀』天平元年五月~七月 |
5 | 史料・文献輪読(3)『続日本紀』天平元年八月~十二月 |
6 | 史料・文献輪読(4)『続日本紀』天平二年正月~四月 |
7 | 史料・文献輪読(5)『続日本紀』天平二年六月~十二月 |
8 | 史料・文献輪読(6)『続日本紀』天平三年正月~八月 |
9 | 史料・文献輪読(7)『続日本紀』天平三年八月~十二月 |
10 | 史料・文献輪読(8)『続日本紀』天平四年正月~七月 |
11 | 史料・文献輪読(9)『続日本紀』天平四年七月~十二月 |
12 | 史料・文献輪読(10)『続日本紀』天平五年正月~十二月 |
13 | 史料・文献輪読(11)『続日本紀』天平六年正月~四月 |
14 | 史料・文献輪読(12)『続日本紀』天平六年五月~十二月 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
参加者は自身の報告準備(報告は各学期少なくとも1回)に加えて,毎回予習してくることを前提とする。報告担当でなくとも質問などの授業参加姿勢は、平常点の対象とする。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告内容(50%) 参加姿勢(20%) レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
ゼミは毎回参加が原則である。単位取得には授業日数の2/3以上の出席が原則となる。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 新日本古典文学大系 | 『続日本紀二』 | 岩波書店 | 1990 | 4002400131 |
『続日本紀』を輪読しながら、基本的な史料の読み力を身につけることを目標とする。2年生の段階ではまず漢文の史料に慣れると共に、史料の読み方や基本的な字句の調べ方を学び、その史料の内容を理解し関係する事項については、『律令』や人名辞典、その他の研究書を参考にして、古代の政治史を理解できるようにする。
The goal is to acquire basic reading skills of historical sources while reading the “Syokunihongi” in circles. In the second year, students first become familiar with Chinese historical sources, learn how to read historical documents and look up basic lexical texts, understand the contents of the historical sources, and refer to the "Ritsuryō," the Dictionary of Personal Names, and other research books on related matters to understand ancient political history.
日本古代史の基本史料である『続日本紀』を読み、日本古代史についての理解を深める。史料講読の進め方は、毎回報告者を決め、事前に割り振った担当範囲に関する「書き下し」、「現代語訳」、「語釈」を行う。報告者は『律令』や『延喜式』などを利用して、関連史料も参考資料として用意して解説を行う。報告者以外も毎回の範囲に関しては各自「書き下し」をおこなって予習してくること。
史跡・博物館の巡見やゼミ合宿(年1,2回の予定)なども行いたい。
Japan deepen your understanding of Japan ancient history by reading the “Syokunihongi”, which is the basic source of ancient history. As for how to proceed with the reading of historical materials, a presenter is selected each time, and "writing," "modern translation," and "lexification" are performed related to the area of responsibility assigned in advance. The presenter uses the "Ritsuryō" and "Engishiki" to prepare and explain related historical materials as reference materials. In addition to the presenter, each person should prepare for the scope of each session by writing it down
1 | ガイダンス |
2 | 史料講読の方法・『続日本紀』解説 |
3 | 史料・文献輪読(1)『続日本紀』天平元年正月~四月 |
4 | 史料・文献輪読(2)『続日本紀』天平元年五月~七月 |
5 | 史料・文献輪読(3)『続日本紀』天平元年八月~十二月 |
6 | 史料・文献輪読(4)『続日本紀』天平二年正月~四月 |
7 | 史料・文献輪読(5)『続日本紀』天平二年六月~十二月 |
8 | 史料・文献輪読(6)『続日本紀』天平三年正月~八月 |
9 | 史料・文献輪読(7)『続日本紀』天平三年八月~十二月 |
10 | 史料・文献輪読(8)『続日本紀』天平四年正月~七月 |
11 | 史料・文献輪読(9)『続日本紀』天平四年七月~十二月 |
12 | 史料・文献輪読(10)『続日本紀』天平五年正月~十二月 |
13 | 史料・文献輪読(11)『続日本紀』天平六年正月~四月 |
14 | 史料・文献輪読(12)『続日本紀』天平六年五月~十二月 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
参加者は自身の報告準備(報告は各学期少なくとも1回)に加えて,毎回予習してくることを前提とする。報告担当でなくとも質問などの授業参加姿勢は、平常点の対象とする。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告内容(50%) 参加姿勢(20%) レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
ゼミは毎回参加が原則である。単位取得には授業日数の2/3以上の出席が原則となる。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 新日本古典文学大系 | 『続日本紀二』 | 岩波書店 | 1990 | 4002400131 |