日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC133/AC133AC133 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS2510 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will deepen their historical awareness based on the historical materials, set their own issues in contemporary Japanese history, and understand fundamentals for verifying these, while learning the basics of contemporary Japanese history.
The subjects of research will involve contemporary Japanese history, especially socioeconomic and environmental history in the 1950s and 1980s. All participants will prepare the specified literature and historical materials ahead of the class. In the class, one or two participants will take the role of reporter, after which all members will take part in Q&As based on the reports. Specifically, the course will include the following:
1. Reading of fundamental literature concerning contemporary Japanese history
2. Reading of historical materials concerning socioeconomic and environment history in the 1950s and 1980s
3. Reading of related historical materials and literature, based on preceding in-class reading of historical materials
The class will judge progress with an emphasis on students' degree of understanding and interest, and will advance through repetition of the above steps 1-3.
1 | 日本現代史に関する史料・文献講読とそれに関する議論(1) |
2 | 日本現代史に関する史料・文献講読とそれに関する議論(2) |
3 | 日本現代史に関する史料・文献講読とそれに関する議論(3) |
4 | 日本現代史に関する史料・文献講読とそれに関する議論(4) |
5 | 日本現代史に関する史料・文献講読とそれに関する議論(5) |
6 | 日本現代史に関する史料・文献講読とそれに関する議論(6) |
7 | 日本現代史に関する史料・文献講読とそれに関する議論(7) |
8 | 日本現代史に関する史料・文献講読とそれに関する議論(8) |
9 | 日本現代史に関する史料・文献講読とそれに関する議論(9) |
10 | 日本現代史に関する史料・文献講読とそれに関する議論(10) |
11 | 日本現代史に関する史料・文献講読とそれに関する議論(11) |
12 | 日本現代史に関する史料・文献講読とそれに関する議論(12) |
13 | 日本現代史に関する史料・文献講読とそれに関する議論(13) |
14 | 日本現代史に関する史料・文献講読とそれに関する議論(14) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回該当箇所の史料・文献を予習し、不明な言葉などを調べておく。授業終了後には、当日の議論をまとめ、改めて史料・文献を読みなおす。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席と議論への参加度(50%) ゼミでの報告と授業内提出物(50%) |
備考 (Notes) | ||
授業回数の80%以上出席していない場合、成績評価はDとする。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 禹宗杬・沼尻晃伸 | 『〈一人前〉と戦後社会』 | 岩波書店 | 2024 | 9784004320104 |
その他 (Others) | |||||
個別のテーマに関する参考文献は、授業中に指示する。 |
日本現代史の基礎を学びつつ,史料に基づき歴史認識を深め,日本現代史の課題を自ら設定し,実証するため基礎を理解する。
Students will deepen their historical awareness based on the historical materials, set their own issues in contemporary Japanese history, and understand fundamentals for verifying these, while learning the basics of contemporary Japanese history.
日本現代史, なかでも1950~80年代にかけての社会経済史・環境史を研究対象とする。授業は,指定した文献や史料を参加者全員が授業の前に予習しておき,その中の1~2名がレポーターとして報告し,その報告に基づき全員が質疑応答する形式で行う。具体的には,以下の通りである。
1. 日本現代史に関する基礎的文献の講読
2. 1950-80年代における社会経済史・環境史に関する史料読み
3. 史料読みの授業をふまえ,関連する史料や文献の講読
学生の理解度や興味関心を重視して進度を決定し,以上の1~3を繰り返して,授業を進める。
The subjects of research will involve contemporary Japanese history, especially socioeconomic and environmental history in the 1950s and 1980s. All participants will prepare the specified literature and historical materials ahead of the class. In the class, one or two participants will take the role of reporter, after which all members will take part in Q&As based on the reports. Specifically, the course will include the following:
1. Reading of fundamental literature concerning contemporary Japanese history
2. Reading of historical materials concerning socioeconomic and environment history in the 1950s and 1980s
3. Reading of related historical materials and literature, based on preceding in-class reading of historical materials
The class will judge progress with an emphasis on students' degree of understanding and interest, and will advance through repetition of the above steps 1-3.
1 | 日本現代史に関する史料・文献講読とそれに関する議論(1) |
2 | 日本現代史に関する史料・文献講読とそれに関する議論(2) |
3 | 日本現代史に関する史料・文献講読とそれに関する議論(3) |
4 | 日本現代史に関する史料・文献講読とそれに関する議論(4) |
5 | 日本現代史に関する史料・文献講読とそれに関する議論(5) |
6 | 日本現代史に関する史料・文献講読とそれに関する議論(6) |
7 | 日本現代史に関する史料・文献講読とそれに関する議論(7) |
8 | 日本現代史に関する史料・文献講読とそれに関する議論(8) |
9 | 日本現代史に関する史料・文献講読とそれに関する議論(9) |
10 | 日本現代史に関する史料・文献講読とそれに関する議論(10) |
11 | 日本現代史に関する史料・文献講読とそれに関する議論(11) |
12 | 日本現代史に関する史料・文献講読とそれに関する議論(12) |
13 | 日本現代史に関する史料・文献講読とそれに関する議論(13) |
14 | 日本現代史に関する史料・文献講読とそれに関する議論(14) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回該当箇所の史料・文献を予習し、不明な言葉などを調べておく。授業終了後には、当日の議論をまとめ、改めて史料・文献を読みなおす。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席と議論への参加度(50%) ゼミでの報告と授業内提出物(50%) |
備考 (Notes) | ||
授業回数の80%以上出席していない場合、成績評価はDとする。 |
その他 (Others) | |||||
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授業中に指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 禹宗杬・沼尻晃伸 | 『〈一人前〉と戦後社会』 | 岩波書店 | 2024 | 9784004320104 |
その他 (Others) | |||||
個別のテーマに関する参考文献は、授業中に指示する。 |