日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC134/AC134AC134 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS2510 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
While reading important historical documents related to contemporary Japanese history, students will conduct their own research, summarize it in their resumes and slides, and report and discuss it. Through this process, students will be able to construct an image of history based on historical documents and express it in their own words.
This course deals with various issues related to contemporary Japanese history, focusing on the political history, history of social movements, and regional history of Japan in the 1960s and 1970s. The class will rotate reading of historical documents, with reports by the reporter and discussion by all students.
1 | オリエンテーション |
2 | 史料輪読と討論(1) |
3 | 史料輪読と討論(2) |
4 | 史料輪読と討論(3) |
5 | 史料輪読と討論(4) |
6 | 史料輪読と討論(5) |
7 | 史料輪読と討論(6) |
8 | 史料輪読と討論(7) |
9 | 史料輪読と討論(8) |
10 | 史料輪読と討論(9) |
11 | 史料輪読と討論(10) |
12 | 史料輪読と討論(11) |
13 | 史料輪読と討論(12) |
14 | 全体のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前に史料を読み込み、わからない言葉の意味などを調べておくこと。
日頃から新聞やニュースをチェックしておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席と討論への参加度(50%) 報告内容と提出物の出来具合(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
開講時に指示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業期間中に適宜指示する。 |
日本現代史に関する重要な史料を読みながら、自ら調べ、レジュメやスライドにまとめて報告・討論する。そのことを通して、史料に基づきながら歴史像を組み立て、自らの言葉で表現できるようになることを目指す。
While reading important historical documents related to contemporary Japanese history, students will conduct their own research, summarize it in their resumes and slides, and report and discuss it. Through this process, students will be able to construct an image of history based on historical documents and express it in their own words.
1960~70年代日本の政治史・社会運動史・地域史を中心に、日本現代史に関する諸問題を扱う。授業ではローテーションを組んで史料を輪読し、レポーターによる報告と全員による討論を行う。
This course deals with various issues related to contemporary Japanese history, focusing on the political history, history of social movements, and regional history of Japan in the 1960s and 1970s. The class will rotate reading of historical documents, with reports by the reporter and discussion by all students.
1 | オリエンテーション |
2 | 史料輪読と討論(1) |
3 | 史料輪読と討論(2) |
4 | 史料輪読と討論(3) |
5 | 史料輪読と討論(4) |
6 | 史料輪読と討論(5) |
7 | 史料輪読と討論(6) |
8 | 史料輪読と討論(7) |
9 | 史料輪読と討論(8) |
10 | 史料輪読と討論(9) |
11 | 史料輪読と討論(10) |
12 | 史料輪読と討論(11) |
13 | 史料輪読と討論(12) |
14 | 全体のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前に史料を読み込み、わからない言葉の意味などを調べておくこと。
日頃から新聞やニュースをチェックしておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席と討論への参加度(50%) 報告内容と提出物の出来具合(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
開講時に指示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業期間中に適宜指示する。 |