日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Arts
Course Code AC137
Theme・Subtitle 日本中世史演習
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.4
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Credits 2
Course Number HIS3510
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

While enhancing their ability to comprehend historical materials and academic papers on medieval Japanese history, students will explore their research themes with an emphasis on the relationship with the writing of a graduation thesis.
In the third year, students will collect and read historical materials related to their own research themes (while referring to prior research), and will aim to acquire the ability to read academic research papers (in particular, the ability to distinguish literature based on academic procedures from those not).

【Course Contents】

(1) Group reading of historical materials
(2) Group reading of academic papers
(3) Creation of reports aimed at writing a preliminary thesis and graduation thesis
(1) About 60 minutes each session The course will perform group reading of ancient and medieval documents, with Shinpan komonjogaku nyuumon by Shinichi Sato as a subtext. In each session, a reporter will be designated, and the student will read, comprehend, and create modern translations of specified ancient manuscripts (names of persons, geographical names, words and phrases, etc.) while collecting related documents using Heian Ibun, Kamakura Ibun, etc., then perform paleographical analysis of the ancient manuscripts. The course assumes that students have taken the "Ancient Manuscripts 1" class in their second year; those who have not done so should take the course during this academic year.
(2) About 30 minutes each session Each session, a designated reporter will prepare a summary of the content of the target literature, as well as an outline of the methods of the discussions, demonstrations, and interpretations of the historical materials (use of historical materials). Based on this, all participants will engage in deliberations. Academic papers will ideally be decided in consultation with reporters in accordance with their interest, but reading of several related papers under a major theme may be assigned. Counseling will take place in the first session.
Writing an academic paper requires knowledge on how to make it better. Reporters are encouraged to learn how to write academic papers by summarizing outstanding academic papers in an outline paper.
(3) Students will confirm their research themes, collect and organize related literature and historical materials in line with the themes (including creation of a bibliography as opportunity permits), and will deepen their research themes. Students will create reports during the long break. A specific report plan will be decided in the first class.

The course will help students deepen understanding of the seminars by visiting historical sites and museums and by holding seminar camps (scheduled twice a year or so) as mandatory participation by the students.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 史料・文献輪読(1)
3 史料・文献輪読(2)
4 史料・文献輪読(3)
5 史料・文献輪読(4)
6 史料・文献輪読(5)
7 史料・文献輪読(6)
8 史料・文献輪読(7)
9 史料・文献輪読(8)
10 史料・文献輪読(9)
11 史料・文献輪読(10)
12 史料・文献輪読(11)
13 史料・文献輪読(12)
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業の初回に指示する。参加者は自身の報告準備(報告は各学期少なくとも1回)に加えて,毎回予習してくることを前提とする。事前に,いわゆる「通史」ものを読んで,中世,特に鎌倉時代に関する基礎知識を確認しておくとよい(「名著」は多数あるが,比較的入手しやすいものとして,石井進『鎌倉幕府』中公文庫,五味文彦『鎌倉と京』講談社学術文庫)、近藤成一『鎌倉幕府と朝廷』(岩波新書)。

史料読解の訓練のために「古文書」の講義を履修することが望ましい。日本中世史関係の「史学講義」も可能な限り履修してほしい。日本中世史を専攻するという自分の専門性への自覚をもってほしい。教養のありがたさというのは,ある程度専門性を深めた後になってようやく理解されるものだと思う。私自身は皆さんに教養をもってほしいと思うし,そのためにもいろいろな授業を積極的にとってほしいが,それが上っ面の「お勉強」にならないためにも,自分の思考の基礎となる専門性というものを持ってほしいと願っている。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 報告内容(40%)
参加姿勢(40%)
レポート(20%)
備考 (Notes)
ゼミは毎回参加が原則である。無断欠席は原則認めない。正当な理由のある場合は必ず事前に連絡すること。なお,単位修得のためには,80%以上の出席を必要とする。

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 佐藤進一 『新訂 古文書学入門』 法政大学出版局 2003 9784588320118
2 秋山哲雄・田中大喜・野口華世編 『日本中世史入門―論文を書こう』 勉誠出版 2014 9784585220794
その他 (Others)
必要な史資料はコピーないしPDFを配布する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 苅米一志 『日本史を学ぶための古文書・古記録訓読法』 吉川弘文館 2015 9784642082730
2 高橋秀樹 『古記録入門(増補改訂版)』 吉川弘文館 2023 9784642084352
その他 (Others)
これ以外には『新体系 日本史』(山川出版社)シリーズを調べたい章節を事典的に利用するとよい。
『史学雑誌』毎年6月の「○○年の歴史学界――回顧と展望」 は前年発表の各分野の論文・著書の紹介で、関心あるテーマの項目を10年分(以上)拾い読みするとよい。
【研究史上重要な論文と研究史ガイド】としては以下のシリーズもお薦め。
大石直正・柳原敏昭編『展望日本歴史9 中世社会の成立』(東京堂出版、2001年)
佐藤和彦・小林一岳編『展望日本歴史10 南北朝内乱』(東京堂出版、2000年)
久留島典子・榎原雅治編『展望日本歴史11 室町の社会』(東京堂出版、 2002年)
池上裕子・稲葉継陽編『展望日本歴史12 戦国社会』(東京堂出版、2001年)

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

東京大学史料編纂所データベース http://wwwap.hi.u-tokyo.ac.jp/ships/db.html
そのほかは授業中に指示する。
本演習では中世前期の史料を素材にして歴史の学び方を修得する。

【注意事項 / Notice】