日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC137/AC137AC137 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
日本中世史演習 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS3510 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The goal of this course is to acquire knowledge, skills, and methods for deciphering historical documents of medieval Japan, and through this, to develop historical thinking skills in preparation for writing the graduation thesis.
The course will be conducted in a group reading format using ancient documents from medieval Japan (mainly from the 13th to 14th centuries) as texts. The text will be a collection of typified documents from the “Zenshoji Documents” deposited in the Kyoto Gaku-Rekisaikan, which provide an overview of the local people's activities in the manor houses of the Kamakura period.
Reports will be given in rotation by groups of several members assigned in advance. The assigned historical materials will be read and translated into contemporary language.
Each time, the group in charge will report to the class with a resume prepared by referring to dictionaries, references, and related historical documents for several historical materials assigned to them.
1 | イントロダクション・グループ分け・進め方など |
2 | 禅定寺文書についての解説 |
3 | 史料輪読(1) |
4 | 史料輪読(2) |
5 | 史料輪読(3) |
6 | 史料輪読(4) |
7 | 史料輪読(5) |
8 | 史料輪読(6) |
9 | 史料輪読(7) |
10 | 史料輪読(8) |
11 | 史料輪読(9) |
12 | 史料輪読(10) |
13 | 史料輪読(11) |
14 | 史料輪読(12) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
割り当てられた史料の読解には多くの時間を費やします。自宅での予習復習のほか、グループ内で予習復習をしなければ、レジュメの作成は間に合いません。グループ内で事前に予定を調整し、最低週1~2回は授業時間外に集まり、報告に向けた準備をする必要があります。図書館のグループ学習室などを活用してください。また、本演習を履修するにあたって中世史料読解のために「古文書」の講義を履修することが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告(50%) ディスカッションへの参加態度(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 古代学協会編 | 『禅定寺文書』 | 吉川弘文館 | 1979 | 9784642010504 |
その他 (Others) | |||||
必要な史資料はコピーないしPDFを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 朝比奈新 | 『荘園制的領域支配と中世村落』 | 吉川弘文館 | 2024 | 9784642029865 |
2 | 佐藤進一 | 『新訂 古文書学入門』 | 法政大学出版局 | 2003 | 9784588320118 |
3 | 苅米一志 | 『日本史を学ぶための古文書・古記録訓読法』 | 吉川弘文館 | 2015 | 9784642082730 |
東京大学史料編纂所データベース http://wwwap.hi.u-tokyo.ac.jp/ships/db.html
そのほかは授業中に指示する。
本演習では中世前期の史料を素材にして歴史の学び方を修得する。
日本中世の史料を解読するための知識・技術・方法を習得することを目標とし、それを通じて卒業論文の執筆に向けて歴史的な思考能力を養うことを目指します。
The goal of this course is to acquire knowledge, skills, and methods for deciphering historical documents of medieval Japan, and through this, to develop historical thinking skills in preparation for writing the graduation thesis.
日本中世(主に13~14世紀)の古文書をテキストにして輪読形式ですすめます。テキストは、鎌倉時代の荘園現地における民衆の動向がわかる京都府立京都学・歴彩館寄託の「禅定寺文書」を活字化した史料集を使用します。
報告は、あらかじめ振り分けた数名のグループが輪番で担当していきます。割り当てた史料の読みくだし・現代語訳などをおこないます。
毎回、担当グループが、割り当てた史料数点を辞書や参考文献・関連史料を参照しつつ作成したレジュメを授業で報告してもらいます。
The course will be conducted in a group reading format using ancient documents from medieval Japan (mainly from the 13th to 14th centuries) as texts. The text will be a collection of typified documents from the “Zenshoji Documents” deposited in the Kyoto Gaku-Rekisaikan, which provide an overview of the local people's activities in the manor houses of the Kamakura period.
Reports will be given in rotation by groups of several members assigned in advance. The assigned historical materials will be read and translated into contemporary language.
Each time, the group in charge will report to the class with a resume prepared by referring to dictionaries, references, and related historical documents for several historical materials assigned to them.
1 | イントロダクション・グループ分け・進め方など |
2 | 禅定寺文書についての解説 |
3 | 史料輪読(1) |
4 | 史料輪読(2) |
5 | 史料輪読(3) |
6 | 史料輪読(4) |
7 | 史料輪読(5) |
8 | 史料輪読(6) |
9 | 史料輪読(7) |
10 | 史料輪読(8) |
11 | 史料輪読(9) |
12 | 史料輪読(10) |
13 | 史料輪読(11) |
14 | 史料輪読(12) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
割り当てられた史料の読解には多くの時間を費やします。自宅での予習復習のほか、グループ内で予習復習をしなければ、レジュメの作成は間に合いません。グループ内で事前に予定を調整し、最低週1~2回は授業時間外に集まり、報告に向けた準備をする必要があります。図書館のグループ学習室などを活用してください。また、本演習を履修するにあたって中世史料読解のために「古文書」の講義を履修することが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告(50%) ディスカッションへの参加態度(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 古代学協会編 | 『禅定寺文書』 | 吉川弘文館 | 1979 | 9784642010504 |
その他 (Others) | |||||
必要な史資料はコピーないしPDFを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 朝比奈新 | 『荘園制的領域支配と中世村落』 | 吉川弘文館 | 2024 | 9784642029865 |
2 | 佐藤進一 | 『新訂 古文書学入門』 | 法政大学出版局 | 2003 | 9784588320118 |
3 | 苅米一志 | 『日本史を学ぶための古文書・古記録訓読法』 | 吉川弘文館 | 2015 | 9784642082730 |
東京大学史料編纂所データベース http://wwwap.hi.u-tokyo.ac.jp/ships/db.html
そのほかは授業中に指示する。
本演習では中世前期の史料を素材にして歴史の学び方を修得する。