日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC146/AC146AC146 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
日本近世近代移行期ゼミ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(一部対面)/Online (partially face-to-face)Online (partially face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS2510 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
To gain fundamental knowledge of Japan's early modern transition period (focusing on the 19th century) and understand the basics to conduct empirical research. To find one's own research theme through interacting with a variety of issues.
All participants are required to prepare for the seminar by reading the assigned literature, and one or two students will be assigned as a presenter for each seminar, with everyone participating in discussions. Presentation may be made in individual groups. Also, the students will learn the basics of conducting historical research and train in reading historical materials. Finally, each individual will make a presentation on a theme of interest to him or her.
1 | ガイダンス |
2 | 史料の探し方、史料読解について |
3 | 受講生による報告と議論(1) |
4 | 受講生による報告と議論(2) |
5 | 受講生による報告と議論(3) |
6 | 受講生による報告と議論(4) |
7 | 受講生による報告と議論(5) |
8 | 受講生による報告と議論(6) |
9 | 受講生による報告と議論(7) |
10 | 受講生による報告と議論(8) |
11 | 受講生による報告と議論(9) |
12 | 受講生による報告と議論(10) |
13 | 受講生による報告と議論(11) |
14 | 受講生による報告と議論(12) まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
対象となる文献と史料を事前に熟読し、自分の意見を整理してゼミに臨む。
ゼミでは議論に参加し、建設的な意見交換を行うこと。
個人のテーマを探り、関係する文献を探し、読み進めて欲しい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(20%) 報告内容(40%) ゼミへの参加姿勢(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 芳即正 | 『島津久光と明治維新』 | 新人物往来社 | 2002 | 4404029950 |
2 | 町田明広 | 『島津久光と幕末政治の焦点』 | 講談社 | 2009 | 9784062584319 |
その他 (Others) | |||||
その他、授業中に指示する。 |
状況に応じて、史蹟や博物館などの見学を行うことがある。
史料読解やくずし字にふれるサブゼミの実施も検討する。
日本近世近代移行期(19世紀を中心とする)の基礎的知識を身につけ、実証研究を行うための基本を理解する。多様な論点に触れながら、自分自身の研究テーマを見つける。
To gain fundamental knowledge of Japan's early modern transition period (focusing on the 19th century) and understand the basics to conduct empirical research. To find one's own research theme through interacting with a variety of issues.
指定した文献を参加者全員が予習し、毎回1~2名が報告者となり、全員参加で議論を行う。報告はグループ毎に行うこともある。また、歴史研究を行う上での基本的な事項の確認、史料読解の訓練を行う。最後に個人で関心を持ったテーマに関する報告を行う。
All participants are required to prepare for the seminar by reading the assigned literature, and one or two students will be assigned as a presenter for each seminar, with everyone participating in discussions. Presentation may be made in individual groups. Also, the students will learn the basics of conducting historical research and train in reading historical materials. Finally, each individual will make a presentation on a theme of interest to him or her.
1 | ガイダンス |
2 | 史料の探し方、史料読解について |
3 | 受講生による報告と議論(1) |
4 | 受講生による報告と議論(2) |
5 | 受講生による報告と議論(3) |
6 | 受講生による報告と議論(4) |
7 | 受講生による報告と議論(5) |
8 | 受講生による報告と議論(6) |
9 | 受講生による報告と議論(7) |
10 | 受講生による報告と議論(8) |
11 | 受講生による報告と議論(9) |
12 | 受講生による報告と議論(10) |
13 | 受講生による報告と議論(11) |
14 | 受講生による報告と議論(12) まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
対象となる文献と史料を事前に熟読し、自分の意見を整理してゼミに臨む。
ゼミでは議論に参加し、建設的な意見交換を行うこと。
個人のテーマを探り、関係する文献を探し、読み進めて欲しい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(20%) 報告内容(40%) ゼミへの参加姿勢(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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授業中に指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 芳即正 | 『島津久光と明治維新』 | 新人物往来社 | 2002 | 4404029950 |
2 | 町田明広 | 『島津久光と幕末政治の焦点』 | 講談社 | 2009 | 9784062584319 |
その他 (Others) | |||||
その他、授業中に指示する。 |
状況に応じて、史蹟や博物館などの見学を行うことがある。
史料読解やくずし字にふれるサブゼミの実施も検討する。