日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Arts
Course Code AC147
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.2
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Credits 2
Course Number HIS2610
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This class will observe the relationship between human beings and the environment from a viewpoint of culture, ecology, and environment with humans as the main actors. Students will learn methods of understanding based on mutual relevance.

【Course Contents】

Drawing on texts and fieldwork, students will understand cultural/environmental studies research on the world's diverse relationships between nature and humans, in areas including geography and ecological anthropology.
Students will learn concepts and methodologies concerning "environment," "ecological" and "culture" from readings and from case studies of reference literature and materials. Students will engage in field investigations of their subjects.
In each class, leaders will give presentations and students will engage in discussion. The class will introduce content, pose related questions, and engage in debate to deepen interest and understanding. Participants will divide the tasks of presentation leader, discussion facilitator, and seminar manager.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 文化環境学の分野と課題
2 研究事例の紹介
3 研究テーマ設定1/各自の発表および議論
4 研究テーマ設定2/同上
5 研究テーマ設定3/同上
6 フィールドでの発見1/同上
7 フィールドでの発見2/同上
8 発見から研究へ/研究方法の紹介
9 発表1・研究レビュー/各自の発表および議論
10 発表2・研究レビュー/同上
11 発表3・研究レビュー/同上
12 発表4.フィールド調査結果/同上
13 発表5.フィールド調査結果/同上
14 まとめと今後の課題設定

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

日常の生活や事象・文化に関心をもち、問題発見に努める。
関連する書籍や論文等に積極的に目を通し、テーマ設定や研究史の理解に努めるとともに読書力をつける。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(30%)
発表内容(30%)
授業参加態度(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
なし

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業中に適宜提示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】