日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC147/AC147AC147 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS2610 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This class will observe the relationship between human beings and the environment from a viewpoint of culture, ecology, and environment with humans as the main actors. Students will learn methods of understanding based on mutual relevance.
Drawing on texts and fieldwork, students will understand cultural/environmental studies research on the world's diverse relationships between nature and humans, in areas including geography and ecological anthropology.
Students will learn concepts and methodologies concerning "environment," "ecological" and "culture" from readings and from case studies of reference literature and materials. Students will engage in field investigations of their subjects.
In each class, leaders will give presentations and students will engage in discussion. The class will introduce content, pose related questions, and engage in debate to deepen interest and understanding. Participants will divide the tasks of presentation leader, discussion facilitator, and seminar manager.
1 | 文化環境学の分野と課題 |
2 | 研究事例の紹介 |
3 | 研究テーマ設定1/各自の発表および議論 |
4 | 研究テーマ設定2/同上 |
5 | 研究テーマ設定3/同上 |
6 | フィールドでの発見1/同上 |
7 | フィールドでの発見2/同上 |
8 | 発見から研究へ/研究方法の紹介 |
9 | 発表1・研究レビュー/各自の発表および議論 |
10 | 発表2・研究レビュー/同上 |
11 | 発表3・研究レビュー/同上 |
12 | 発表4.フィールド調査結果/同上 |
13 | 発表5.フィールド調査結果/同上 |
14 | まとめと今後の課題設定 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
日常の生活や事象・文化に関心をもち、問題発見に努める。
関連する書籍や論文等に積極的に目を通し、テーマ設定や研究史の理解に努めるとともに読書力をつける。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 発表内容(30%) 授業参加態度(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜提示する。 |
人間と環境との関わり合いを,人間を主体とした文化・生態・環境を軸としてとらえ,相互の関係性にたった理解・解明の方法を学ぶ。
This class will observe the relationship between human beings and the environment from a viewpoint of culture, ecology, and environment with humans as the main actors. Students will learn methods of understanding based on mutual relevance.
世界のさまざまな自然と人間との関わり合いの文化環境学的研究を地理学,生態人類学などのテキストとフィールドワークから理解する。
「環境」「生態」「文化」に関して,その概念と方法論を参考文献および資料の講読と事例研究より学ぶ。課題に関して実地調査も行う。
毎回の授業では,担当者の発表と参加者による議論を行う。内容の紹介,それに基づく問題提起,討論を行い,関心と理解を深める。参加者による発表担当および議論進行分担およびゼミ運営の役割分担を行う。
Drawing on texts and fieldwork, students will understand cultural/environmental studies research on the world's diverse relationships between nature and humans, in areas including geography and ecological anthropology.
Students will learn concepts and methodologies concerning "environment," "ecological" and "culture" from readings and from case studies of reference literature and materials. Students will engage in field investigations of their subjects.
In each class, leaders will give presentations and students will engage in discussion. The class will introduce content, pose related questions, and engage in debate to deepen interest and understanding. Participants will divide the tasks of presentation leader, discussion facilitator, and seminar manager.
1 | 文化環境学の分野と課題 |
2 | 研究事例の紹介 |
3 | 研究テーマ設定1/各自の発表および議論 |
4 | 研究テーマ設定2/同上 |
5 | 研究テーマ設定3/同上 |
6 | フィールドでの発見1/同上 |
7 | フィールドでの発見2/同上 |
8 | 発見から研究へ/研究方法の紹介 |
9 | 発表1・研究レビュー/各自の発表および議論 |
10 | 発表2・研究レビュー/同上 |
11 | 発表3・研究レビュー/同上 |
12 | 発表4.フィールド調査結果/同上 |
13 | 発表5.フィールド調査結果/同上 |
14 | まとめと今後の課題設定 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
日常の生活や事象・文化に関心をもち、問題発見に努める。
関連する書籍や論文等に積極的に目を通し、テーマ設定や研究史の理解に努めるとともに読書力をつける。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 発表内容(30%) 授業参加態度(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜提示する。 |