日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC148/AC148AC148 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS2610 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The class will enhance students' interest in "the relationship between nature and humanity" and "cultural/environment studies." From outline documents, academic papers, and practical experience involving geography, ecological anthropology, and other fields, students will learn about frameworks and methods for researching these.
Based on the results of the Spring Semester Seminars I1, students will read academic papers on geography, ecological anthropology, etc. related to the study of the relationship between nature and human beings, and will summarize and give presentations on research subjects, methods, and means of demonstration. Students will perform analysis using data from their own surveys, and will also report on their studies. Students will also summarize their findings.
In each class, leaders will give presentations and students will engage in discussion. The class will introduce content, pose related questions, and engage in debate to deepen understanding. Participants will share the roles of presentation leader and discussion facilitator.
1 | 文化環境学の研究レビュー |
2 | 課題発表1/各自の発表と議論 |
3 | 課題発表2/同上 |
4 | 課題発表3/同上 |
5 | 研究論文の読み方/学術雑誌と課題論文紹介 |
6 | 論文講読発表1/課題論文の発表と議論 |
7 | 論文講読発表2/同上 |
8 | 論文講読発表3/同上 |
9 | 論文講読発表4/選択論文の発表と議論 |
10 | 論文講読発表5/同上 |
11 | 論文講読発表6/同上 |
12 | フィールドワークテーマ発表1/各自の発表と議論同上 |
13 | フィールドワークテーマ発表2/同上 |
14 | まとめと今後の課題 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
関係する研究論文と学術雑誌に目を通し、専門書を積極的に読み、専門研究分野の理解力と応用力を蓄積する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 発表内容(30%) 授業参加態度(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜提示する。 |
「人間と環境の関係」、「文化環境学」への関心を高め,その研究の枠組みと方法を,地理学,生態人類学など危難となる学問分野の概説書や論文の講読と実地の体験から学ぶ。
The class will enhance students' interest in "the relationship between nature and humanity" and "cultural/environment studies." From outline documents, academic papers, and practical experience involving geography, ecological anthropology, and other fields, students will learn about frameworks and methods for researching these.
春学期演習I1の成果をふまえて,自然と人間との関わり合いの研究に関連する地理学,生態人類学等の論文を講読し,研究対象,方法,実証の仕方をまとめ,発表する。自らの調査によるデータを用いて分析を行い,考察に関して報告も行う。また,それらの成果のまとめも行う。
毎回の授業では,担当者の発表と参加者による議論を行う。内容の紹介,それに基づく問題提起,討論を行い,研究方法の理解を深める。参加者による発表担当および議論進行の分担を行う。
Based on the results of the Spring Semester Seminars I1, students will read academic papers on geography, ecological anthropology, etc. related to the study of the relationship between nature and human beings, and will summarize and give presentations on research subjects, methods, and means of demonstration. Students will perform analysis using data from their own surveys, and will also report on their studies. Students will also summarize their findings.
In each class, leaders will give presentations and students will engage in discussion. The class will introduce content, pose related questions, and engage in debate to deepen understanding. Participants will share the roles of presentation leader and discussion facilitator.
1 | 文化環境学の研究レビュー |
2 | 課題発表1/各自の発表と議論 |
3 | 課題発表2/同上 |
4 | 課題発表3/同上 |
5 | 研究論文の読み方/学術雑誌と課題論文紹介 |
6 | 論文講読発表1/課題論文の発表と議論 |
7 | 論文講読発表2/同上 |
8 | 論文講読発表3/同上 |
9 | 論文講読発表4/選択論文の発表と議論 |
10 | 論文講読発表5/同上 |
11 | 論文講読発表6/同上 |
12 | フィールドワークテーマ発表1/各自の発表と議論同上 |
13 | フィールドワークテーマ発表2/同上 |
14 | まとめと今後の課題 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
関係する研究論文と学術雑誌に目を通し、専門書を積極的に読み、専門研究分野の理解力と応用力を蓄積する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 発表内容(30%) 授業参加態度(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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なし |
その他 (Others) | |||||
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授業中に適宜提示する。 |