日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC153/AC153AC153 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
比較文化論(1) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS2610 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The ultimate goal of cultural anthropology is to answer the question, "what is human beings?" through a comparative study of modes of thoughts and practices in various regions. In this class, we will learn the basic ideas and methods of cultural anthropology through case studies on practices around the world. At the same time, we will cultivate our ability to analyze the value norms that they have taken for granted objectively and critically. Depending on the situation, we are going to conduct group fieldwork.
This class focuses on reading the literature on cultural and social anthropology. Also, student make research presentations based on their interests.
1 | オリエンテーション |
2 | 演習(1) |
3 | 演習(2) |
4 | 演習(3) |
5 | 演習(4) |
6 | 演習(5) |
7 | 演習(6) |
8 | 演習(7) |
9 | 演習(8) |
10 | 演習(9) |
11 | 演習(10) |
12 | 演習(11) |
13 | 演習(12) |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定のテキストを事前に精読しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業中の発表・発表準備(50%) 議論への貢献度やコメント(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
文化人類学は、さまざまな地域に暮らす人間の思考様式や実践の比較検討を通して、「人類とは何か」という問いに答えることを目指す学問である。この演習では、文化人類学の基礎的な考え方と方法を、世界各地のさまざまな事例を通して学ぶ。同時に、これまで自明視してきた価値規範について客観的・批判的に分析する力を養う。さらに、受講生の興味関心とこれらのトピックを関連付けて思考する力を育成する。場合によっては、小規模のグループ・フィールドワークを行うこともある。
The ultimate goal of cultural anthropology is to answer the question, "what is human beings?" through a comparative study of modes of thoughts and practices in various regions. In this class, we will learn the basic ideas and methods of cultural anthropology through case studies on practices around the world. At the same time, we will cultivate our ability to analyze the value norms that they have taken for granted objectively and critically. Depending on the situation, we are going to conduct group fieldwork.
文化・社会人類学に関する文献の輪読および学生の研究発表を中心とする。輪読では、発表者とコメンテータを毎回決め、受講生全員で議論を行う。学生の発表は、学生の関心に基づいてテーマを決め、グループ発表や個人発表を行う。
This class focuses on reading the literature on cultural and social anthropology. Also, student make research presentations based on their interests.
1 | オリエンテーション |
2 | 演習(1) |
3 | 演習(2) |
4 | 演習(3) |
5 | 演習(4) |
6 | 演習(5) |
7 | 演習(6) |
8 | 演習(7) |
9 | 演習(8) |
10 | 演習(9) |
11 | 演習(10) |
12 | 演習(11) |
13 | 演習(12) |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定のテキストを事前に精読しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業中の発表・発表準備(50%) 議論への貢献度やコメント(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None