日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
自動登録/automatic registrationautomatic registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
地域研究の方法 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS2610 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
Students will examine the climate and history of typical cities and rural areas in various regions of Japan using both new and old topographic maps, statistics, and other resources, to heighten interest toward those regions.
From the Chizu de yomu hyaku-nen series of books that cover all of Japan, students will select cities and rural areas of interest, introduce the content in class using PowerPoint, OHC (teaching material presentation equipment), etc., and will engage in general debate. Beginning with the first class, the course will repeat presentations and general debate by participants to deepen their understanding of the regional characteristics of cities and rural areas in Japan.
1 | 参加者による報告(1) |
2 | 参加者による報告(2) |
3 | 参加者による報告(3) |
4 | 参加者による報告(4) |
5 | 参加者による報告(5) |
6 | 参加者による報告(6) |
7 | 参加者による報告(7) |
8 | 参加者による報告(8) |
9 | 参加者による報告(9) |
10 | 参加者による報告(10) |
11 | 参加者による報告(11) |
12 | 参加者による報告(12) |
13 | 参加者による報告(13) |
14 | 参加者による報告(14) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
『地図で読む百年』シリースは,全冊が立教大学の図書館に配架されているので,事前にその内容を確認して準備しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表の準備と内容(40%) 全体討論での発言(30%) 出席および受講態度(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは使用しない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
寺阪・平岡・元木編『関東1地図で読む百年』(古今書院 2003年 2,800円)他(全10冊シリーズ) |
日本各地の代表的な都市や農村の風土や歴史を,新旧地形図や統計などを利用して考察し,地域に対する興味や関心を高める。
Students will examine the climate and history of typical cities and rural areas in various regions of Japan using both new and old topographic maps, statistics, and other resources, to heighten interest toward those regions.
全国を網羅する『地図で読む百年』シリーズの著書の中から,各自興味・関心のある都市や農村を選択して,その内容をパワーポイントやOHC(教材提示装置)などを使って授業で紹介し,全体討論を行う。第1回目の授業以降,参加者による発表と全体討論を繰り返し,日本における都市や農村の地域的特性への理解を深める。
From the Chizu de yomu hyaku-nen series of books that cover all of Japan, students will select cities and rural areas of interest, introduce the content in class using PowerPoint, OHC (teaching material presentation equipment), etc., and will engage in general debate. Beginning with the first class, the course will repeat presentations and general debate by participants to deepen their understanding of the regional characteristics of cities and rural areas in Japan.
1 | 参加者による報告(1) |
2 | 参加者による報告(2) |
3 | 参加者による報告(3) |
4 | 参加者による報告(4) |
5 | 参加者による報告(5) |
6 | 参加者による報告(6) |
7 | 参加者による報告(7) |
8 | 参加者による報告(8) |
9 | 参加者による報告(9) |
10 | 参加者による報告(10) |
11 | 参加者による報告(11) |
12 | 参加者による報告(12) |
13 | 参加者による報告(13) |
14 | 参加者による報告(14) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
『地図で読む百年』シリースは,全冊が立教大学の図書館に配架されているので,事前にその内容を確認して準備しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表の準備と内容(40%) 全体討論での発言(30%) 出席および受講態度(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは使用しない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
寺阪・平岡・元木編『関東1地図で読む百年』(古今書院 2003年 2,800円)他(全10冊シリーズ) |