日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC156/AC156AC156 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
地域研究の方法 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS2610 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will take up a specific region, set research themes, engage in prior learning as a group, and cultivate the ability to connect this to actual fieldwork.
Based on methods for surveying regions learned in Seminars I9 in the spring semester, the course will conduct classes aimed at having students acquire survey and research abilities on the assumption of actual fieldwork. Specifically, students will select regions in Tokyo and its suburbs, and will survey new and old topographical maps, statistics, literature, etc. on themes such as changes in the natural environment and land use, the history of regional development, and changes in population composition. Students will further present their findings in class to deepen discussion, and will finally summarize the findings in reports. Students are expected to attend the first class, as themes and regions to survey, leaders, etc. will be determined through consultation in class.
1 | イントロダクション:具体的な調査地域の検討とグルーピング |
2 | 各グループによる報告(1) |
3 | 各グループによる報告(2) |
4 | 各グループによる報告(3) |
5 | 各グループによる報告(4) |
6 | 各グループによる報告(5) |
7 | 各グループによる報告(6) |
8 | 各グループによる報告(7) |
9 | 各グループによる報告(8) |
10 | 各グループによる報告(9) |
11 | 各グループによる報告(10) |
12 | 各グループによる報告(11) |
13 | 各グループによる報告(12) |
14 | 各グループによる報告(13) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
東京とその近郊を中心に,興味・関心のある地域の歴史や風土,文化などに関する文献研究を進める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表および議論の内容(40%) 報告書の内容(30%) 出席および授業態度(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは使用しない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
寺阪・平岡・元木編『関東1地図で読む百年』(古今書院 2003年 2,800円)他(全10冊シリーズ) |
具体的な地域を取り上げて研究テーマを設定し,グループでの事前学習を行い,実際のフィールドワークへと結びつける能力を養う.
Students will take up a specific region, set research themes, engage in prior learning as a group, and cultivate the ability to connect this to actual fieldwork.
春学期の演習I9で学んだ地域の調べ方をもとに,実際にフィールドワークを想定した調査・研究能力の習得を目指した授業を展開する.具体的には,東京とその近郊のある地域を選定し,その自然環境や土地利用の変遷,地域開発の歴史,人口構成の変化などをテーマに,新旧の地形図,統計,文献資料などをもとに調べる.さらにその成果を授業内で発表して議論を深め,最終的に報告書としてまとめる.なお, 調査する地域やテーマ,担当などについては,第1回目の授業時に相談の上決定するので.必ず出席すること。
Based on methods for surveying regions learned in Seminars I9 in the spring semester, the course will conduct classes aimed at having students acquire survey and research abilities on the assumption of actual fieldwork. Specifically, students will select regions in Tokyo and its suburbs, and will survey new and old topographical maps, statistics, literature, etc. on themes such as changes in the natural environment and land use, the history of regional development, and changes in population composition. Students will further present their findings in class to deepen discussion, and will finally summarize the findings in reports. Students are expected to attend the first class, as themes and regions to survey, leaders, etc. will be determined through consultation in class.
1 | イントロダクション:具体的な調査地域の検討とグルーピング |
2 | 各グループによる報告(1) |
3 | 各グループによる報告(2) |
4 | 各グループによる報告(3) |
5 | 各グループによる報告(4) |
6 | 各グループによる報告(5) |
7 | 各グループによる報告(6) |
8 | 各グループによる報告(7) |
9 | 各グループによる報告(8) |
10 | 各グループによる報告(9) |
11 | 各グループによる報告(10) |
12 | 各グループによる報告(11) |
13 | 各グループによる報告(12) |
14 | 各グループによる報告(13) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
東京とその近郊を中心に,興味・関心のある地域の歴史や風土,文化などに関する文献研究を進める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表および議論の内容(40%) 報告書の内容(30%) 出席および授業態度(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは使用しない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
寺阪・平岡・元木編『関東1地図で読む百年』(古今書院 2003年 2,800円)他(全10冊シリーズ) |