日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC157/AC157AC157 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS3610 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Regarding elucidation of the mutual relationships among "environment," "ecology," and "culture," students will learn about research subjects, methods, and means of demonstration through specialized documents, academic papers, and practical experience involving geography, ecological anthropology, and other fields.
Course takers will find their own research themes and advance their research. Students will determine themes combining past research with their own awareness of issues, formulate survey plans, and carry out fieldwork. Based on this, students will analyze and consider data. Students will actively read academic papers in related fields and perform research reviews related to their research themes. The course will deepen debate with participants concerning the setting of research themes, reviews of related research, and construction, analysis, and consideration of research methods, and will enable participants to put these into practice on their own.
1 | 文化環境学のテーマ/これまでの研究例の紹介 |
2 | テーマ発表1/各自の発表と議論 |
3 | テーマ発表2/同上 |
4 | テーマ発表3/同上 |
5 | データの分析方法/方法の紹介 |
6 | 分析発表1/各自の発表と議論 |
7 | 分析発表2/同上 |
8 | 分析発表3/同上 |
9 | データの考察から展望へ/方法の紹介 |
10 | 考察発表1/各自の発表と議論 |
11 | 考察発表2/同上 |
12 | 考察発表3/同上 |
13 | 論文のまとめ方 |
14 | 課題の提示 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
関連専門書や論文を積極的に探して読み、文章力を高め、分析・考察をより深められるように努める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表内容(30%) 授業参加態度(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜提示する。 |
「環境」「生態」「文化」の相互関係の解明について,研究対象,方法,実証の仕方を地理学,生態人類学などの専門書,論文,実地の体験から学ぶ。
Regarding elucidation of the mutual relationships among "environment," "ecology," and "culture," students will learn about research subjects, methods, and means of demonstration through specialized documents, academic papers, and practical experience involving geography, ecological anthropology, and other fields.
受講者自らが研究テーマを見つけて,研究を進める。従来の研究と自らの問題意識とをあわせてテーマを決め,調査計画をたてて,フィールドワークを実施する。それをもとにデータを分析・考察を行う。関連分野の論文の講読と自らの研究テーマに関する研究レビューを積極的に行う。研究テーマの設定,関連する研究のレビュー,研究方法の構築,分析,考察について参加者と討論を深め,自ら実践できるようにする。
Course takers will find their own research themes and advance their research. Students will determine themes combining past research with their own awareness of issues, formulate survey plans, and carry out fieldwork. Based on this, students will analyze and consider data. Students will actively read academic papers in related fields and perform research reviews related to their research themes. The course will deepen debate with participants concerning the setting of research themes, reviews of related research, and construction, analysis, and consideration of research methods, and will enable participants to put these into practice on their own.
1 | 文化環境学のテーマ/これまでの研究例の紹介 |
2 | テーマ発表1/各自の発表と議論 |
3 | テーマ発表2/同上 |
4 | テーマ発表3/同上 |
5 | データの分析方法/方法の紹介 |
6 | 分析発表1/各自の発表と議論 |
7 | 分析発表2/同上 |
8 | 分析発表3/同上 |
9 | データの考察から展望へ/方法の紹介 |
10 | 考察発表1/各自の発表と議論 |
11 | 考察発表2/同上 |
12 | 考察発表3/同上 |
13 | 論文のまとめ方 |
14 | 課題の提示 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
関連専門書や論文を積極的に探して読み、文章力を高め、分析・考察をより深められるように努める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表内容(30%) 授業参加態度(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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なし |
その他 (Others) | |||||
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授業中に適宜提示する。 |