日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC158/AC158AC158 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS3610 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Regarding elucidation of the mutual relationships among "environment," "ecology," and "culture," students will learn about research subjects, methods, and means of demonstration through summary documents, academic papers, and practical experience involving geography, ecological anthropology, and other fields.
Continuing from spring semester I13, the course will deepen discussions of research themes. Using the findings of their fieldwork, students will deepen their understanding of their interests and methods for their analysis. Students will learn with a focus on analysis, consideration, and academic paper writing through presentations by leaders and discussions by participants in each session concerning the following items.
1. Construction of discussions matched to research themes
2. Close examination of research frameworks and methodologies
3. Review of prior research
4. Setting and limiting of issues
5. Preliminary survey, and analyses and topics based on this
1 | 研究課題の確認 |
2 | 研究課題の構築と研究レビュー1/各自の発表と議論 |
3 | 研究課題の構築と研究レビュー2/同上 |
4 | 研究課題の構築と研究レビュー3/同上 |
5 | 研究課題の構築と研究レビュー4/同上 |
6 | 予備調査データの収集と分析1/同上 |
7 | 予備調査データの収集と分析2/同上 |
8 | 予備調査データの収集と分析3/同上 |
9 | 予備調査データの収集と分析4/同上 |
10 | 分析結果の考察と課題提示1/同上 |
11 | 分析結果の考察と課題提示2/同上 |
12 | 分析結果の考察と課題提示3/同上 |
13 | 分析結果の考察と課題提示4/同上 |
14 | 今後の課題と論文のまとめ方 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
自らのテーマに従い調査を行いデータを収集する。
できるだけ多くの専門論文に目を通し、分析方法や論文記述の方法を理解した上で、自分の研究に反映させる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表内容(30%) 授業参加態度(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜提示する。 |
「環境」「生態」「文化」の相互関係の解明について,研究対象,方法,実証の仕方を地理学,生態人類学などの基盤となる学問分野の概説書,論文,実地の体験から学ぶ。
Regarding elucidation of the mutual relationships among "environment," "ecology," and "culture," students will learn about research subjects, methods, and means of demonstration through summary documents, academic papers, and practical experience involving geography, ecological anthropology, and other fields.
春学期I13に引き続き,各自の研究テーマについて議論を深める。フィールドワークの結果を用いて自らの関心とその分析方法の理解を深める。以下の項目に関して毎回の担当者の発表と参加者による討論を通じて,分析,考察,論文記述を中心に学ぶ。
1. 研究テーマに応じた議論の構築
2. 研究枠組みと方法論の吟味
3. 先行研究のレビュー
4. 問題の設定と限定
5. 予備調査の実施とそれに基づく分析と課題
Continuing from spring semester I13, the course will deepen discussions of research themes. Using the findings of their fieldwork, students will deepen their understanding of their interests and methods for their analysis. Students will learn with a focus on analysis, consideration, and academic paper writing through presentations by leaders and discussions by participants in each session concerning the following items.
1. Construction of discussions matched to research themes
2. Close examination of research frameworks and methodologies
3. Review of prior research
4. Setting and limiting of issues
5. Preliminary survey, and analyses and topics based on this
1 | 研究課題の確認 |
2 | 研究課題の構築と研究レビュー1/各自の発表と議論 |
3 | 研究課題の構築と研究レビュー2/同上 |
4 | 研究課題の構築と研究レビュー3/同上 |
5 | 研究課題の構築と研究レビュー4/同上 |
6 | 予備調査データの収集と分析1/同上 |
7 | 予備調査データの収集と分析2/同上 |
8 | 予備調査データの収集と分析3/同上 |
9 | 予備調査データの収集と分析4/同上 |
10 | 分析結果の考察と課題提示1/同上 |
11 | 分析結果の考察と課題提示2/同上 |
12 | 分析結果の考察と課題提示3/同上 |
13 | 分析結果の考察と課題提示4/同上 |
14 | 今後の課題と論文のまとめ方 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
自らのテーマに従い調査を行いデータを収集する。
できるだけ多くの専門論文に目を通し、分析方法や論文記述の方法を理解した上で、自分の研究に反映させる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表内容(30%) 授業参加態度(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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なし |
その他 (Others) | |||||
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授業中に適宜提示する。 |