日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC164/AC164AC164 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
フィールドワーク方法論(2) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS3610 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this class, we will learn the anthropological methodologies of cultural anthropology, including fieldwork, and how to write research papers. Specifically, students set themes based on their interests, report their progress, and discuss.
In this class, the potential and limitations of various research methods conducted by cultural anthropology—theoretical research, historical material research, interviews, and participatory observations—are examined through student personal studies. Through this, the individual's research interests will be re-evaluated from a cultural anthropological perspective.
1 | オリエンテーション |
2 | 学生の研究発表(1) |
3 | 学生の研究発表(2) |
4 | 学生の研究発表(3) |
5 | 学生の研究発表(4) |
6 | 学生の研究発表(5) |
7 | 学生の研究発表(6) |
8 | 学生の研究発表(7) |
9 | 学生の研究発表(8) |
10 | 学生の研究発表(9) |
11 | 学生の研究発表(10) |
12 | 学生の研究発表(11) |
13 | 学生の研究発表(12) |
14 | 学生の研究発表(13) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
フィールドワークや文献調査など、個人研究を進めること。また自身の発表にそなえ、データの整理・分析を行っておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加態度(発表含む)(50%) 議論への貢献度(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
(1)先行研究をまとめる能力
(2)フィールドワーク、文献調査をはじめ自身の研究を主体的に遂行する能力
(3)期日までに調査研究を進め、十分な準備の上発表する能力
(4)ほかの学生の研究テーマに関心を持ち、積極的に質問・議論する姿勢
(5)自身の研究をまとめ論文を執筆する努力
本授業では、フィールドワークをはじめとする文化人類学の方法論や研究論文の執筆方法を学ぶ。具体的には、学生個人が関心に基づきテーマを設定し、進捗状況を報告し、議論を行う。
In this class, we will learn the anthropological methodologies of cultural anthropology, including fieldwork, and how to write research papers. Specifically, students set themes based on their interests, report their progress, and discuss.
本授業では、文化人類学が行ってきた様々な研究方法――理論研究、史資料研究、インタビュー、参与観察――の可能性と限界について、学生の個人研究を通じて検討する。これを通じて、個々人の研究関心を文化人類学的視点からとらえ直し、問いを深める。また、フィールドワークや民族誌データを中心とする文化人類学的な研究論文の執筆方法を学び、学生個人の研究を発展させる。
In this class, the potential and limitations of various research methods conducted by cultural anthropology—theoretical research, historical material research, interviews, and participatory observations—are examined through student personal studies. Through this, the individual's research interests will be re-evaluated from a cultural anthropological perspective.
1 | オリエンテーション |
2 | 学生の研究発表(1) |
3 | 学生の研究発表(2) |
4 | 学生の研究発表(3) |
5 | 学生の研究発表(4) |
6 | 学生の研究発表(5) |
7 | 学生の研究発表(6) |
8 | 学生の研究発表(7) |
9 | 学生の研究発表(8) |
10 | 学生の研究発表(9) |
11 | 学生の研究発表(10) |
12 | 学生の研究発表(11) |
13 | 学生の研究発表(12) |
14 | 学生の研究発表(13) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
フィールドワークや文献調査など、個人研究を進めること。また自身の発表にそなえ、データの整理・分析を行っておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加態度(発表含む)(50%) 議論への貢献度(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
(1)先行研究をまとめる能力
(2)フィールドワーク、文献調査をはじめ自身の研究を主体的に遂行する能力
(3)期日までに調査研究を進め、十分な準備の上発表する能力
(4)ほかの学生の研究テーマに関心を持ち、積極的に質問・議論する姿勢
(5)自身の研究をまとめ論文を執筆する努力