日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC167/AC167AC167 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
フォークロアゼミ(基礎演習 1) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS2610 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will acquire fundamental knowledge, concepts of folklore and research methods through basic literature, ethnography journals, and folklore surveys through fieldwork.
The course will proceed in exercises format, through group reading of basic literature and ethnography journals, and prior surveys for fieldwork. In the first half of the course, presenters will introduce subjects of interest through research in the field, and will share knowledge and concepts of folklore with course takers while engaging in discussion. The second half will focus on prior surveys in folklore surveys during summer vacation. Students will conduct presentations in groups.
1 | イントロダクション |
2 | 講義 |
3 | 演習 1(グループワーク:テーマ 1-1) |
4 | 演習 2(グループワーク:テーマ 1-2) |
5 | 演習 3(グループワーク:テーマ 1-3) |
6 | 演習 4(グループワーク:テーマ 1-4) |
7 | 演習 5(グループワーク:テーマ 2-1) |
8 | 演習 6(グループワーク:テーマ 2-2) |
9 | 演習 7(グループワーク:テーマ 2-3) |
10 | 演習 8(グループワーク:テーマ 2-4) |
11 | 演習 9(グループワーク:予備調査 1) |
12 | 演習 10(グループワーク:予備調査 2) |
13 | 演習 11(グループワーク:予備調査 3) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
関心のある対象や出来事について、日ごろから新聞などに目を配っておくこと。また興味を持った祭りやイベントなどに足を運び、実際に見る・聞く・食べることを通してフォークロアにふれてみましょう。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表内容(40%) ディスカッションへの参加(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
受講者の研究テーマにあわせて指示する。 |
基礎文献や民俗誌の輪読、民俗調査を通して、フォークロアの知識と考え方、研究方法を身につける。
Students will acquire fundamental knowledge, concepts of folklore and research methods through basic literature, ethnography journals, and folklore surveys through fieldwork.
基礎文献・民俗誌の輪読、民俗調査の事前調査を演習形式で進める。前半は発表担当者が興味のあるテーマについて現地調査をふまえて紹介し、討論をしながらフォークロアの知識・考え方について受講者で共有していく。後半は夏季休暇中に行う民俗調査についての事前調査。いずれもグループワークとして行う。
The course will proceed in exercises format, through group reading of basic literature and ethnography journals, and prior surveys for fieldwork. In the first half of the course, presenters will introduce subjects of interest through research in the field, and will share knowledge and concepts of folklore with course takers while engaging in discussion. The second half will focus on prior surveys in folklore surveys during summer vacation. Students will conduct presentations in groups.
1 | イントロダクション |
2 | 講義 |
3 | 演習 1(グループワーク:テーマ 1-1) |
4 | 演習 2(グループワーク:テーマ 1-2) |
5 | 演習 3(グループワーク:テーマ 1-3) |
6 | 演習 4(グループワーク:テーマ 1-4) |
7 | 演習 5(グループワーク:テーマ 2-1) |
8 | 演習 6(グループワーク:テーマ 2-2) |
9 | 演習 7(グループワーク:テーマ 2-3) |
10 | 演習 8(グループワーク:テーマ 2-4) |
11 | 演習 9(グループワーク:予備調査 1) |
12 | 演習 10(グループワーク:予備調査 2) |
13 | 演習 11(グループワーク:予備調査 3) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
関心のある対象や出来事について、日ごろから新聞などに目を配っておくこと。また興味を持った祭りやイベントなどに足を運び、実際に見る・聞く・食べることを通してフォークロアにふれてみましょう。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表内容(40%) ディスカッションへの参加(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
受講者の研究テーマにあわせて指示する。 |